پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:38 - 1398/06/04

۵ نشانه از توهم در بازار مسکن تهران/ترکیدن حباب 33 درصدی

خبر خوب برای خریداران مسکن در تهران منتشر شد

قیمت مسکن هیچ تفاوتی با بقیه‌ی قیمت‌ها ندارد، تا ۴۰ درصد زیر قیمت نفروختند، سمت این بازار نروید.
به گزارش کارگر آنلاین ، محمد ماهیدشتی کارشناس اقتصادی در کانال تلگرامی خود از  ۵ نشانه از توهم در بازار مسکن تهران سخن گفته و به تشریح آن پرداخته است .
 
 پایین شهر به قیمت بالای شهر: نسبت قیمت مسکن در منطقه‌ی ۱ تهران (گران‌ترین منطقه‌ی ایران) به میانگین قیمت مسکن تهران از ۲٫۳۶ در دی ۱۳۹۷ به ۲٫۰۲ در خرداد ۱۳۹۸ سقوط کرده که کمترین نسبت در حداقل ۲۱ ماه اخیر است. در مقابل، نسبت قیمت مسکن در منطقه‌ی ۹ تهران (شامل محله‌هایی مانند آذری، مهرآباد، جی، شمشیری، یافت‌آباد و استاد معین) به میانگین قیمت مسکن تهران از ۰٫۶۵ در آذر ۱۳۹۶ تا ۰٫۷۷ در فروردین ۱۳۹۸ افزایش یافته است.
 
فراتر رفتن مسکن از رشد نقدینگی: میانگین قیمت یک متر مربع مسکن در تهران از ۴٫۲۶۸ میلیون تومان در فروردین ۱۳۹۶ به ۱۳٫۳۰۰ میلیون تومان در خرداد ۱۳۹۸ رسیده و نشان‌دهنده‌ی ۳٫۱۲ برابر شدن قیمت مسکن است که تقریباً با رشد نقدینگی در ۶ سال اخیر برابری می‌کند.
 
حباب ۴۰ درصدی: میانگین متحرک نمایی ۱۲ ماهه‌ی قیمت مسکن در خرداد ۱۳۹۸ معادل ۸٫۴۹۵ میلیون تومان است که نشان می‌دهد ۳۶٫۴۲ درصد قیمت مسکن حباب است، چرا که پتانسیل بالایی برای برگشت قیمت‌ها به میانگین وجود دارد.
 
 دومین کاهش بازدهی در ۶ ماه اخیر: بازدهی سالانه‌ی قیمت مسکن که در اردیبهشت ۱۳۹۸ به ۱۱۲ درصد رسیده بود، در ماه بعد به ۱۰۵ درصد کاهش یافت. در دی ۱۳۹۷ نیز اتفاق مشابهی رخ داد. هم‌اکنون شتاب بازدهی برای دومین بار در شش ماه اخیر منفی شده و در بدترین وضعیت خود از آبان ۱۳۹۶ قرار گرفته است. اگر بار اول به این هشدار توجه نکردید، توجه نکردن دوباره می‌تواند گران تمام شود.
 
 سقوط حجم معاملات: حجم معاملات مسکن تهران از ۱۹۱۰۷ دستگاه در اردیبهشت ۱۳۹۷ به ۱۲۸۱۱ دستگاه در اسفند آن سال کاهش یافت و در خرداد ۱۳۹۸ تنها ۵۹۸۶ دستگاه بوده که کمترین مقدار در چند سال اخیر (به جز ماه‌های فروردین) است.
 
 پی‌نوشت ۱: آنان که از وزیر، دلال و سازنده خیال می‌کردند که با افزایش قیمت مسکن در ایران، این بازار رونق می‌گیرد، حالا تحویل بگیرند.
 
 پی‌نوشت ۲: قیمت مسکن هیچ تفاوتی با بقیه‌ی قیمت‌ها ندارد، تا ۴۰ درصد زیر قیمت نفروختند، سمت این بازار نروید.
 
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین