پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:28 - 1403/03/21

جمع آوری کتاب‌های آموزش فقه جعفری از مدارس افغانستان

کارگر آنلاین | این گروه در تازه ترین اقدامات علیه شیعیان افغانستان، دستور جمع آوری کتاب های درسی فقه جعفری را از مکاتب ولایت بامیان را صادر کرده اند و در تلاش هستند که فعالیت تلویزیون خصوصی تمدن، مدرسه خاتم النبیین و دانشگاه خاتم النبین را در کابل، متوقف کنند.

 محدودیت های طالبان از زمان تسلط دوباره این گروه بر افغانستان، علیه شیعیان در این کشور ادامه داشته است و اکنون به نظر می رسد که ابعاد تازه گرفته است.

به گزارش کارگر آنلاین ، این گروه در تازه ترین اقدامات علیه شیعیان افغانستان، دستور جمع آوری کتاب های درسی فقه جعفری را از مکاتب ولایت بامیان را صادر کرده اند و در تلاش هستند که فعالیت تلویزیون خصوصی تمدن، مدرسه خاتم النبیین و دانشگاه خاتم النبین را در کابل، متوقف کنند.

بر اساس اسنادی که به دسترس خبرنگار شفقنا قرار گرفته است، ریاست معارف طالبان در بامیان دستور داده است که کتاب های درسی فقه جعفری از مکاتب این ولایت جمع آوری شود.

در متن مکتوبی که از سوی ریاست معارف طالبان در بامیان به آدرس آمریت معارف ولسوالی ورس آن ولایت صادر شده، آمده است که: «به تمام مکاتب که شاگردان آن از دو فقه (حنفی و جعفری) شامل بوده و کتب درسی شان از یک فقه می باشد، هدایت داده می شود که تا کتب مکاتب مذکور الی ختم رسمیات روز پنجشنبه مورخ ۲۸/۱۱/۱۴۴۵ جمع آوری تا اینکه کتب جدید جهت استفاده از آموزشی هردو فقه تهیه و توزیع گردد.»

این مکتوب در حالی صادر شده است که منابع محلی در ولسوالی ورس بامیان به خبرنگار شفقنا گفته اند که دانش آموزان در این ولسوالی همه پیروان مذهب جعفری هستند و بر اساس قوانین مصوب حکومت پیشین افغانستان، کتاب درسی فقه جعفری برای آنها تدریس می شود.

منابع می گویند که طالبان با صدور دستور توقف کتاب های درسی فقه جعفری در این ولایت، در تلاش هستند که کتاب های دینی مورد نظر خود را برای دانش آموزان توزیع کنند.

طالبان پیش از این تدریس فقه جعفری را نیز در دانشگاه های ولایت های شیعه نشین بامیان و دایکندی در مرکز افغانستان، منع کرده بودند.

«تلاش برای توقف فعالیت تلویزیون تمدن و بزرگترین حوزه علمیه شیعیان»

از سوی دیگر، طالبان این روزها در تلاش هستند که نشرات تلویزیون خصوصی تمدن و فعالیت مدرسه خاتم النبیین و دانشگاه خاتم النبیین را در کابل متوقف کنند.

تلویزیون تمدن و مدرسه خاتم النبیین از سوی آیت الله محمد آصف محسنی، از چهره های برجسته شیعیان افغانستان ایجاد شده است و اکنون از سوی محمد جواد محسنی، فرزند او اداره می شود.

تلویزیون تمدن دیروز گزارش داد که هیأتی از وزارت عدلیه طالبان به دفتر این رسانه آمده و احتمال دارد نشرات آن تا ساعات دیگر متوقف شود.

پس از ساعاتی، محمد رحمتی، از مسئولان این رسانه اعلام کرد که تصمیم توقف نشرات این رسانه با رایزنی شماری از رهبران طالبان تا روز شنبه به تعویق افتاده است.

جمع آوری کتاب‌های آموزش فقه جعفری از مدارس افغانستان

وزارت عدلیه طالبان اعلام کرده است که تلویزیون تمدن، مدرسه خاتم النبین و دانشگاه خاتم النبیین به دلیل تعلق به حزب حرکت اسلامی افغانستان و استقرار در «زمین غصب شده» دولتی،

این وزارت گفته است که فعالیت احزاب سیاسی در افغانستان ممنوع است و به همین دلیل رسانه ها و نهادهای دیگر متعلق به احزاب نیز حق فعالیت ندارند.

اما محمد جواد محسنی، رئیس تلویزیون تمدن تعلق این رسانه، مدرسه و دانشگاه خاتم النبیین را به حزب حرکت اسلامی افغانستان و دولتی بودن زمین این نهادها را رد کرده است.

آقای محسنی گفته است که زمین تلویزیون تلویون ملک شخصی بوده و خریداری شده، زمین مدرسه خاتم النبیین از سوی حکومت پیشین برای اعمار مدرسه، مسجد، مرکز تحقیقات اسلامی و خوابگاه برای طلبه ها به صورت رسمی به محمد آصف محسنی داده شده و دانشگاه خاتم النبیین نیز در ساختمان کرایی مستقر است.

او از طالبان خواسته است که هیأت را برای بررسی اسناد ملکیت این نهادها توظیف کند و این اسناد را به صورت «بی طرفانه» بررسی کنند.

پیشینه محدودیت های طالبان علیه شیعیان

طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، محدودیت های گسترده بر حقوق و آزادی های شیعیان این کشور وضع کرده اند.

این گروه در اولین روزهای تسلط خود بر افغانستان، بر شماری از مناطق شیعه نشین افغانستان هجوم بردند و ده ها غیرنظامی شیعیان هزاره را در ولایت های دایکندی، غور و سرپل، «تیرباران» کردند.

علاوه بر اینکه، طالبان در دهه محرم سال گذشته، محدودیت های گسترده بر عزاداری شیعیان افغانستان در ولایت های مختلف این کشور وضع کردند و نیروهای این گروه در کابل و شماری از ولایت ها، با عزاداران برخورد خشونت آمیز داشتند. از جمله در ولایت غزنی براثر تیراندازی نیروهای طالبان بر عزاداران در روز عاشورا، دست کم چهار نفر از جمله یک کودک ۱۲ ساله کشته و ۱۵ نفر دیگر زخمی شدند.

طالبان آزادی شیعیان را را در ایام مناسبت های مذهبی دیگر، از جمله در روز عید سعید فطر سال ۱۴۰۱ خورشیدی نیز سلب کردند و شماری از شیعیان را در ولایت های مختلف، از جمله در ولایت دایکندی، مجبور کردند که بر اساس اعلام این گروه روزه خود را افطار و عید کنند؛ در حالی مراجع تقلید شیعیان رؤیت هلال ماه شموال را تأیید نکرده بودند و عید فطر اعلام نکرده بودند.

محدودیت ها علیه شیعیان افغانستان در حالی وضع شده است که این گروه تا اکنون به هیچ کدام از خواست های شیعیان در زمینه تأمین امنیت و دسترسی به حقوق شان، پاسخ نداده اند.

شورای علمای شیعه افغانستان چندی پیش اعلام کرد که آنها بارها خواست های شیعیان افغانستان را با طالبان در میان گذاشته اند، اما این گروه تا اکنون به هیچ کدام از این خواست ها توجه نکرده اند و پاسخ نداده اند.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین