پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00020:10 - 1400/08/17

لزوم پرهیز از تحریف واقعیت‌های تاریخی روابط ایران و غرب

کارگر آنلاین| حجت‌الاسلام واعظی موفقیت جمهوری اسلامی در جنبه ایجابیِ مبارزه با استکبار جهانی را لازمه به زانو آمدن استکبار در برابر انقلاب دانست و گفت: روزی استکبار جهانی در مقابل این انقلاب و این ملت رشید به زانو درخواهد آمد که ما در آن جنبه ایجابی هم موفق شویم.

حجت‌الاسلام «احمد واعظی» نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا در نشستی با اشاره به مناسبت‌های مربوط به روز ملی «مبارزه با استکبار جهانی» اظهار داشت: در رابطه با مسأله مبارزه با استکبار جهانی در شرایط فعلی سیاسی، اجتماعی و فکری جامعه ایران، جریان‌ها و تفکر‌هایی وجود دارد که رویکرد مقاومتی نظام جمهوری اسلامی و مبارزه چهار دهه جامعه و نظام ایران با استکبار جهانی را مورد تردید یا سؤال، نقد و مناقشه قرار می‌دهند.

جریان‌های ناقد رویکرد جمهوری اسلامی در مقابله با استکبار جهانی

  • نماینده رهبر انقلاب در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا به منشأ و خاستگاه و محتوای این انکار، مقابله و مناقشه در این رویکرد نظام جمهوری اسلامی پرداخت و تصریح کرد: جریان‌هایی که به این رویکرد جمهوری اسلامی نگاه انتقادی دارند، به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند؛ دسته اول، کسانی هستند که کاملاً با رویکرد سیاسی به این مسأله نگاه می‌کنند و خاستگاه و منشأ رویکردشان، تقابل سیاسی با جمهوری اسلامی است؛ به تعبیر دیگر، مخالفت جدی و رادیکالی با اصل جمهوری اسلامی یا جهت‌گیری‌های آن دارند و از موضع سیاسی به آن می‌نگرند.
  • وی درباره عناصر رویکرد دسته اول ناقدان جمهوری اسلامی ایران افزود: معمولاً آن‌ها محتوا و درون مایه رویکردشان از چند عنصر تشکیل می‌شود که عنصر اول این است که در این منازعه و نزاع ۴۰ ساله بین انقلاب اسلامی ایران و آمریکا یک تحلیلی دارند و بر اساس آن تحلیل، این نظام را حاصل کینه‌توزی و یاغی‌گری ایران می‌دانند و می‌گویند که این نزاعی است که ایران بر تنور آن می‌دمد و ایران شروع‌کننده آن بوده و جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد.

حجت الاسلام واعظی به بزک کردن چهره آمریکا از سوی دسته اول ناقدان جمهوری اسلامی در مقابله با استکبار جهانی پرداخت و اظهار داشت: در این تحلیل، چهره آمریکا بزک می‌شود و فضا به نحوی ترسیم می‌شود که گویی آمریکا یا جهان غرب میلی به این منازعه ندارند و صلح‌طلب هستند و ایران از روی انگیزه‌ها و محاسباتی این جدال و نزاع بی منطق را ادامه می‌دهد. جریانات مختلف از سلطنت طلبان گرفته یا معارضین سیاسی جمهوری اسلامی یا حتی برخی از جریانات داخل کشور هم هستند که این تحلیل را دارند و به این صورت به صحنه نگاه می‌کنند و از زاویه کاملاً سیاسی و برخاسته از نارضایتی نسبت به جمهوری اسلامی این مبارزه و نزاع را ادامه می‌دهند.

وی در خصوص نگرش دسته دوم گفت: دسته دوم کسانی هستند که با رویکرد تئوریک و نظری به این مسأله می‌نگرند و با یک ادبیات متفاوتی این مبارزه با استکبار را مورد مناقشه قرار می‌دهند؛ عصاره سخن دسته دوم، این است که ما اصولاً باید پراگماتیسم و واقع‌گرا باشیم.

نماینده رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا درباره تفاوت دنیای امروز و دنیای گذشته تصریح کرد: این دسته می‌گویند دنیای امروز دنیای تعامل و ارتباطات است، لهذا در روابط خارجی باید ایدئولوژی‌زدایی کنیم و ارزش‌ها، اعتقادات و این گونه مسائل نباید دخالت کند و منافع ملی باید مد نظر باشد و پارادایم حاکم بر روابط خارجی جمهوری اسلامی باید پارادایم کاملاً اقتصادی باشد؛ یعنی رفاه اقتصادی و رشد و توسعه اقتصادی باید مبنا باشد و در این مبنا از هرگونه تنش، مقابله و اقدامی که سبب شود تا منافع و عواید ارتباطات بین المللی حاصل نشود یا ایران در یک تنگا‌های اقتصادی قرار بگیرد، باید اجتناب شود؛ بنابراین این سیاست استکبار ستیزی که در این چند دهه بر روابط خارجی ایران حاکم بوده، مسأله مضرری است.

لزوم پرهیز از تحریف واقعیت‌های تاریخی روابط ایران و غرب

  • وی پس از تبیین دو رویکرد انتقادی با اشاره به یک رویکرد سوم که بر ضرورت توجه به واقعیت استکبار تأکید دارد، گفت: من به دنبال دفاع متعصبانه از کل مصادیق روابط خارجی در جمهوری اسلامی نیستم و نمی‌خواهم بگویم که در این ۴۰ سال سیاست خارجی و وزارت خارجه ما تماماً درست بوده و هیچ فرصت سوزی نشده است، اما بر پرهیز از خام اندیشی و غفلت از واقعیت استکبار و نقشی که در تاریخ معاصر ایران داشته، تأکید می‌کنم و نباید با خام اندیشی و غفلت به این مسأله نگاه کرد.
  • حجت الاسلام واعظی با اشاره به لزوم پرهیز از تحریف واقعیت‌های تاریخی روابط ایران و غرب اظهار داشت: نباید واقعیت‌های تاریخی روابط بین ایران و غرب در دنیای معاصر و تاریخ معاصر ایران را تحریف کرد و نبایستی واقعیت‌ها را نادیده گرفت.

مصادیقی از مداخله آمریکا در تاریخ معاصر ایران
وی به اعترافات مقامات آمریکایی در خصوص مداخله نسبت به سقوط دولت مصدق در ایران اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که مقامات رسمی آمریکایی، مثل مادلین آلبرایت که وزیر خارجه آمریکا بود، اعتراف کرد که در خصوص عملیات «آژاکس» و براندازی و سقوط دولت ملی محمد مصدق در ایران و قضایای مربوط به ملی شدن صنعت نفت، هدایت و مدیریت عملیات سقوط یک دولت ملی که به یک استبداد شدیدی منتهی شد که شاه در سال ۱۳۳۲ به بعد بر ایران حاکم شد و آن سرکوب، خفقان و نادیده گرفتن حقوق و منافع مادی مردم ایران و مسلط شدن همه جانبه آمریکا و غرب بر مقدرات کشور تا پیروزی انقلاب اسلامی که این فضا را تغییر داد، مدیریت و مداخله آن‌ها بوده است.

  • نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا تصریح کرد: مسائل مربوط به بعد از پیروزی انقلاب و قبل از تسخیر لانه جاسوسی، فتنه‌هایی که در اقصی نقاط کشور، مخصوصاً بر مراکز مرزنشینی کشورمان مثل کردستان و قائله‌هایی که برقرار می‌شد و درصدد تضعیف حکومت مرکزی و بلکه ساقط کردن انقلاب حرکت‌هایی صورت می‌گرفت، با مدیریت آمریکا بود.
  • وی افزود: چیزی که در کشور‌های عربی مشاهده کردیم مانند مسائلی از جمله ساقط کردن حکومت مرسی در مصر که در چند سال گذشته اتفاقات افتاد و نهضتی که برقرار شد و اخوان المسلمین حاکم شدند و تلاش‌هایی که در تمام کشور‌های مختلف می‌شود، سیاست‌هایی که نئوکان‌ها (دولت بوش و دولت‌های بعدی) در خاورمیانه داشتند و مسأله ویرانی بسیاری از کشور‌هایی مثل سوریه، یمن و لیبی را داشتند، طرح کلی «خاورمیانه بزرگ به محوریت اسرائیل» بود.

تشریح طرح کلی «خاورمیانه بزرگ به محوریت اسرائیل»
وی ضمن تشریح این طرح تبیین کرد: در تحلیل‌های راهبردی شان، به دنبال خاورمیانه با کشور‌های خرد و ضعیف و تجزیه شده بودند تا بتوانند سلطه استکباری خود را با محوریت اسرائیل اعمال کنند و از جمله طرح‌های راهبردی بود که در آغاز هزاره سوم از سال ۲۰۰۰ به بعد آغاز و اجرایی و عملیاتی کردند و به اشغال عراق و افغانستان پرداختند و طرحشان بسیار روشن بود و رسماً اعلام می‌کردند که بعد از عراق، نوبت ایران است.

حجت الاسلام واعظی اظهار داشت: در سال ۲۰۰۳ عربستان و اسرائیل تأکید داشتند که به جای حمله به عراق، به ایران حمله شود و آمریکایی ها، عربستان و اسرائیل را متقاعد کردند که بعد از عراق، نوبت ایران می‌باشد و این دومینو است که به تدریج کشور‌های بزرگ خاورمیانه به کشور‌های کوچک تبدیل خواهند شد.

وی گفت: اصلاً چنین نیست که استکبار بدون تحرک و نقشه‌ای در گوشه‌ای نشسته باشد و این جمهوری اسلامی است که از سر عناد و یاغی‌گری می‌خواهد نزاعی را دامن زند و دنبال کند.

ضرورت توجه به مبانی دینی در تعامل با دیگر کشور‌ها
نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا با بیان این که در تعامل با دنیا نمی‌توانیم مبانی دینی را نادیده بگیریم، تصریح کرد: جریاناتی که از بعد تئوریک و نظری وارد می‌شوند و می‌گویند که «جهان، جهان ارتباطات و تعاملات است و باید ارتباطات داشته باشیم و لذا باید از سیاست خارجی ایدئولوژی زدایی کنیم و فقط منافع مهم است»، هرچند این جمله وجهی از حقیقت دارد و نظام جمهوری اسلامی نیز سخنش این نیست که باید دنبال تنش‌زایی و نادیده گرفتن منافع ملی و تارک ارتباطات و تعاملات با دنیا باشیم، اما ما یک سری مبانی دینی داریم که نمی‌توان این مبانی دینی را نادیده گرفت.

وی با اشاره به آیاتی قرآن کریم و فرمایشی از امیرمؤمنان (ع) افزود: در دینمان به صراحت از ما خواسته می‌شود که «لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِّن دُونِکُمْ (سوره آل عمران/ آیه ۱۱۸)، کفار را دوست خودمان قرار ندهیم و به آن‌ها اعتماد نکنیم» و یا آن وصیت امام علی (ع) در بستر شهادت خطاب به امام حسن (ع) و امام حسین (ع) که فرمودند «کونا لِلظّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ عَونا؛ شما خصم ظالمین و عون و یاور مظلومان باشید» و یا این که در قران می‌فرماید «فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لَا أَیْمَانَ لَهُمْ؛ با ائمه کفر قتال کنید چرا که این‌ها به عهد‌ها و پیمان هایشان وفادار نیستند (سوره توبه/ آیه ۱۲)»؛ نمونه بارز این آیه، برجام بود که آن را امضا کردند و ترامپ با کمال وقاحت این پیمان را پاره کرد و بر عهد خود وفادار نبود. این‌ها مقوله‌هایی است که نمی‌توانیم نادیده بگیریم و مبانی اعتقاداتی در این مسائل داریم.

لزوم پرهیز از تنش آفرینی در سیاست و ضرورت دشمن‌شناسی
حجت الاسلام واعظی با اشاره به ضرورت هوشمندی نسبت به نقشه‌های استکبار جهانی اظهار داشت: نباید سیاست مان تنش آفرینی باشد، اما باید دشمن شناس بوده و در مقابل نقشه‌های استکبار هوشمند باشیم.

وی با بیان اینکه باید در مقابل دسیسه‌های استکبار بصیر باشیم، گفت: مبارزه با استکبار جهانی به معنای تنش آفرینی و ترک هرگونه تعامل سالم با همسایگان و جهان نیست؛ بلکه این ارتباطات باید در سایه کیاست و زیرکی مومنانه و با توجه به دشمن‌شناسی باشد. باید در عین ارتباط، در مقابل فتنه ها، دسیسه ها، نقشه‌های استکباری هشیار، بصیر و مقاوم باشیم و این دعوت دینی است.

ضرورت وجود توأمان دو حیث سلبی و ایجابی در مبارزه با استکبار جهانی
نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا تصریح کرد: مبارزه ملی با استکبار جهانی دو حیث سلبی و ایجابی (منفی و مثبت) دارد؛ حیث سلبی آن به معنای مقاومت کردن، مبارزه منفی کردن در مقابل نقشه‌های استکبار، تن ندادن به ذلت، سازش نکردن در مقابل ظلم‌ها و تعدی‌ها و زیاده خواهی‌های استکبار است.

وی افزود: مبارزه ملی با استکبار جهانی بُعد ایجابی نیز دارد که آن بعد، ساختن ایران، ایجاد پیشرفت و رفاه، مبارزه با فساد، شایسته سالاری، شفافیت و مبارزه با رانت خواهی، اصلاح فرآیند‌های اداری کشور، ایجاد پیشرفت در کشور و فقر زدایی است.

لزوم توازن بین جنبه سلبی و ایجابی در مبارزه با استکبار جهانی
حجت الاسلام واعظی با بیان این که جمهوری اسلامی در کلان خود در مسأله مبارزه با استکبار جهانی، توازن بین جنبه سلبی و جنبه ایجابی برقرار نکرده است، اظهار داشت: ما نسبت به آن جنبه مبارزه سلبی توانمندتر ظاهر شدیم، اما نسبت به آن جنبه ایجابی و اقداماتی که باید انجام دهیم تا یک ایران مقتدر، بالنده و رشد یافته داشته باشیم، قصور و تقصیر داریم و این باعث می‌شود که کُمِیت مبارزه با استکبار جهانی لنگ بزند، یعنی در اینجا توازن نباشد.

وی با بیان اینکه صرف مبارزه سلبی با استکبار ناله عجزشان را در بر نخواهد داشت، گفت: روزی استکبار جهانی در مقابل این انقلاب و این ملت رشید به زانو درخواهد آمد که ما در آن جنبه ایجابی هم موفق شویم، آن وقت یک ایران بالنده، رشد یافته، فسادزدایی شده و ایرانی که بر اساس شایسته سالاری اداره می‌شود و ایرانی که برای نسل جوان خود در جنبه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی امیدآفرین است، خواهیم داشت و آن روز، ناله عجز و ضعف استکبار به گوش خواهد رسید و با صِرف مبارزه سلبی منهای مبارزه ایجابی این اتفاق نخواهد افتاد.

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا خاطرنشان کرد: توجه و تأکید بر رویکرد ایجابی، به معنای نفی و توقف رویکرد سلبی نیست، بلکه فایده تام به توأمان بودن این دو رویکرد بستگی دارد.

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین