پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:35 - 1399/08/15

خطر گاز گرفتگی در کمین است/ وسایل گرمایشی چه استانداردهایی باید داشته باشد؟

این قاموس طبیعت است که فصلی در پی فصلی دگر می‌آید هر بهاری را خزانی است وهر خزانی را بهاری در راه است کم کم پائیز نیزهمچون دیگر فصول سال به پایان می‌رسد و جای خود را به سرمای زمستان می‌دهد.

به گزارش کارگر آنلاین، باز هم صدای هو هوی باد‌های پاییزی گوش نوازی می کند و خش خش برگ‌های درختان بر روی زمین، زمین سرد و بی روح را روحی دوباره می دهد، اما در پس آن عریان شدن درختان نشان از سوز سرمای زمستانی است.
زمستان هم در راه است و باز هم صدای خنده‌ها، شادی بچه‌ها در کوچه پس کوچه‌های شهر و روستاها می‌پیچد بازهم برف بازی و شادی، بازهم سرسره بازی، خوردن یک فنجان چای داغ و کاهو سکنجبین در کنار کانون گرم خانواده می‌چسبد.
خطر گاز گرفتگی در کمین است فصل زمستان در پیش است
در روزگاران قدیم با نزدیک شدن به فصل زمستان پدرانمان به دنبال جمع آوری هیزم برای گرم نگهداشتن خانه های پر از مهرو شادیمان تلاش می کردند تا با گرمای بخاری و بازی های کودکانه زمستان را سپری کنیم .
حال امروزه با پیشرفت تکنولوژی برای پیشگیری از قطع درختان و آسایش بشر علم و نکنولوژی به کمک بشرآمده تا بتواند زمستانی گرم و راحت تری را داشته باشد. اما باید بدانیم امسال زمستانی متفاوت باسال‌های گذشته داریم باید بدانیم زمستان امسال یک میهمان ناخوانده به نام کووید ۱۹ را داریم، اما این میهمان میهمان خوبی نیست.
نگرانی از اوج گیری کرونادر کنار گازگرفتگی ما را ملزم به رعایت نکات ایمنی و بهداشتی با وسواسیت هرچه بیشتر نسبت به سال‌های گذشته می‌کند.
گاز مونواکسید کربن معروف به قاتل خاموش گازی است سمی که از احتراق ناقص کربن به وجود می‌آید و رنگ و بوی خاصی ندارد و به همین دلیل آن را قاتل خاموش می‌نامند و در اثر استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد ایجاد می‌شود که هر ساله جان تعدادی از هموطنان را می‌گیرد.
خطر گاز گرفتگی در کمین است فصل زمستان در پیش است
حوادث گاز شهری جان ۲ نفر را در استان سمنان گرفت
علی‌رضا اعوانی سرپرست شرکت گاز استان سمنان گفت: ۲ نفر بر اثر حوادث گاز طبیعی مانند انفجار و آتش‌سوزی در شهرستان‌های دامغان و شاهرود در شش ماه نخست امسال در استان جان باختند.
اعوانی ابراز داشت: سال گذشته نیز ۹ نفر در استان سمنان بر اثر حوادث گاز طبیعی جان باختند.


خطر گاز گرفتگی در کمین است فصل زمستان در پیش است
مصرف گاز در استان سمنان ۱۰ درصد افزایش یافت
سرپرست شرکت گاز استان سمنان گفت: یک میلیارد و ۴۳ میلیون مترمکعب گاز در بخش‌های مختلف مانند بخش خانگی، صنعتی و نیروگاهی در نیمه نخست امسال در استان مصرف شد.
علی‌رضا اعوانی ادامه داد: بیشترین میزان مصرف گاز شش ماه نخست امسال در استان سمنان بر اساس گزارش‌ها مربوط به بخش صنعت است.
او اظهار داشت: ۷۸ درصد از یک میلیارد و ۴۳ میلیون مترمکعب گاز مصرف شده استان سمنان در نیمه نخست امسال مربوط به بخش صنعت بود که میزان مصرف نشان از پویایی صنعت استان است.
سرپرست شرکت گاز استان سمنان بیان کرد: از یک میلیارد و ۴۳ میلیون مترمکعب گاز مصرف شده در استان سمنان نیمه نخست امسال ۱۴ درصد مربوط به بخش خانگی و ۸ درصد مربوط به مصرف گاز در بخش‌های دیگر مانند خدماتی است.
علیرضا اعوانی تصریح کرد: در فصل سرد سال اولویت تامین گاز پایدار در بخش خانگی است و مردم نیز باید با مدیریت به صرفه جویی در مصرف گاز پایدار در فصل سرد سال کمک کنند.
خطر گاز گرفتگی در کمین است فصل زمستان در پیش است
او گفت: با وجود پراکندگی استان سمنان ضریب نفوذ گاز در استان مطلوب است و ۲۶۶ روستای استان سمنان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند و تلاش می‌شود تا در ۲ سال آینده تمام روستا‌های واجد شرایط استان از نعمت گاز بهره‌مند شوند.
علیرضا اعوانی بیان کرد: در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و نزدیک به ۹۱ درصد جمعیت روستایی استان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند.
سرپرست شرکت گاز استان سمنان خبر داد: حدود ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف گاز با اجرای رایگان طرح ملی اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه‌ها انجام می شود.
خطر گاز گرفتگی در کمین است فصل زمستان در پیش است
علیرضا اعوانی افزود: در حال حاضر، طرح اصلاح موتورخانه‌ها سه اقدام مهم را شامل می‌شود که عبارتند از: اصلاح و ترمیم عایق کاری، تنظیم مشعل و نصب سیستم ضد رسوب که با اجرای تمهیدات فنی در این ۳ بخش بهینه سازی انجام پذیر است.
او به چگونگی فرآیند ثبت نام مشترکین در سامانه اشاره کرد و گفت: مشمولین این طرح مشترکینی با مصرف میانگین گاز بیش از ۲۵۰۰ متر مکعب در سال‌های ۹۷ و ۹۸ هستند که می‌توانند به سایت شرکت ملی گاز ایران به آدرس Nigc.ir مراجعه و با کلیک بر روی منوی بهینه سازی موتورخانه‌ها نسبت به ثبت نام اقدام نموده و توافق نامه را تکمیل نمایند.
اعوانی در پایان ضمن اعلام آمادگی برای انجام این طرح ملی اضافه کرد: امیدواریم علاوه بر صرفه جویی در پرداخت هزینه‌های مصرف گاز و مدیریت هزینه خانواده، سهمی بیشتر در جلوگیری از آلایندگی محیط زیست داشته باشیم که به موجب آن آثار ریشه‌ای اشتغال‌زایی، حفظ محیط زیست و صرفه جویی بیشتری را شاهد خواهیم بود.
خطر گاز گرفتگی در کمین است فصل زمستان در پیش است
امیدیان کارشناس وسایل ایمنی گفت: شهروندان قبل از استفاده از بخاری باید از باز بودن مسیر دودکش مطمئن شوند و هر وسیله گازسوز باید یک دودکش مجزا و مخصوص به خود داشته باشد و دودکش باید حداقل یک متر از کف پشت بام و لبه دیوار مجاور فاصله داشته باشد.
او با اشاره به اهمیت کنترل دقیق وسایل گازسوز به منظور اطمینان از سلامت کارکرد آنها، اذعان داشت: وجود کلاهک در خروجی دودکش‌ها به دلیل ممانعت از فشار جریان باد و خروج گاز‌های ناشی از سوختن الزامی است و همچنین مشترکان گاز باید از قرار دادن خروجی دودکش در داخل راهروها، حیاط خلوت‌های مسقف و همچنین به صورت افقی خودداری کنند.
خطر گاز گرفتگی در کمین است فصل زمستان در پیش است
امیدیان استفاده از لوله‌های آکاردئونی (خرطومی) به عنوان دودکش وسایل گازسوز را بسیار خطرناک دانست و افزود: در نصب بخاری باید از دودکش‌های گالوانیزه و ضد زنگ با حداقل تعداد زانویی، بست فلزی و شلنگ استاندارد و مخصوص استفاده شود.
کارشناس وسایل ایمنی ابراز داشت: به هیچ وجه بخاری بدون دودکش در محیط‌های بسته مانند اتاق خواب و آبگرمکن در مکان‌هایی مانند انباری، آشپزخانه‌های کوچک، حمام یا رختکن و پاسیو نباید نصب شود.
در پایان باید گفت بهره گیری از ابزارهای استاندارد و مناسب در وسایل گرمایشی  در کنار رعایت نکات ایمنی می تواند راهکار مناسبی برای پیشگیری از حوادث گازگرفتگی و آتش سوزی باشد.
همیشه ترکیب علم و تکنولوژی در پیشبرد اهداف رونق اقتصادی و سلامت جامعه کار ساز بوده است پس بیایید با رعایت کردن نکات ایمنی و ابزار های مناسب زمستانی آرامی را در کنار خانواده خود بگذرانیم.

منبع: رویداد ایران
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین