پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:35 - 1398/05/23

نماینده مجلس حضور کارگران مصری را باعث تاسف دانست

انتقاد و سخنان تند دوباره نماینده پارلمان کویت به حضور هزاران کارگر مصری در این کشور که آن را فاجعه و یک جنایت در حق شهروندان کویتی دانست، واکنش فضای مجازی مصر را به همراه داشت.
به گزارش کارگر آنلاین ، به نقل از ایرنا - انتقاد و سخنان تند دوباره نماینده پارلمان کویت به حضور هزاران کارگر مصری در این کشور که آن را فاجعه و یک جنایت در حق شهروندان کویتی دانست، واکنش فضای مجازی مصر را به همراه داشت.
 
به گزارش روز چهارشنبه روزنامه "الشرق الاوسط"، سخنان "صفاء الهاشم" نماینده پارلمان کویت بار دیگر موجی از انتقادات را در میان محافل مصری و کاربران فضای مجازی برانگیخت و "محمد یحیی" دبیر کل کمیته نیروهای کارگر در پارلمان مصر در واکنش به این سخنان نماینده کویت گفت که کارگران مصر به درخواست و طبق نیاز دولت آن کشور و توافق های فی مابین به کویت اعزام می شوند و سخنان درباره میزان فایده حضور آنها در این کشور ناشایست است.
 
نماینده کویت اخیرا در واکنش به گزارش روزنامه کویتی "الرأی" در خصوص ورود ماهانه 8 هزار کارگر مصری به کویت در سال 2018 ، این موضوع را فاجعه بار و مجرمانه  دانسته و گفته بود که طبق گزارش الرأی، 98 هزار مجوز کار  برای کارگران مصری در سال گذشته صادر شده که اغلب آنها افراد بدون تحصیلات دانشگاهی هستند و این موضوع یک جنایت در حق کویتی ها و یک فاجعه در همه مقیاس آن است.
 
هنوز مقامات رسمی مصر از جمله وزارت مهاجرت و اتباع مقیم خارج این کشور به این سخنان این نماینده کویتی واکنشی نشان نداده اند. 
 
"عبدالفتاح یحیی" نماینده پارلمان مصر در این باره گفت که کارگران مصری مطابق مجوزهای رسمی و به درخواست کویت و مطابق با نیازمندی های آنها در رشته ها و تخصص های مرتبط به این کشور می روند.
 
 الهاشم پیش از این نیز در ماه ژوئن با انتقاد از حضور کارگران مصری در این کشور خواستار اخراج  و صادر نشدن مجوز برای آنها شد و این موضوع را تهدیدی برای ترکیب  جمعیتی کویت دانست.
 
 
 
۶ میلیون نفر جمعیت در کویت زندگی می کنند کـه از این آمار تنها یک سوم کویتی و بقیه مهاجرانی هستند کـه بـه امید پیدا کردن کار به این کشور مهاجرت می کنند.
 
طبق گزارش روزنامه مصری "الیوم السابع" ، کارگران مصری در کویت در رتبه دوم پس از کارگران هندی قرار دارند و جمعیت آنها 445 هزار و 798 نفر است در حالی که کارگران هندی 560 هزار و 547 نفر کارگر هستند، اما رتبه سوم را نیز کارگران بنگلادشی با جمعیت 174هزار نفری تشکیل داده و پس از آنها کارگران پاکستانی با 81 هزار و 587 نفر و سپس کارگران فیلیپینی با 76 هزار و 256 نفر قرار دارند.
 
طبق آماری که وزارت امور اجتماعی و کار کویت منتشر کرد، در این کشور طبق آنچه در سندیکای کارگری ثبت شده 2 میلیون و 697 کارگر خارجی از 165 کشور مختلف جهان حضور دارند، در حالی آمار کارگران کویتی ثبت شده در این سندیکا، 69 هزار و 902 نفر است.
 
"احمد یوسف" مشاور امور کارگری کویت پیش تر در سال 2018 در آماری اعلام کرد که طبق آنچه در سندیکای کارگری ثبت شده در این کشور همچنین 58 هزار و 409 سوری، 22 هزار و 919  ایرانی، 19 هزار و 976  سریلانکایی و یک هزار و 720 لبنانی، 11 هزار و 144 چینی، 6هزار و 762آمریکایی,4 هزار و 538  عراقی ، 2هزار و 392 مغربی، 3هزار و 519 اتیوپیایی, 9 هزار و 873 افغانستانی و 2هزار و 260 اردنی و 9 هزار و 811 سودانی و اتباع دیگر کشورهای جهان در مشاغل کارگری فعالیت دارند.
 
در ماه ژوئن گذشته کویت اعلام کرد که قصد دارد ماهانه برای 5 هزار کارگر مصری جدید مجوز صادر کند که این مورد انتقاد مجلس امت (پارلمان کویت) از جمله صفاء الهاشم، و”صالح عاشور“ نمایندگان این کشور قرار گرفت.آنها خواستار بکارگیری هزاران کارگران بیکار کویتی هستند.
 
برخی دلیل کاهش درخواست برای کارگران در کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله کویت را  افت قیمت نفت و توقف پروژه های کلان در این کشورها می دانند.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین