پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:11 - 1399/05/12

کارگر آنلاین گزارش میدهد:

وعده قبلی استخدام پرستار محقق نشده بود/ دولت برای تامین پرستار در این ایام راهکار مقطعی داد

اخیر اً نیز آقای روحانی خبر از استخدام پرستاران داده است اما هنوز وعده سال ۹۷ برای پرستاران محقق نشده است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کارگر آنلاین، کمبود نیروی پرستاری یکی از مشکلات حاد ایام کرونا بوده است. با اینکه پرستاری شغلی حاکمیتی است و بخش مهمی از درمان جامعه را تامین می‌کند، اما از سال ۹۳ به بعد پرستاری شرکتی باب شد و افراد زیادی با قرار داد ذیل قانون کار به این شغل گماشته شدند. با این وجود تعداد کم پرستاران نسبت به تخت‌های بیمارستانی در کشور محرز بود.
سیدجواد توکلی، عضو شورای مرکزی خانه پرستار در خصوص کمبود نیروی پرستاری اظهار داشت: از سال ۹۷ قرار بر این بود تا طی استخدام‌های هر ساله ۱۰ هزار پرستار تا دفع کمبود پرستار استخدام شود. بنا بود این ۱۰ هزار نفر از سال ۹۷ محقق شود.
وی افزود: اما هر سال بیش از دو یا ۳ هزار پرستار نمی‌گیرند. البته جذب غیر شرکتی پرستاران منظور ما است. پرستاران شرکتی امنیت شغلی ندارند و اگر کارفرما بعداز یک سال قراردادشان را تمدید نکند، لغو می شود.
توکلی با اشاره به اینکه پرستاران همیشه نیروی بیکار داشته اند، اظهار داشت: طی فراخوان اخیر ۲۰ هزار نفر پرستار بیکار ثبت نام کردند. درحالیکه ما حدود ۱۰۰ هزار نفر کمبود پرستار در کشور داریم.
او ادامه داد: اگر استخدامی ها به درستی انجام می شد، الان کمبود پرستار نداشتیم و در عمل دو تا سه هزار پرستار استخدام شد.
این فعال صنفی پرستاری گفت: اخیراً دولت فراخوان پرستار ۸۹ روزه داده است و همچنین می‌خواهد از دانشجویان پرستاری برای بخش‌های کرونایی استفاده کند. همه این‌ها به علت کمبود نیروی پرستاری است که در ایام کرونا خود را نشان داده است. اما دولت راه‌حل مقطعی در پیش گرفته است. بعضاً این راهکارها امنیت شغلی کمی هم برای پرستاران دارد. در قرارداد ۸۹ روزه ذکر شده که اگر کرونا گرفتید، کارفرما وظیفه ای برای مراقبت و غیره ندارد.
وی تصریح کرد: اخیراً نیز آقای روحانی خبر از استخدام پرستاران داده است اما هنوز وعده سال ۹۷ برای پرستاران محقق نشده است. برخی نیز استخدام به صورت شرکتی است که چون ما معتقدیم پرستاری شغل حاکمیتی است، پرستار باید به صورت رسمی و پیمانی جذب شود.
وی با اشاره به اینکه کمبود پرستاری همیشه حفظ شده گفت: در عمل آنچه می‌خواهیم به مردم برسد محقق نشده است. راهکار مقطعی مثل استفاده از دانشجویان در بخش‌های کرونا سودی ندارد و باید یک بار برای همیشه حل شود.این روزها به همه ثابت شده کرونا درمان ندارد و بیشتر باید اقدامات مراقبتی انجام شود. مراقبت در حیطه پرستاری است. ما معتقدیم استخدام پرستار باید به صورت رسمی و پیمانی باشد و پرستاران دغدغه امنیت شغلی نداشته باشند.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین