پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:19 - 1400/10/29

این امام رئوف فقط متعلق به شیعیان نیست

کارگرآنلاین| معاون امور بین الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: امام رضا(ع) با صحبت های روشنگرانه فرهنگ اهل بیت را به مردم معرفی می کردند و این سخنان با فطرت آنها عجین شد، امروز هم این مرجع شریف خواستگاه همه شیعیان و علاقه مندان شده و دلبستگی و عشق و علاقه آنها هر روز بیشتر می شود. در مجموع اگر برکاتی در سرزمین ایران اسلامی هست، به خاطر وجود امام رضاست؛ باید در حد توان خود فرهنگ امام رضا(ع) را برای نسل جوان بیشتر تبیین و بازگو کنیم.

به گزارش کارگرآنلاین حجت الاسلام و المسلمین محمد سالار  ویژگی های شخصیتی امام رضا(ع) و دلایل مشهور بودن ایشان به امام رئوف را مورد بررسی قرار داد و گفت: مشهدالرضا به عنوان نگین درخشان ایران و زینت بخش شهرهای جهان هست و امروز هم به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ نامگذاری شده و افتخار ما ایرانیان و همه مسلمانان و پیروان اهل بیت این است که امام معصوم در سرزمین ما قرار دارد و مایه برکت و نعمت های بسیاری برای همه ما بوده و هست؛ امام رضا(ع)، امام رئوفی است که نزد همه ادیان جایگاه ویژه ای دارد و مورد علاقه، احترام و اشتیاق همه ادیان است و منحصر به فرهنگ و مذهب شیعه نیست؛ بسیاری از شخصیت ها، اساتید، بزرگان و نخبگان جهان اسلام و ادیان دیگر به امام رضا(ع) عشق می ورزند و در ارتباط با ویژگی های آن حضرت و ابعاد شخصیتی امام رضا(ع)، کتاب ها نوشتند و در ابعاد مختلف، بر روی زندگی و حیات و سیره آن حضرت کار کردند.

او ادامه داد: امام رضا(ع) به عنوان عالم آل محمد نامگذاری شده و امام رئوفی است که همه افراد و مردم به ایشان علاقه دارند، از آنجایی که امام این ویژگی ها را داشتند، می بینیم که در ابعاد زندگی ایشان در طول دورانی که چه در مدینه بودند و چه از مدینه به سمت طوس هجرت کردند، زندگی، مشی و سیره ایشان برای همه مایه الگو و نمونه هست و همه باید از زندگی ایشان سرمشق بگیرند.

معاون امور بین الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، گفت: اگر به ابعاد شخصیتی و سیره ایشان مراجعه کنیم، می بینیم که ایشان در همه شئون، نمونه و الگو بودند، محمد بن ابی عباد از همراهان حضرت در سفر به مرو و طوس است، نقل می کند، هنگامی که برخورد سرد و موضع انتقادی حضرت رضا(ع) با مأمون را مشاهده کردم، آثار غم و غصه در چهره من آشکار شد، حضرت به من فرمود: «تو حقوق مشابه آحاد مردم دارید و دریافتی تو بیش از آنکه شمکت را سیر کند، نخواهد بود» حضرت در ارتباط با فقرا، مستمندان و افراد بی بضاعت، مانند آنها می نشست و بین آنها غذا می خورد و به مساوات رفتار می کرد و شریک غم فقرا بود، از غرور پرهیز می کرد و رابطه مستمر با فقرا داشت. از سنت های ثابت امام رضا(ع) در غذا خوردن این بود که پس از اینکه سفره انداخته می شد، درخواست می کرد که سینی خالی بیاورند و قبل از شروع، از بهترین غذاهایی که در آن سفره بود، مقداری انتخاب می کرد و در سینی می گذاشت و برای فقرا ارسال می کرد؛ در روایت دیگری آمده که همه افراد حتی دربار و نگهبان و افرادی که پست های کمتر داشتند، در کنار او می نشستند و با او غذا می خوردند بدون اینکه هیچ گونه فخر و مباهاتی داشته باشند.

او به درس هایی که از امام رئوف می گیریم، اشاره و تصریح کرد: با توجه به تحولاتی که امروز می بینیم از طریق جریان های تکفیری و تروریستی به وقوع پیوسته و جرایم و جنایاتی که از ناحیه این آدم کش ها و افراطی ها صورت گرفته، در چنین موقعیتی ما بیش از پیش نیاز داریم که از نگین این امام رئوف و از سادگی و بی آلایشی ایشان درس بگیریم، امام با اینکه در موقعیت ولایتعهدی بودند، ولی همواره با فقرا و مستمندان می نشستند و کنار آنها بودند؛ در چنین موقعیتی باید از این امام رئوف درس بگیریم و از زندگی، مشی، رفتار و کردار این امام رئوف عبرت بگیریم.

سالار ادامه داد: یکی دیگر از درس هایی که از زندگی آن حضرت می گیریم، این است که ولایتعهدی و هجرت ایشان از مدینه به طرف طوس یک هجرت اجباری و طبق میل ایشان نبود و خودشان اختیار نکرده بودند بلکه این سفر و مهاجرت بر ایشان تحمیل شده بود، اما امام رضا(ع) این اجبار و الزامی که از هجرت داشت و در حقیقت از این تهدید یک فرصتی ایجاد کرد و از این فرصت توانست کاملا استفاده کند، ایشان از این فرصت، واقعه و حادثه، مهندسی خوبی پدید آورد.

معاون امور بین الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع)  گفت: امام رضا(ع) در طول سفری که از مدینه به سمت طوس داشتند، در نیشابور توقفی داشتند و در آن موقعیت حدیث معروف سلسله الذهب “‌لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی” را ایراد کردند و همه افراد از نیشابور، دانشمندان و بزرگان آمدند و این حدیث را نوشتند؛ حضرت توانست از این موقعیت به نفع فرهنگ اهل بیت و نشر فرهنگ اهل بیت استفاده کند و همچنین وقتی ایشان در طوس بودند، باز هم از این فرصتی که ایجاد شده بود، برای ترویج فرهنگ اهل بیت بهترین استفاده را کردند. در موقعیتی که امروز قرار داریم و با توجه به تهدیدی که برای جهان اسلام توسط تکفیری و تروریستی به وجود آمده، یاید از زندگی آن حضرت و از این فرصت برای نشر فرهنگ و معارف اهل بیت استفاده کنیم. امام فرمود: لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا اگر مردم کلام ما اهل بیت را به خوبی درک کنند و بفهند حتما از ما پیروی می کنند، ما وظیفه داریم در چنین موقعیتی کلام اهل بیت و فرهنگ رضوی و فرهنگ رأفت و محبت و عطوفت را به دیگران منتقل کنیم و این فرهنگ باید به گونه ای زیبنده و نیکو منتقل شود تا بتواند در دیگران تأثیر بگذارد، اگر به خوبی فرهنگ اهل بیت را برای دیگران مخصوصا برای مخاطبان خارج از کشور منتقل کنیم، حتما از این فرهنگ الگو می گیرند.

او به یکی دیگر از ویژگی های امام رضا(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) با همه دانشمندان و بزرگان عصر خود مباحثات و گفت وگوهایی داشتند، گفت وگوهای ایشان با کمال متانت، ادب و کرامتی بود که برای یک انسان قائل بودند؛ امام با دانشمندانی که با نظر ایشان موافق نبودند و حتی به خدا اعتقادی نداشتند نیز با کمال متانت و از باب موعظه حسنه و عقلانیت بحث و گفت وگو می کردند و برای آنها احترام قائل بودند؛ چون چنین منشی را ایشان در پیش داشتند در مخاطب خودش هم که با او بحث می کرد، اثر می گذشت و نفوذ کلام داشت؛ ما هم در شیوه زندگی خودمان باید این مساله را به عنوان الگو قرار دهیم.

سالار گفت: یکسری شخصیت ها و افرادی هستند که هم کیش ما نیستند و شاید افکار و اعتقادات ما را باور نکنند، اگر کسی مخالف با اعتقاد ما باشد، نباید او را کافر تلقی کنیم تا حدی که حاضر شویم به خاطر این مخالفت او را بکشیم، شیوه امام رضا(ع) این بود که حتی با مخالفین خود مناظره و گفت وگو می کرد و آنها را مجاب می ساخت.

او به وظیفه مسلمانان در این مقطع زمانی اشاره کرد و افزود: یکی از مسئولیت های ما در این مقطع این است که مناظره ها و گفت وگوهایی که امام رضا(ع) با دانشمندان و صاحبان ادیان عصر خود داشتند را در قالب های هنری، فیلم، سریال، رمان و انیمیشن در بیاوریم و برای دیگران معرفی کنیم تا فرهنگ و معارف رضوی منتشر شود و از این طریق دیگران را به این فرهنگ عظیم دعوت کنیم.

او به مهم ترین برکات حضور امام رضا(ع) در ایران اشاره و اظهار کرد: اگر در حال حاضر فرهنگ اهل بیت در بین ما شیعیان و پیروان اهل بیت معرفی شده و بخش اعظمی از عشق و علاقه ای که مردم به امام رضا(ع) و سایر ائمه اطهار دارند، به برکت حضور امام رضا(ع) در ایران هست و این همه برکات و دستاوردهایی که ما امروز مشاهده می کنیم، به برکت حضور امام رضا(ع) در ایران ماست؛ اگر در حال حاضر علم و دانشی در حوزه های علمیه گسترده هست و در حوزه های ما از معارف اهل بیت منتشر می شود، همه به برکت امام رضا(ع) و امام رئوف است؛ اگر امروز قم، مرکز نشر و علم و دانش و اجتهاد محسوب می شود، به برکت امام رضا(ع) است که بعد از هجرت اجباری ایشان و ولایتعهدی تحمیلی که مأمون ایجاد کرد و ایشان را به سوی مرو کشاند، دارای آثار و برکات زیاد شد.

او ادامه داد: امروز حدود ۸ هزار امامزاده در ایران اسلامی داریم و همه اینها به دنبال همین حرکتی است که امام رضا(ع) شروع کردند و ایشان به عنوان عالم آل محمد توانستند با حضور خودشان در ایران و همچنین نوادگان و امامزاده هایی که منصوب به ایشان هستند یا امامزاده هایی که منصوب به امام موسی کاظم(ع) هستند و در گوشه و کنار ایران اسلامی مثل خورشید می درخشند، ایران را سراسر برکت کنند که با همین برکت، دانش و علم و فرهنگ و معارف اهل بیت ترویج پیدا کرده است و اگر امروز حوزه علمیه قم دانشمندان و طلاب و اساتید در ایران و در گوشه و کنار جهان تربیت می کند و آموزش می دهد و اعزام می کند، باز به برکت حضور امام رضا(ع) و خواهر ایشان و سایر بزرگوارانی است که از نسل امام رضا(ع) و امام موسی کاظم(ع) و بزرگان دیگر هستند. افتخار ماست که پاره تن پیغمبر اکرم در کشور ما وجود دارد و دستاوردهایی که ما امروز داریم، همه به برکت حضرت رضا(ع) است. حضرت به جعفر بن محمد نوفلی فرمود: قبری در طوس برپا می شود که نماد برکت الهی است، مانند قبری که در بغداد هست. کلامی هم مقام معظم رهبری دارند که در ارتباط با امام رضا(ع) می فرمایند: بزرگترین هنر امام معصوم و بزرگوار ما این بود که توانست درخت تشیع را از گزند طوفان حادثه سلامت بدارد.

او به برکات دیگری به دلیل حضور امام رضا(ع) در ایران اشاره و اظهار کرد: برکات و ثوابی که از زیارت امام رضا(ع) بیان و نقل شده مبنی بر اینکه، محمد بن ابی نصر یکی از یاران و نزدیکان امام رضا(ع) می گوید: من خودم دست نوشته امام رضا(ع) را خواندم که ایشان فرموده بودند به شیعیان من بگویید که ثواب زیارت من با هزار حج و عمره مقبوله، برابر است. ابی نصر می گوید وقتی نوشته حضرت را دیدم مدت زمانی بسیار شگفت زده از امام جواد سوال کردم که آیا واقعا ثواب زیارت امام رضا(ع)، به اندازه ثواب زیارت هزار حج است، حضرت فرمود: بله! بلکه برای کسی که با معرفت امام را زیارت کند، معادل پاداش یک میلیون حج نوشته می شود. یعنی امام جواد ثواب این زیارت را بیش از هزار حج و عمره فرمودند و گفتند که ثواب آن معادل با یک میلیون حج هست.

سالار به نمونه ای اشاره کرد که نشان از وجود برکت امام رضاست و گفت: استاد محمود فرشچیان گفتند که دست راست من آسیب دیده بود و برای درمان به آمریکا رفتم، دکترهای درجه یک آمریکا برای عمل دستم از من حدود چند میلیون پول می خواستند و گفتند که باید هر چه زودتر این دست عمل شود، همه گفتند که باید دست خود را عمل کنی و چاره ای جز این نیست و اگر هم عمل نکنی بهبود پیدا نمی کند و خطر آن بیشتر می شود، دکتر درجه یک ایتالیایی نیز پس از معالجه من، نظرش این بود که باید هر چه زودتر دست خود را عمل کنم، اما یکی از دکترهای ایرانی به من گفت که عجله نکن و مقداری صبر کن، من هم صبر کردم؛ پس از آن به ایران آمدم و آستان قدس رضوی به من پیشنهاد طرح ضریح حضرت رضا(ع) را داد، با همان دستی که همه گفته بودند باید سریع عمل کنم، سریعا خود را رساندم به مشهد و برای ساخت این ضریح شروع به کار کردم. در همین زمان، دستم به صورت معجزه آسایی خوب شد و در خود یک قدرت عجیبی احساس کردم و از آن به بعد هیچ وقت به دکتر مراجعه نکردم و به برکت امام رضا(ع) و به معجزه حضرت رضا(ع) دست ما شفا حاصل شد و امام رضا(ع) شفا داد. از این نوع کرامت ها از امام رضا(ع) در طول این مدت از زائران بسیار دیدیم و هر روز مشاهده می کنیم که معجزاتی از حضرت سر می زدند و تعداد زیادی شفا پیدا می کنند.

سالار درباره دلایل علاقه بسیار ایرانیان به امام رضا(ع) گفت: ایرانی ها از ابتدا به آل البیت و خاندان عصمت و طهارت علاقه مند بودند لذا بیشترین امام زاده ها در ایران هست و این امر به دلیل علاقه و اشتیاقی است که مردم به پیغمبر و خاندان پیغمبر داشتند؛ آنها وقتی با مشکلات و بلاها مواجه می شدند، به ایران پناه می بردند و مردم هم آنها را پناه می دادند و این جزو افتخارات ما ایرانی هاست، مساله دوم اینکه مردم بسیاری از برکات و معجزات و رفع مشکلات را از این امام مشاهده کردند، در طول سفری که ایشان از مدینه به سمت طوس داشتند و از شهرهای متعدد ایران گذشتند، هر چند ماموران حکومت ایشان را از تبلیغ باز می داشتند و برای او محدودیت ها و تنگناهایی ایجاد می کردند، اما حضرت با صحبت های روشنگرانه خود برای مردم صحبت و فرهنگ اهل بیت را برای آنها معرفی می کردند و مردم می دیدند، صحبت ها و فرمایشات امام بر دلشان می نشیند و مطابق با فطرت و رفع نیاز آنهاست و با فطرت آنها عجین شده، لذا قبول می کردند و امروز هم این مرجع شریف خواستگاه همه شیعیان و علاقه مندان شده و بسیاری می آیند و ایشان را از نزدیک زیارت می کنند و حاجات خود را می گیرند؛ این امر باعث می شود دلبستگی و عشق و علاقه آنها هر روز بیشتر می شود. در مجموع اگر برکاتی در سرزمین ایران اسلامی هست، به خاطر وجود امام رضاست؛ باید در حد توان خود فرهنگ امام رضا(ع) را برای نسل جوان بیشتر تبیین و بازگو کنیم؛ امام رضا(ع) رئوف و مهربان و با محبت بود و با عقلانیت و موعظه حسنه با دیگران برخورد و بحث می کرد و در کنار آنها می نشست، مشی و سیره امام رضا(ع) در همه این مسایل باید برای ما به خصوص نسل جدید درس باشد و همواره از آنها بیاموزیم و عملی کنیم.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین