پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00020:01 - 1398/12/01

امسال دستمزد کارگران، زودتر از حقوق کارمندان تعیین می‌شود+تعلل تامین اجتماعی در همسان سازی

کارگر آنلاین:رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی افزود: البته امسال دستمزد کارگران زودتر از حقوق کارمندان تعیین می‌شود؛ چراکه با توجه به برگزاری انتخابات مجلاس بررسی لایحه‌ی بودجه سال 99 به عقب افتاده است.
به گزارش کارگر آنلاین، علیرضا محجوب با اشاره به تعلل سازمان تامین اجتماعی در اجرای قانون همسان‌سازی برای مستمری‌بگیران، گفت: چند هفته پیش سازمان اعلام کرد برای اجرای این قانون، به 22 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد در حالی‌که تامین اجتماعی تا اواخر دهه 80، بین 8 تا 10 هزار میلیارد تومان از این بابت دریافت کرده بود.
 
وی افزود: به همین خاطر در بودجه سال 99 برای سازمان، از بابت اجرای این قانون ردیفی را اختصاص نداده‌ایم و تنها برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، در سه صندوق کشوری، لشکری و فولاد بودجه اختصاص داده‌ایم. تامین اجتماعی اگر واقعا می‌خواهد قانون را اجرا کند، باید منابع آن را از محل 50 هزار میلیارد تومان تهاتر اموال دولت با سازمان، تامین کند. 
 
رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به من گفت که دولت پرداخت نیمی از 50 هزار میلیارد تومان بدهی خود در سال 98 را تضمین کرده، افزود: به آقای سالاری گفتم حتی اگر دولت خواست بدهی‌اش را در قالب سهام، زمین و... پرداخت کند، آن را بپذیرد و طلب سازمان را دریافت کند چراکه آنچه اولویت دارد تامین منابع همسان‌سازی است. 
 
محجوب افزود: تاکنون سازمان تامین اجتماعی در اجرای همسان‌سازی مستمری‌ها تنها وعده داده است؛ به این خاطر ما ناچار شده‌ایم به سازمان فشار وارد کنیم و به این کار هم ادامه می‌دهیم. در حال حاضر به پیشنهاد خانم تاج الدین نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، کمیته‌ای برای اجرای قانون همسان‌سازی در صندوق‌های بازنشستگی تشکیل شده؛ البته من و همکاران حاضر در این کمیته خوب می‌دانیم که اجرای این قانون در سازمان به همین راحتی نیست چراکه تامین اجتماعی باید به تعهداتش هم عمل کند؛ تعهداتی که در گذشته به آن پایبند نبوده است. 
 
 دبیرکل خانه کارگر در ادامه با اشاره به همکاری نکردن سازمان تامین اجتماعی در اجرای قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، گفت: این قانون دست کارگران را برای پیگیری و شکایت از کسانی که مانع از اجرای آن می‌شوند، باز گذاشته؛ بنابراین سازمان تامین اجتماعی باید همکاری کند و مقرری بیکاری کارگران ساختمانی را بیهوده قطع نکند. 
 
وی با اشاره به مخالفت‌های کارفرمایان برای افزایش حداقل دستمزد متناسب با هزینه‌های سبد معیشت و تورم، گفت: کارفرمایان از خدا می‌خواهند حداقل دستمزد، ناچیز افزایش یابد که ما این را نمی‌پذیریم. حداقل دستمزد سال 99 باید متناسب با واقعیت‌های معیشتی تعیین شود و نمایندگان کارگران در شورای‌عالی کار باید بی‌تعارف این موضوع را به کارفرمایان بقبولانند. 
 
رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی افزود: البته امسال دستمزد کارگران زودتر از حقوق کارمندان تعیین می‌شود؛ چراکه با توجه به برگزاری انتخابات مجلاس بررسی لایحه‌ی بودجه سال 99 به عقب افتاده است.  
 
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین