پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00018:34 - 1399/02/15

آیت الله رمضانی: حضرت خدیجه(س) خود را وقف اسلام کرد/ بی‌مهری نکردن به حضرت زهرا(س) وصیت حضرت خدیجه(س) بود

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: حضرت خدیجه(س) خود را وقف اسلام کرد و تمام ثروتش را در اختیار رسول اکرم(ص) قرار داد.
به گزارش کارگر آنلاین به نقل از خبرگزاری اهل‌بیت(ع) همزمان با شب دهم ماه مبارک رمضان و سالگرد حضرت خدیجه کبری(س)، دهمین مجلس از "مجالس مجازی اهل بیتی" برگزار شد.
 
در ابتدای این مجلس در سوگ مادر امّت حضرت خدیجه کبری(س) که شامگاه یکشنبه 14 اردیبهشت 1399 به صورت زنده در صفحه خبرگزاری ابنا در شبکه اجتماعی اینستاگرام (به نشانی: www.instagram.com/fa.abna24 ) پخش شد، استاد «علی علیزاده» آیاتی از قرآن را تلاوت کرد و سپس دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) سخنرانی کردند.
 
آیت الله «رضا رمضانی» با اشاره به ویژگی های حضرت خدیجه(س) اظهار کرد: جنبه کمال جویی و استکمال یابی این بانوی بزرگوار از جمله ویژگی های او بود، حیات حضرت خدیجه(س) در دوران جاهلیت گذشت و مسیری که او طی کرد، مسیر کمال بود. در آن دوران همان طوری که رسول اکرم(ص) لقب امین گرفت، به حضرت خدیجه(س) لقب طاهره داده شد.  این بانوی بزرگوار از خانواده ای اصیل و در طهارت و پاکدامنی سرآمد بود.
 
وی ادامه داد: بحث کمال و مقام در خصوص انسان، جنسیت نمی شناسد هم مردان و هم زنان می توانند در مسیر کمال قرار بگیرند، این شایستگی و ظرفیت برای مردان و زنان وجود دارد که به خداوند تقرب پیدا کنند.
 
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: زنان می توانند هم پای مردان، مسیر کمال را طی کنند، البته در طول تاریخ به زنان بی مهری فراوانی شده است و این بی مهری در دوران جاهلیت به صورت افراطی در حق زنان صورت گرفت. استفاده ابزاری از زنان در طول تاریخ بسیار بوده و موضوع زنان در هر دوره ای از مسائل اهمی است که باید به آن توجه داشت، امروز سه میلیارد و 500 میلیون زن و دختر در جهان هستند که می توانند در تربیت و سلامت، رشد و ارتقای جامعه، نقش آفرینی داشته باشند.
 
آیت الله رمضانی در مورد جایگاه زن تصریح کرد: سکونت و آرامش در قرآن طرفینی است و براساس نظر علامه طباطبایی هم مردان و هم زنان می توانند به یکدیگر سکونت و آرامش بدهند.
 
وی ادامه داد: در قضیه آدم و حوا در بهشت به هر دو نهی ارشادی شده بود و هر دو ترک اولی انجام دادند، البته انبیای الهی از مقام عصمت برخوردار هستند و حضرت آدم گناه انجام نداد، بلکه ترک اولی از او سر زد.
 
آیت الله رمضانی بعد کمال را در شخصیت حضرت خدیجه(س) برجسته دانست و تصریح کرد: این بانوی بزرگوار صاحب کمال بود و مسیر زندگی خود را در مسیر کمال قرار داد، او لحظه ای از معنویت، غفلت نداشت، حضرت خدیجه(س) از زنان برجسته و مورد احترام در قریش بود و بسیاری از افراد مایل بودند که همسر او باشند.
 
وی ادامه داد: امانت داری، آینده نگری و معنویت حضرت محمد(ص) موجب شد که حضرت خدیجه(س)، رسول اکرم(ص) را به عنوان همسر خود برگزیند، او به اراده خود پبامبر(ص) را انتخاب کرد و به این انتخاب می بالید، حضرت خدیجه(س) خود را در خدمت رسول اکرم(ص) قرار داد، او بهترین زندگی را به لحاظ معنوی گذراند و جایگاه معنوی رفیعی  پیدا کرد.
 
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: حضرت خدیجه(س) چنین نگاهی داشت که نباید به حیات مادی اکتفا کرد، بلکه حیات مادی را باید گذرگاهی برای حیات معنوی قرار داد، او در یک دوره بحرانی یعنی دوره جاهلیت زندگی کرد، اما یکی از بافضیلت ترین زنان جهان در کنار حضرت زهرا(س)، حضرت مریم(س) و حضرت آسیه(س) شد.
 
آیت الله رمضانی با اشاره به ویژگی های برجسته حضرت خدیجه(س) اظهار کرد: القابی همچون طاهره، مبارکه، صدیقه، راضیه و کبری برای این بانوی بزرگوار بیان شده است که این القاب نشان از جایگاه حضرت خدیجه(س) دارد، او زنی طاهره، مطهره، فضیلت جو، با شرافت، دوراندیش، نیکوکار و شکیبا بود که حیات معقولی را برای رسیدن به حقیقت معنا، انتخاب کرد.
 
وی ادامه داد: حضرت خدیجه(س) یک الگو است که برجستگی های معنوی بسیاری داشت، او در طول حیات خود در محضر رسول اکرم(ص) به دنبال حق محوری و ارتقای معنوی و به معنای واقعی کمال جو بود.
 
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: بسیاری از افراد، حضرت خدیجه(س) را شماتت می کردند که شما با یک یتیم فاقد هیچ دارایی مادی، ازدواج می کنید، اما این بانوی بزرگوار می فهمید که رسول اکرم(ص) دارایی معنوی دارد و دارایی معنوی برای حضرت خدیجه(س)، اصل بود، ثروت مشروع این بانوی بزرگوار بعد از ازدواج در اختیار رسول اکرم(ص) قرار گرفت و این ثروت در دوران بعثت به خصوص شعب ابی طالب نقش داشت و بخش پایانی این ثروت در مرحله هجرت پیامبر(ص) به مدینه، هزینه شد.
 
آیت الله رمضانی با اشاره به ایثار حضرت خدیجه(س) اظهار کرد: این بانوی بزرگوار از هر جهت، هزینه ایمان خود را پرداخت، او نخستین کسی بود که اسلام آورد و در کنار حضرت علی(ع) پشت سر رسول اکرم(ص) نماز خواند، اما با آزار و اذیت مواجه شد.
 
وی ادامه داد: حضرت خدیجه(س) در تمام صحنه های زندگی همدل، همراز و همگام با رسول اکرم(ص) حرکت کرد، در هنگام وضع حملِ این بانوی بزرگوار در سال پنجم بعثت، بی مهری زیادی به او شد و کسی به کمک او نیامد، اما خداوند زنان مقرب خود را به خدمت حضرت خدیجه(س) برای وضع حمل حضرت زهرا(س) فرستاد.
 
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: حضرت خدیجه(س) در تمام صحنه های زندگی در کنار رسول اکرم(ص) بود، اما این بانوی بزرگوار در تاریخ، مظلوم است، باید حضرت خدیجه(س) را به درستی و با تمام ویژگی های کمالی اش به مسلمانان و بشریت معرفی کنیم، او تمامی سختی ها را تحمل کرد و به رسول اکرم(ص) آرامش داد، عفت و پاکدامنی حضرت خدیجه(س) در دوران جاهلیت و در محیط ناپاک آن زمان مهم است، او از شرافیت و بزرگی ویژه ای برخوردار بود.
 
آیت الله رمضانی قراردادن ثروت در خدمت بشریت را از ویژگی های زندگی حضرت خدیجه(س) دانست و تصریح کرد: امکان نداشت کسی به در خانه این بانوی بزرگوار رود و دست رد به سینه او بزنند، او یاوری صادق برای رسول اکرم(ص) بود و به همین دلیل رحلت حضرت خدیجه(س) برای پیامبر(ص) سخت بود.
 
وی ادامه داد: حضرت خدیجه(س) در ابعاد مختلف حامی رسول اکرم(ص) بود و با تمام سختی ها پیامبر(ص) را تصدیق می کرد و به او ایمان داشت، ایمان حضرت خدیجه(س) به رسول اکرم(ص) در دوره سخت جاهلیت بود، زمانی که حضرت محمد(ص) اعلام نبوت کرد، با وجود این که در بین مردم مکه ملقب به امین بود، مورد آزار و اذیت مشرکان قرار گرفت و آنها پیامبر(ص) را ساحر خواندند، هیچ پیامبری به اندازه حضرت محمد(ص) اذیت نشد.
 
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: حضرت خدیجه(س) با توجه به جایگاه طهارت و نیکوکاری خود، مقبولیت عامه داشت، اما خودش را وقف رسول اکرم(ص) کرد. حضرت خدیجه(س) در کنار حضرت ابوطالب(ع) دو شخصیت بزرگی بودند که تاثیرات زیادی بر تحولات اجتماعی در آن دوره داشتند، کمک های روحی و روانی حضرت خدیجه(س) به پیامبر اکرم(ص) برجسته بود.
 
آیت الله رمضانی آزار و اذیت مشرکان نسبت به رسول اکرم(ص) را فراوان دانست و تصریح کرد: نقش حضرت خدیجه(س) در ارائه کمک روحی و معنوی و آرامش به پیامبر(ص) در دوره تبلیغ علنی در مکه برجسته بود. این بانوی بزرگوار، ناراحتی های حضرت محمد(ص) از آزار و اذیت مشرکان را کاهش می داد.
 
وی ادامه داد: از جمله خدمات حضرت خدیجه(س) در دوران بعثت، هدایت مردم به سوی خداوند و پیامبر اکرم(ص) بود، او اسلام را تبلیغ می کرد و به عنوان یک مبلغ، بهترین تاثیر تبلیغی را داشت و در این مسیر تبلیغی، تنها از خداوند می ترسید، حضرت خدیجه(س) به عنوان کسی که توان فرهنگ سازی داشت، نقش بزرگی در رسالت رسول اکرم(ص) داشت، او تمام قد خود را وقف اسلام کرد.
 
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: حضرت خدیجه(س) نقش مهمی را در حوزه اقتصادی داشت و تمام ثروت خود را در اختیار پیامبر(ص) قرار داد تا در مسیر رسالت خود هزینه کند، بخشی از صرف این ثروت برای آزاد کردن بردگانی همچون بلال بود، بلالی که محرم سر پیامبر(ص) شد.
 
وی خاطرنشان کرد: حضرت خدیجه(س) چند سال قبل از رحلتش، بیمار شد و در آن دوره بیماری، سه وصیت به رسول اکرم(ص)کرد، نخستین وصیتش این بود که من کوتاهی کردم و از پیامبر(ص) خواست که او را ببخشد، رسول اکرم(ص) به حضرت خدیجه(س) گفت که تو خودت را تمام قد در اختیار اسلام قرار دادی و خود را وقف اسلام کردی، وصیت دوم حضرت خدیجه(س) این بود که پس از من نسبت به دخترم حضرت فاطمه(س) بی مهری نشود، رسول اکرم(س) این مساله را مورد عنایت قرار داد، وصیت سوم حضرت خدیجه(ع) این بود که از رسول اکرم(ص) خواست آن عبای پیامبر(ص) که وحی بر آن نازل شد را کفنش قرار بدهد، پس از وفات حضرت خدیجه(س)، جبرئیل کفنی از بهشت برای این بانوی بزرگوار آورد.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین