پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:53 - 1398/08/28

عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد:

گزارشی نگران کننده از اقدام اخیر و ضعیف وزارت راه و شهرسازی

وزارت راه و شهرسازی در حالی ساخت 400 هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی را در دستور کار قرار داده که ساخت این تعداد واحد به واسطه تناسب نداشتن با نیاز مسکن در کشور، تاثیر چندانی در بازار نخواهد داشت.
وزارت راه و شهرسازی در حالی ساخت 400 هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی را در دستور کار قرار داده که ساخت این تعداد واحد به واسطه تناسب نداشتن با نیاز مسکن در کشور، تاثیر چندانی در بازار نخواهد داشت. 
 
 تولید انبوه مسکن توسط دولت نقش به سزایی در بازار مسکن هر کشور ایفا می‌کند، چرا که افزایش تولید متناسب با تقاضای موجود، در این بازار منجر به تعدیل قیمت‌ها خواهد شد.
 
به گزارش کارگر آنلاین به نقل از سایت رجانیوز، در سال آخر دولت یازدهم و دو سال ابتدایی دولت دوازدهم، تولید انبوه مسکن توسط دولت به شدت کاهش یافت. مطابق آمار بدست آمده از پروانه‌های صادر شده شهرداری‌ها، مجموع واحدهای مسکونی ساخته شده توسط دولت و بخش خصوصی کمتر از 1میلیون واحد مسکونی است. پس از روی کار آمدن محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی، زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر رویکرد دولت و خروج از شرایط رکود در بخش ساخت و ساز به گوش رسید. بر همین اساس ساخت 400 هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی کلید خورد.
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان حوزه اقتصاد و مسکن، از ابتدای مطرح شدن طرح اقدام ملی این طرح را خوب اما بی اثر دانستند. بر همین اساس، سید احسن علوی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ضمن بی‌نتیجه خواندن اقدامات وزارت راه و شهرسازی، عنوان کرد:« مطابق طرح جامع مسکن، وزارت راه و شهرسازی موظف است، سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد، تا بازار عرضه و تقاضا متعادل شود؛ این نیاز درحالی است که در طول ۳ الی ۴ سال گذشته ساختمانی برای اقشار کم درآمد کشور ساخته نشده است.»
 
طرح اقدام ملی 10درصد از نیاز به مسکن در سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد.
 
برای مشخص شدن ابعاد بی‌نتیجه بودن طرح اقدام ملی، نیاز است، تعداد نیاز به مسکن و تعداد واحدهای طرح اقدام ملی به تفکیک هر استان بیان شود.
 
در همین راستا مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان، با تاکید بر اینکه سیستان و بلوچستان بعد از استان کرمان دومین استان هدف اجرای این طرح است، گفت:« سهمیه سیستان و بلوچستان از طرح اقدام ملی تامین مسکن، 20 هزار واحد است.»
 
تعداد واحدهای در نظر گرفته شده در یکی از اصلی ترین استان‌های مهم طرح اقدام ملی، تناسبی با نیاز موجود در این استان ندارد. در همین خصوص، محمد حمید زاده، کارشناس مسائل اقتصاد مسکن، در ارتباط با تعداد واحد مسکونی مورد نیاز در استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از اولین استان‌هایی که ثبت نام طرح اقدام ملی در آن آغاز شده است، عنوان کرد:« بنابر آمار استخراج شده از سرشماری سال95، بیش از 190هزار خانوار در سیستان بلوچستان از نعمت سرپناه محروم هستند و این تعداد هرسال، با اضافه شدن زوج‌های جوان به آمار متقاضیان مسکن اضافه می‌شود. »
 
این کارشناس مسکن، در بیان ناچیز بودن تعداد واحدهای طرح اقدام ملی نسبت به نیاز موجود، افزود:« طرح اقدام ملی تنها حدود 10 درصد از نیاز به مسکن استان سیستان و بلوچستان را پاسخ می‌دهد. این در حالیست که در 6 سال گذشته نیز رکود مطلق در ساخت و ساز حاکم بود و عملا پوشش 10 درصدی نیاز به مسکن تاثیری در این بازار نخواهد داشت.»
 
پایه دقیق فکری وزارت راعه برای طرح اقدام ملی چندان دقیق نیست
 
پیشتر از این محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به مبانی در نظر گرفته شده برای برآورد تولید مسکن در طرح اقدام ملی گفته بود: « اعلام ساخت ۴۰۰هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی یک پایه دقیق فکری قوی دارد.»
 
وی ضمن بیان این نکته که نیازسنجی طرح اقدام ملی یک نقطه تحول در برنامه ریزی مسکن است، اظهار کرد:« برنامه اجرایی ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن برای هر شهری با شیوه‌ای دقیق انجام می‌شود و انتظار داریم تا اشکالاتی که در گذشته در خصوص مکانیابی ساخت و ساز مسکن با آن مواجه بودیم و برخی از واحدها و شهرها بدون متقاضی بودند را نداشته باشیم. به این معنا در این دوره، بدون برنامه‌ریزی دقیق و نیازسنجی واقعی ساخت و سازی انجام نمی‌گیرد.»
 
به نظر می‌رسد، مبنای فکری وزارت راه و شهرسازی، بخش اعظمی از واقعیات بازار مسکن را نادیده گرفته است. در حقیقت، بنابر اطلاعات بدست آمده از آخرین سرشماری، 1.4میلیون خانوار در کشور، از نعمت مسکن بی بهره‌اند و یا در جایی زندگی می‌کنند که نمی‌توان به آن مسکن اطلاق کرد. تحت این شرایط تغییر رویکرد وزارت راه و شهرسازی برای خروج از رکود ساخت، قابل تقدیر است اما سامان گرفتن بازار مسکن، تلاش بیشتری از سوی متولیان مسکن در کشور نیاز دارد.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین