پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:21 - 1400/04/07

نگاهی به زندگی نامه آیت الله دکتر بهشتی

تابستان سال۱۳۶۰ را می توان خونین ترین سال برای جمهوری اسلامی ایران از نظر شهادت مقامات عالی رتبه نظام دانست.

در این سال فقط در دو انفجار هفتم تیر و هشتم شهریور که توسط منافقین انجام شد ، رئیس جمهور (محمدعلی رجایی)، نخست وزیر (محمدجواد باهنر)، رئیس دیوان عالی کشور (آیت الله دکتر بهشتی) ، چهار وزیر و مشاور وزیر، ۲۷ نماینده مجلس شورای اسلامی و ... به شهادت رسیدند. یعنی منافقین تمامی قوای (مجریه، مقننه و قضاییه) را هدف قرار دادند.
در این بین گسترده ترین جنایت مربوط به شامگاه هفتم تیر۱۳۶۰ بود. یک روز پیش از این جنایت تروریستی در ششم تیرماه سال ۱۳۶۰ جواد قدیری یکی از عوامل سازمان منافقین در مسجد اباذر تهران با بمب گذاری در ضبط صوت به حجت الاسلام سیدعلی خامنه ای سوء قصد نمود که البته این ترور نافرجام ماند.
روز بعد یعنی در شب هفتم تیر در حالی که مردم تهران پس از یک روز فعالیت به خانه هایشان بازگشته بودند، با صدای انفجاری شدید به خیابان ها ریختند. این انفجار کار دشمن خارجی ایران (رژیم صدام) نبود، بلکه کار دشمن داخلی (منافقین) بود. منافقین هفت روز پس از اعلام استراتژی جنگ مسلحانه علیه جمهوری اسلامی و شش روز پس از عزل ابوالحسن بنی صدر از ریاست جمهوری دست به این انفجار خونین زدند.
در ساعت ۲۱ هفتم تیر۱۳۶۰ آیت الله دکتر بهشتی در اجلاس دفتر مرکزی جمهوری اسلامی همراه با جمعی از مقامات دولتی، معاونان وزارتخانه ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال تبادل نظر با یکدیگر در زمینه مشکلات کشور بودند، دقایقی پس از شروع جلسه در اثر انفجار بمبی قوی، تمامی سقف ساختمان فروریخت. این بمب توسط محمدرضا کلاهی عامل نفوذی منافقین در حزب جمهوری اسلامی در سرچشمه تهران کار گذاشته شده بود.
در این انفجار شدید ، که تهران را به لرزه درآورد ، علاوه بر آیت اللّه‏ دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی، ۷۲ نفر از حاضران در جلسه شهید شدند. دو روز بعد ، در نهم تیر، در میان اندوه شدید مردم این شهیدان در تهران تشییع شده و در قطعه ۷۲ بهشت زهرا به خاک سپرده شدند. اما نخستین جلسه ‏علنی مجلس شورای اسلامی ، روز بعد، ‏دهم ‏تیرماه ، برگزار شد. درآن روز، به یادبود ۲۷ نماینده شهید، ۲۷ دسته گل روی صندلی نمایندگان شهید مجلس شورای اسلامی قرار داده شد. بعدها در قطعه ۷۲ بهشت زهرا یادمانی برای این شهدا ساخته شد و شهیدان رجایی و باهنر نیز در این مکان به خاک سپرده شدند. رهبر انقلاب اسلامی و سایر مقامات و مردم همه ساله در مناسبت های مختلف بر مزار این شهدا حاضر می شوند.
از نظر امام خمینی «بهشتی، یک ملت بود.»
سیدمحمد حسینی بهشتی در دوم آبان ماه ۱۳۰۷ در محله لُنبان اصفهان متولد شد. سیدمحمد در چهار سالگی راهی مکتب خانه شد و خواندن و نوشتن و قرآن را فرا گرفت. با گشایش مدارس جدید در آزمون ورودی دبستان «ثروت» که بعدها «پانزده بهمن» نامیده شد، شرکت کرد و در کلاس ششم ابتدایی قبول شد اما به دلیل کمی سن در کلاس چهارم جای گرفت. ولی در پایان همان سال تحصیلی با شرکت در امتحان سراسری ششم ابتدایی، رتبه دوم را به دست آورد. سیدمحمد تحصیلات متوسطه را در دبیرستان سعدی اصفهان آغاز کرد و تا سال دوم ادامه داد ولی با سقوط رضاشاه و شکسته شدن جو خفقان و استبداد، گرایش های مذهبی آشکارتر شد و او نیز اشتیاق فراوانی برای یادگیری علوم اسلامی پیدا کرد و سرانجام در ۱۳۲۱ش دبیرستان را رها کرد و راهی مدرسه صدر واقع در بازار اصفهان شد. او در مدت چهار سال دروس سطح حوزه را به پایان رساند و تحسین اساتیدش را برانگیخت و هم زمان با تحصیل، مکالمه زبان انگلیسی را به طور کامل نزد یکی از دوستانش آموخت.
در سال ۱۳۲۵ش به قم رفت و در مدرسه تازه تأسیس حجتیه ساکن شد و یک سال بعد درس خارج فقه را آغاز کرد و در این مقطع از درس استادان بنامی چون آیت الله سیدمحمدحسین بروجردی، آیت الله محقق داماد، امام خمینی، آیت الله سیدمحمدتقی خوانساری و آیت الله حجت کوه کمره ای بهره جست. او پس از چندی تحصیلات دبیرستانی خود را پی گرفت و بعد از گرفتن دیپلم ادبی، به دانشگاه معقول و منقول (الهیات و معارف اسلامی) راه یافت و در سال ۱۳۳۰ ش دوره کارشناسی را به پایان رساند و در آزمون بورس تحصیلی برای کشور انگلستان پذیرفته شد ولی در همان روزها به توصیه دوست و هم مباحثه ای خود آیت الله مرتضی مطهری، در درس حکمت و فلسفه اسلامی علامه سیدمحمدحسین طباطبایی شرکت کرد و به گفته خودش در همان جلسه اول شیفته اخلاق و منش استاد گردید و از بورس تحصیلی خارج کشور صرف نظر کرد. او در همین سال وارد آموزش و پرورش گردید و با تسلطی که بر زبان انگلیسی پیدا کرده بود، در دبیرستان حکیم نظامی قم دبیر زبان انگلیسی شد. وی در سالیان بعد تحصیلات دانشگاهی خود را ادامه داد و در سال ۱۳۵۳ش از دانشگاه تهران در رشته فلسفه دکتری گرفت. سیدمحمد بهشتی در سالهای نهضت ملی شدن صنعت نفت (۱۳۲۹ ـ ۱۳۳۲ ش) در حالی که طلبه ای جوان بود با شور و شوقی فراوان در تظاهرات و اجتماعات حاضر می شد. وی در اعتصابات منتهی به واقعه ۳۰ تیر ۱۳۳۱ و سقوط دولت قوام السلطنه شرکت نمود و در جمع متحصنان تلگراف خانه اصفهان سخنرانی کرد. بهشتی که پس از شکست نهضت ملی نفت خلأ وجود یک تشکیلات منظم سیاسی و نیروهای سازمان یافته را برای مبارزه با حکومت پهلوی کاملاً احساس کرده بود، دبیرستان «دین و دانش» قم را با هدف تربیت افراد برای مبارزات سیاسی بنیان نهاد و به مدت ده سال مدیریت آن را بر عهده گرفت.

نامگذاری روز قوه قضائیه

جهت ارج نهادن به مقام والای قضاء و قضاوت و تکریم از مقام شامخ شهید مظلوم آیةالله  دکتر بهشتی اوّلین مسئول دستگاه قضایی جمهوری اسلامی که در هفتم تیرماه ۱۳۶۰ بر اثر انفجار بمب در محل دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به شهادت شهید رسید، بنا به پیشنهاد قوه قضائیه ، مبنی بر نامگذاری هفته اوّل تیرماه به عنوان هفته قوه قضائیه ، این پیشنهاد در تاریخ ۱۳۷۳/۴/۲۷  در شورای فرهنگی عمومی مطرح شد و به تصویب رسید.

منبع: مفدا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین