پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:36 - 1397/09/05

کارگران هفت تپه برای هدر نرفتن زحمات خود به کار بازگردند/ تداوم تجمع‌ به دلیل بی‌اعتمادی به کارفرما

توصیه یک مدیر کل وزارت کار به کارگران هفت تپه

یک مقام مسئول در وزارت کار به کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه اطمینان داد که این وزارتخانه پیگیر مطالبات آنها است و در عین حال از آنها خواست در فصل برداشت به کار بازگردند تا زحمات خود آنها در فصل کاشت از بین نرود.

به گزارش کارگرانلاین، کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه که در اعتراض به مطالبات خود در هفته‌های اخیر تجمعاتی در داخل کارخانه و سپس مقابل فرمانداری شوش داشتند، بعد از آنکه روز پنجشنبه هفته گذشته یک ماه از مطالبات معوق آنها پرداخت شد، همچنان به تجمع خود ادامه دادند.

کریم یاوری مدیرکل حمایت از اشتغال و بیمه بیکاری وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره تداوم این تجمع‌ها گفت: در کشت و صنعت نیشکر هفت تپه یک ماه حقوق کارگران روز پنجشنبه واریز شد و حقوق ماه دوم آنها نیز در این هفته واریز می‌شود و به این ترتیب صرفا دو ماه از معوقات آنها باقی می‌ماند اما بی‌اعتمادی کارگران به کارفرمایان باعث شده تا تجمع‌ها ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه کارگران بیش از آنکه به فکر معوقات خود باشند به فکر تولید هستند،از آنها خواست که به کار خود بازگردند تا دسترنج یک ساله آنها هدر نرود.

این مقام مسئول وزارت کار یادآو رشد: کارگران از این نکته غافل نشوند که نیشکر یک فصل کاشت و یک فصل برداشت دارند و که آنها در فصل کاشت زحماتشان را انجام دادند و الان در فصل برداشت اگر نخواهند به کار خود بازگردند زحمات خودشان هدر می‌رود.

یاوری تاکید کرد: گلایه‌مندی و مطالبات کارگران سر جای خود قابل توجه و بررسی است اما کارگران برای به ثمر رساندن زحمات خود و رسیدن به مطالبات‌شان لازم است به کار برگردند چرا که در صورت تداوم کار این واحد صنعتی، کارفرما می‌تواند محصول را به فروش برساند و مطالبات معوق آنها را پرداخت کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ اگر در فصل برداشت کار کشت و صنعت نیشکر هفت تپه تعطیل باشد خسارات جبران ناپذیری وارد خواهد شد.

این مقام مسئول وزارت کار به کارگران اطمینان داد که وزارت کار مصرانه پیگیر مطالبات معوق آنها است و در جهت صیانت از نیروی کار، تثبیت اشتغال و پایداری تولید و همچنین حفظ حیات اقتصادی این کارخانه و کارگران آنها تلاش می‌کند.

یاوری تاکید کرد: تشکل کارگری که به کارگران وعده داده شده به اداره کار استان خوزستان تکلیف شده است و به سرعت انجام خواهد شد. همچنین حقوق معوق آنها نیز به زودی پرداخت خواهد شد.

بر اساس این گزارش یاوری از سوی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی هفته گذشته با ماموریت رسیدگی به وضعیت واحدهای مشکل‌دار استان خوزستان از جمله گروه ملی فولاد و کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به این استان سفر کرده بود.

کارگران هفت تپه در هفته‌های اخیر نسبت به معوق شدن مطالبات مزدی خود تجمعاتی داشتند. بازگشت مالکیت شرکت به دولت مهمترین خواسته آنها بود چرا که این کارگران معتقدند بی‌کفایتی کارفرما مشکلات اخیر را برای آنها رقم زده است.

این کارگران استفاده از مدیران باتجربه بومی، پرداخت حقوق معوق، بیمه عقب مانده و 8 ماه بن کارگری کارگران روزمزد و پیمانکاری را به عنوان مطالبات خود مطرح می‌کنند.

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در بهمن ماه 1394 از طریق سازمان خصوصی سازی به بخش خصوصی واگذار شده است اما کارگران بیشترین مشکلات خود را مربوط به اشتباه در واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی می‌دانند.

منبع: فارس

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین