پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00005:44 - 1400/02/15

کارمندان بازنشسته مشمول تامین اجتماعی به هم پیوستند

 سرانجام پس از سالها، کارمندان دولتی بازنشسته مشمول قانون تامین اجتماعی گرد هم آمدند و با راه‌اندازی یک کانون عالی، به دنبال احقاق حقوق میلیون‌ها کارمند بازنشسته هستند.

طی ماه‌های اخیر، پیگیری‌های گسترده نمایندگان بازنشستگان مشمول قانون تامین اجتماعی از مسوولان دولت، مجلس و سازمان تامین اجتماعی، توفیقات خوبی در احقاق حقوق بازنشستگان و متناسب‌سازی حقوق آنان داشته است؛ موضوعی که باعث شد برای تداوم روند پیگیری حقوق بازنشستگان در مقاطع آینده، کانونی راه اندازی شود.

با گذشت بیش از ۷۰ سال از زمان تأسیس سازمان تأمین اجتماعی، تعداد کارمندان و کارکنان شاغل در دستگاه‌های اجرایی با عالی‌ترین درجات تحصیلی و مسئولیتهای دولتی و حکومتی، به حدود ۸ میلیون نفر اعم از شاغل و بازنشسته بیمه پرداز اجباری صندوق و سازمان تامین اجتماعی بالغ شده است که بیشترین میزان بیمه‌پرداز پایدار در این سازمان را تشکیل می‌دهند. با این حال در مواردی، افرادی فاقد جایگاه قانونی و خارج از بدنه سازمان تامین اجتماعی، درباره حقوق قانونی این بازنشستگان تصمیم گیری می‌نمودند، بدون اینکه نظرات این جامعه بزرگ را جویا شوند.    

از همین رو چندین سال تلاش شد تا تشکلی فراگیر برای احیای حقوق و استیفای جایگاه اجتماعی این قشر عظیم بنیان گذاشته شود که البته به علت نبود همراهی کانون‌های دستگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی و غیردولتی به نتیجه نرسید. لیکن از حدود ۴ سال پیش، همکاری جمعی از بازنشستگان نخبه، بادرایت و آینده‌نگر، ثمر داد و به تدریج هیأت مؤسس «کانون عالی کارمندان دولتی بازنشسته مشمول قانون تامین اجتماعی» برای استیفای حقوق قانونی و اجتماعی کارمندان دولتی بازنشسته مشمول قانون تامین اجتماعی شکل گرفت و در روزهای پایانی سال ۱۳۹۹ خورشیدی، این کانون ثبت رسمی شد.

هیأت مدیره کانون عالی کارمندان دولتی بازنشسته مشمول قانون تأمین اجتماعی مطابق با اساسنامه و برابر با وظایف قانونی خود در نظر دارد با تهیه و تدوین دستورالعمل انتخاباتی و انجام انتخابات نسبت به تشکیل شعب کانون استانی، متشکل از کانون‌های بازنشستگان در ۳۰ استان و تعیین نماینده کانون هر استان و همچنین انتخاب نمایندگان کانون‎های ۱۷ گانه استان تهران (که دارای عملکرد کشوری باشند) اقدام نماید و هم اکنون در حال تدوین این دستورالعمل و برنامه ریزی برای اقدامات بعدی است تا به تدریج مجمع عمومی کانون عالی شکل بگیرد.

طبق اساسنامه این کانون، مدیران، کارمندان و کارکنان دولتی بازنشسته‌ای که در دوران خدمت تابع قوانین استخدامی دولتی (نظام هماهنگ) و بیمه گزار سازمان تامین اجتماعی و هنگام بازنشستگی، مستمری بگیر این سازمان می‌باشند و در یکی از وزارتخانه ها، ارگانها، نهادها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و عمومی خدمت نموده و سپس بازنشسته یا مستمری بگیر شده‌اند، امکان عضویت در کانون عالی را دارند و با پذیرش در کانون عالی، حق رای خود را به کانونهای بازنشستگی خودشان تفویض می‌نمایند که در مجامع عمومی به نمایندگی از آنها حضور خواهند داشت.

کانون عالی کارمندی اعلام کرده اهدافی چون صیانت از حقوق مادی و معنوی، ارتقای بهداشت، افزایش منزلت و جایگاه اجتماعی، جلب مساعدت و پشتیبانی نهادهای دولتی و عمومی، تامین تسهیلات رفاهی و فرهنگی، هماهنگی بین کانونهای مرتبط و صیانت از کیان و ارکان سازمان تامین اجتماعی را پیگیری می‌نماید.

تلاش در جهت حفظ و افزایش منزلت اجتماعی بازنشستگان عضو کانون با خِرد و مشارکت جمعی، سعی در بهبود معیشت و رفاه خانواده و بازماندگان اعضاء، فراهم آوردن زمینه لازم برای بهره وری از دانش، تجربیات و تخصص بازنشستگان عضو به منظور ارائه خدمات و نظرات حقوقی، فنی، اقتصادی و اجتماعی به سازمان تامین اجتماعی و تلاش برای استفاده اعضای کانون و خانواده آنان از امکانات، تسهیلات، فضاها و امکانات فرهنگی و رفاهی قانونی از دیگر اهداف این کانون ذکر شده و همچنین این کانون به دنبال تعامل و همکاری دوجانبه با سازمان تامین اجتماعی به منظور رشد و ارتقای جایگاه سازمان و کانون است.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین