پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00007:01 - 1400/05/20

بالا رفتن دیوار قیمت سیمان با ملات دلالی/ سیمانی شدن تالار شیشه ای بورس ضرر است یا منفعت؟

زمزمه های ورود سیمان به تالار بورس باعث ایجاد نگرانی از افزایش قیمت و کمبود این محصول راهبردی صنعت ساختمان در خراسان جنوبی شده است.

سیمان ماده حیاتی و یکی از پرکاربرد‌ترین مواد در صنعت ساخت و ساز است و هرگونه نوسانی در این بازار می‌تواند بازار بزرگ مسکن و صنعت ساختمان را دچار رکود کند.

چند روزی است که زمزمه‌هایی مبنی بر کمبود و گرانی طلای خاکستری در خراسان جنوبی به گوش می رسد؛ برای بررسی موضوع همراه شدیم با بازرسان اتحادیه مصالح ساختمانی و سری به چندین مصالح فروشی در سطح شهر بیرجند زدیم.

یکی از فروشندگان مصالح ساختمانی شمال شهر با بیان اینکه شایعه شده قیمت سیمان ۶۰ هزار تومان شده است، گفت: هیچ گونه کمبود محصول و افزایش ناگهانی قیمت در سیمان نداریم و تنها هزار تومان افزایش قیمت داشتیم اما زمزمه ورود سیمان باقران به بورس باعث شده تا مردم نسبت به خرید این محصول راهبردی در صنعت ساختمان سازی بیش از پیش ترغیب شوند.

  از شایعه تا واقعیت

از شایعه تا واقعیت/ شنیده شدن زمزمه‌های بورسی شدن سیمان در خراسان جنوبی

 عباسی یکی دیگر از مصالح فروشان بیرجندی گفت: سیمان مورد نیاز خودمان را از کارخانه سیمان باقران سفارش می‌دهیم و در فاصله زمانی ۴۸ ساعته هم به دست ما می‌رسد و موجودی انبارمان کافی است .

یکی دیگر از کسبه عنوان کرد: به دلیل ورود سیمان قاین به بورس ۲ ماهی می‌شود که نتوانستم این سیمان را تهیه کنم اما سیمان باقران موجود است.

به سراغ کارگران ساختمانی هم رفتیم؛ یکی از کارگران ساختمانی به ما گفت: اسفند پارسال سیمان کیسه‌ای ۲۲ هزار تومان بوده اما حالا با قیمت ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ اگر بخواهد قیمت‌ها افزایش پیدا کند بازار ساخت و ساز با رکود مواجه شده و کارگران ساختمانی خانه نشین می‌شوند.

سیمان

منفعت بورسی شدن سیمان به جیب مردم می رود یا دلالان؟

هر چند کسبه می‌گفتند کمبودی در سیمان نیست اما نوسان قیمت و زمزمه ورود آن به بازار بورس آن‌ها را نگران کرده بود؛ موضوع را از اتحادیه پیگیر شدیم.

علوی رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی خراسان جنوبی گفت: هیچ مشکلی در زمینه تأمین سیمان استان نداریم و سیمان باقران با قیمت ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان و سیمان قاین به قیمت ۳۵ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

او با اشاره به زمزمه‌های ورود سیمان به بازار بورس، افزود: بورسی شدن سیمان باقران می‌تواند مشکل آفرین باشد چرا که میزان خرید از بورس حداقل ۱۰۰ تن است که بعید می‌دانیم ساختمانی در بیرجند به این میزان نیاز داشته باشد؛ حتی مصالح فروشان هم نمی‌توانند به صورت آنی این میزان را تهیه کنند و این وضعیت می‌تواند زمینه را برای سوء استفاده دلالان فراهم آورد.

بیشتر بخوانید

به گوش رسیدن زمزمه‌های بورسی شدن سیمان/ مشکلی در تأمین کالا نداریم بازار مصالح ساختمانی در آرامش/ امیدواریم قطعی برق بهانه‌ای برای گرانی مصالح نشود تجارت با افغانستان از سر گرفته شد / ورود روزانه ۲۰۰ کامیون افغان به مرز ماهیرود

علوی بیان کرد: اگر شبکه توزیع سیمان در استان به روال گذشته و توسط واحد های صنعتی ادامه پیدا کند هیچ گونه مشکلی را زمینه نوسان قیمت و کمبود نخواهیم داشت.

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی خراسان جنوبی با اشاره به قیمت‌های نجومی سیمان در استان‌های دیگر، اظهار کرد: با توجه به اینکه سیمان باقران هنوز وارد بازار بورس نشده است، قیمت آن ثابت است و کمبودی از این لحاظ در استان نداریم.

بازار سیمان

بازار سیمان زیر ذره بین بازرسان

چاچی رئیس کمیسون بازرسی اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی خراسان جنوبی گفت: نظارت‌ها و بازرسی از مصالح فروشی‌ها تشدید شده و از هفته‌ای دوبار به بازرسی‌های روزانه رسیده است.

او افزود: مصالح فروشان بایستی طبق تعرفه‌های اعلام شده سیمان باقران را به قیمت ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان و سیمان قاین را با قیمت ۳۵ هزار تومان در اختیار مشتری قرار دهند.

چاچی بیان کرد: در صورت هر گونه تخلف، گران فروشی و احتکار سیمان با خاطیان بر خورد جدی خواهد شد.

رئیس کمیسون بازرسی اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی خراسان جنوبی ادامه داد: تاکنون هیچ گونه پرونده‌ای از تخلف واحد‌های مصالح فروشی در استان نداشتیم.

موضوع را از سازمان صمت هم پیگیر شدیم؛ ظاهرا عرضه سیمان باقران در بورس فعلا منتفی شده است.

کارخانه سیمان

سیمان بر سر دوراهی بورسی شدن یا نشدن

جرجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده و کمک‌هایی که کارخانه‌های سیمان استان به ویژه سیمان باقران انجام داده، سیمان مورد نیاز استان تهیه و مشکلی در زمینه تأمین سیمان نداریم.

او افزود: سیمان باقران هنوز در بازار بورس کالا قرار نگرفته است و سیمان‌های داخل بازار و محصولاتی که در انبار ها نگهداری شده، جوابگوی نیاز مردم است.

جرجانی بیان کرد: افراد متقاضی دریافت ۱۰ تن سیمان می‌توانند این مقدار را از درب کارخانه و کمتر از این مقدار را از عاملان فروش و خرده فروشی‌ها تأمین کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار کرد: همشهریان می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف اعم از گران فروشی و احتکار، مراتب را با شماره ۱۲۴ در میان بگذارند.

بورس سیمان

انتظار مردم از چاقوی دولت برای بریدن دست دلال

خراسان جنوبی دارای ۲ کارخانه بزرگ قطب تولید سیمان در شرق کشور است و علاوه بر تأمین سیمان استان، سیمان مورد نیاز افغانستان و استان‌های همجوار را هم تولید می‌کند.

اگر سیمان بخواهد وارد بورس شود زمینه برای سودجویی دلالان فراهم می شود و این به ضرر مردم و مصالح فروشان است.

سیمان چه وارد بورس شود و چه از سوی کارخانه‌ها عرضه شود، مردم انتظار دارند دولت و دستگاه‌های نظارتی ورود کنند و جلوی دلالان و سوءاستفاده از این بازار را بگیرند تا این کالا، ارزان و به راحتی در دسترس قرار بگیرد.

گزارش از فاطمه آریان پور

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین