پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00008:40 - 1399/06/02

یک ماه پرتلاطم برای تشکل‌های دانشجویی / از ماجرای بذرپاش تا درخواست برای تغییر دستورالعمل هیات‌ها

گرچه کرونا بساط بسیاری از نشست‌ها و تجمع‌های دانشجویی را محدود کرد و خیلی از آن‌ها را برچید؛ اما ماهی که گذشت برای تشکل‌های دانشجویی ماه پرباری تلقی می‌شد.

به گزارش کارگر آنلاین، گرچه کرونا بساط بسیاری از نشست ها و تجمع های دانشجویی را محدود کرد و خیلی از آنها را برچید؛ اما ماهی که گذشت برای تشکل های دانشجویی از نظر تبیین مواضع، روشنگری و واکنش نسبت به اتفاقات روز ماه پرباری تلقی می شد و گرچه فعالیت حضوری این تشکل ها به کمترین حد ممکن خود رسیده است؛ اما همچنان حضور فعالانه خود را در عرصه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی روز حفظ کرده اند. 

برخی از مهمترین فعالیت های این تشکل های دانشجویی طی یک ماه گذشته در این گزارش آمده است: 

نامزدی بذرپاش برای تصدی گری ریاست دیوان محاسبات کشور یکی از خبرهایی بود که واکنش های بسیاری را در پی داشت، وی که اشاره ای به سوابق کاری خود در پژوهشگاه دانشگاه صنعتی شریف  و از سویی به سبقه بسیج دانشجویی خود اشاره ای هم داشته است واکنش بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف را قبل از هر دانشگاهی برانگیخت. بسیج این دانشگاه طی بیانیه خواستار شفافیت سابقه کاری بذرپاش شد. 

//

وقتی دختر روحانی استاد دانشگاه می شود! 

هنوز زمان کمی از ماجرای انتصاب بذرپاش نگذشته بود که خبر جذب دختر روحانی به عنوان هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی که در هاله ای از ابهام رخ داده بود واکنش و تعجب همگان را برانگیخت. از جمله بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی از زالی خواستار ابهام زدایی در این باره و دبیر انجمن مستقل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خواستار شفاف سازی شد. 

محمودی: رئیس جمهور فرایند جذب دخترش را به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شفاف کند

انتصاب علاء الدین بروجردی به معاونت بین الملل دانشگاه آزاد نیز یکی از انتصابات جریان ساز یک ماه اخیر بود که بر مبنای نداشتن ساز و کار قانونی سرو صدای زیادی را بین تشکلهای دانشجویی برپا کرد و تشکل های مختلفی من جمله دفتر بسیج و تحکیم وحدت دانشگاه آزاد اسلامی تا تبیین مواضع بسیج دانشجویی به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار جلوگیری از انتصاب وی شدند. 

//

دیری نگذشت که بندر بیروت در اثر انفجاری شدید دچار سانحه بزرگ و غیرقابل جبرانی شد که طی آن 2700 تن آمونیاک منفجر و تعداد زیادی از مردم بیروت اعم از زن و کودک و مرد در آتش این انفجار سوختند و یا بی خانواده شدند. انفجاری که ابعاد وسیعی داشت و هنوز دلیل اصلی آن به صورت رسمی مشخص نشده است. 

 

تشکل های دانشجویی در پی این انفجار مراتب تاسف خود را ابراز داشته و مقابل سفارت لبنان برای عرض تسلیت شمع روشن کردند و ساعتی را کنار هم جمع شدند. همچنین دانشجویان جهادی و بسیجیان اظهار داشتند که آماده امداد رسانی به این کشور هستند. 

//

 لزوم تشکیل کمیسیون خانواده 

طرح تشکیل کمیسیون خانواده که چندی پیش در مجلس مطرح شد با استقبال تشکل ها به ویژه بانوان فعال تشکلی روبرو شد تا جایی که بسیج علوم پزشکی دانشگاه  تهران در این باره بیانیه ای داد و اعلام کرد که تشکیل این کمیسیون لازم الاجراست. 

//

ب

درخواست برای پیگیری وضعیت شیعیان کشمیر

شیعیان کشمیر این ایام حال و روز خوبی ندارند و مدام در معرض تعرض هندوها هستند. ظلمی که به آنان روا داشته شد ظلم به مستضعفین جهان محسوب می شود و از این روز تشکل های دانشجویی به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار رسیدگی به وضعیت آنها شدند. همچنین با تجمعی مراتب اعتراضات خود را به این موضوع نشان دادند. 

تجمع فعالان دانشجویی در اعتراض به کشتار مسلمانان کشمیر

در این میان انجمن اسلامی دانشجویان مستقل که با شرایط کرونایی نشست سالانه خود را با تعداد اندکی برگزار کردند، به برگزاری انتخابات سالانه شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل مبادرت ورزید که طی آن معین رضیئی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سید ایمان احمدی از دانشگاه یزد، خانم حاجی مرادی از دانشگاه قم، محمد علی عرب از دانشگاه کاشان، محمد هادی اسماعیلی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، خانم مصفا از دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند و علی مزروعی از دانشگاه علوم دریایی چابهار با کسب بیشترین آراء به عنوان اعضای جدید شورای مرکزی این اتحادیه  انتخاب شدند.

قرارداد ننگین امارات با اسرائیل

داستان قرار دادو توافق امارات با اسرائیل با همه اینها فرق داشت، ماجرایی بود که مهر ننگینی را بر پیشانی کشورهای عربی تا همیشه تاریخ نشاند و امارات را سرافکنده کرد، اما این تنها کل ماجرا نیست بلکه بخشی از آن است و بخش دیگر آن ارتباط ایران با امارات است که حالا دوست و رفیق گرمابه و گلستان اسرائیل شده. ایران به عنوان حامی مظلومین جهان و مستضعفین جهان باید این میان تکلیف خود را مشخص کند و جنبش های دانشجویی این روزها برای این موضوع بسیار واکنش نشان دادند حتی مجمع بین المللی اساتید دانشگاه ها نیز به این موضوع واکنش نشان داد. 

یک ماه پرتلاطم برای تشکل‌های دانشجویی / از ماجرای بذرپاش تا درخواست بسیج دانشجویی برای تغییر دستورالعمل هیئت‌ها

 

و در آخر محرم و رعایت پروتکل در هیئت‌ها

با توجه به اینکه وزارت بهداشت از یکی دوهفته قبل تر از شروع محرم ماه با مسئولان هیئات بزرگ جلسه ای را تدارک دید و پروتکل مربوط به هیئات را به آنها اعلام کرد، هیئات نیز به دنبال اجرای این مفاد رفته و آن را اجرایی کردند تا اینکه در اقدامی عجیب وزارت بهداشت یکی دوروز مانده به محرم این پروتکل را تغییر داد و برنامه بسیاری از هیئات بزرگ را دچار خلل و آسیب کرد. از این رو جنبش دانشجویی دربرابر این موضوع ساکت ننشسته و به آن واکنش نشان داد و خواستار تغییر پروتکل شد. 

 

منبع: دانشجو

 

منبع: دانشجو
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین