ظرفیتهای ناشناخته پادکست برای ارتباط با مخاطب
![ظرفیتهای ناشناخته پادکست برای ارتباط با مخاطب ظرفیتهای ناشناخته پادکست برای ارتباط با مخاطب](https://kargaronline.ir/images/news/430670/thumbs/thumb2_430670.jpg)
، حمید ضیاییپرور داور نخستین مسابقه پادکست ریلی ویژه خبرنگاران در خصوص این رویداد گفت: این مسابقه با تمرکز بر خبرنگاران شکل گرفت و از چند جهت منحصر به فرد بود. اولین موضوع این که فرمت رسانهای را که راه آهن به مسابقه گذاشته بود جزء فرمتهای جدیدی است.
وی ادامه داد: در فضای مجازی خیلی از تولید کنندگان محتوا به قالبهای دیگر ی مثل فیلم، متن و… میپردازند در حالی که پادکست به عنوان یک رسانه جدید در فضای مجازی کمتر به آن پرداخته شده است و از این نظر که راه آهن به این موضوع پرداخته کار قابل ستایشی است.
مدیرکل سابق مرکز مطالعات و برنامهریزی رسانهها آثار ارسالی به دبیرخانه را از نظر کیفیتی در سطح قابل قبولی توصیف کرد و خاطر نشان ساخت: با این که اثار از نظر کمی خیلی زیاد نبودند اما در داوری با اثاری روبرو شدیم که از سطح قابل قبولی برخوردار بود و تولید کنندگان آنها در تولید، ذوق و سلیقه به خرج داده بودند و از نظر تنوع موضوعات آثاری با موضوع سفر، خبری، نمایشی، کودکان و حتی رویکردهای انتقادی در پادکستها به چشم میخورد.
این استاد ارتباطات ورود نهادهای دولتی و به ویژه راه آهن به موضوع پادکست را قابل تقدیر دانست و بیان داشت: این که در مجموعه نهادهای دولتی و راه آهن برای اولین بار به موضوع پادکست و با تمرکز به کار خبری توجه شد، کار خوبی بود و قطعاً رویکرد این مسابقه در سالهای آتی خیلی بهتر خواهد بود وشاهد شکوفایی این رسانه صوتی پیشرفته هستیم.
ضیاییپرور ادامه داد: به نظرم مسابقه پادکست ریلی بنیان درست را در حوزه تولید محتوای صوتی به جا گذاشت و راه آهن به عنوان یک سازمان قدیمی وبا اصالت حرکت خوبی را انجام داده است که باید استمرار داشته باشد.
داور مسابقه پادکست ریلی در خصوص شاخصهای انتخاب اثار گفت: از دو منظر محتوا و توجه به مسائل فنی و تکنیکال پادکستها مورد ارزیابی قرار گرفتند. در حوزه محتوا به کیفیت پرداخت و سوژه توجه شده بود و در حوزه فنی و تکنیکی هم به نحوه روایت داستان ها، گوینده و افکتهای صوتی و زمان و کیفیت فنی تولید از نظر شاخصهای فنی توجه شده بود و ملاکهایی بود که داوران به آن امتیاز دادند و در ادامه در جلسهای نهایی برای انتخاب نفرات برتر، بحث و تبادل نظر میان داوران انجام شد.
وی نگاهی فراتر از جامعه خبرنگاران و انتشار فراخوانی برای حضور عموم مردم را در تولید پادکست به برگزار کنندگان این مسابقه پیشنهاد داد و بیان کرد: در دورههای آینده حوزه پادکست فراتر از خبرنگاران باید دیده شود چون که تولید کنندگان پادکست در بستر فضای مجازی بسیار زیاد هستند و حتی کسانی که سفر ریلی و یک برخورد و مواجهه با قطار داشتند نیز میتوانند به عنوان پتانسیل حضور در این گونه مسابقات مورد استفاده قرار گیرند. حتی میتوانیم به لحاظ شیوهای جدا از برگزای مسابقه و جشنواره به شناسایی تولید کنندگان پادکست برویم و حتی سفارش کار بدهیم و این کار میتواند به غنیتر شدن محتوا کمک بسیاری کند.