پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00006:00 - 1400/07/03

صنعت کشاورزی همچنان منتظر سامانه‌های آبیاری نوین! / بودجه‌ای که نیمی از آن تخصیص یافت

کارگرآنلاین|سال گذشته از ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبارات سامانه‌های نوین آبیاری فقط ۸۰۰ میلیارد تومان (۵۰) درصد آن تخصیص داده شده است!

 طبق برآورد کارشناسان از ۱۰۰ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر در کشور ۷۰ میلیارد متر مکعب آن در بخش کشاورزی مصرف می شود.

کشاورزی به شیوه سنتی و استفاده از روشهای آبیاری در این شیوه باعث هدر رفت آب می‌شود به طوری که در شیوه سنتی یا غرقابی ۷۰ درصد آب مصرف می شود.

  • در حالی که تجهیز مزارع کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری مصرف آب را به اندازه قابل توجهی کاهش خواهد داد. تکنولوژی این سامانه‌ها چند سالی است که وارد کشور شده اما هنوز کشاورزانی هستند که شیوه‌های سنتی را برای آبیاری مزارع خود به کار می‌برند.

کشاورزانی که از شیوه‌های سنتی یا غرقابی استفاده می‌کنند یک و نیم هکتار زمین خود را با آب چاه به مدت ۲۳ ساعت آبیاری می‌کنند اما کشاورزی که در این متراژ زمین با شیوه های نوین مانند تیپ مزرعه خود را آبیاری می‌کند ساعت آبیاری را کاهش داده، ۶۰ تا ۷۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کرده و بهره‌وری آب، عملکرد محصول و سطح زیر کشت مزرعه خود را افزایش می‌دهد.

به گفته یک کشاورز صیفی کار هزینه تجهیز یک هکتار مزرعه به سیستم آبیاری تحت فشار یا قطره‌ای ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان است که ۸۵ درصد آن از سوی جهاد کشاورزی تامین می شود اما در واقع فقط ۴۵ درصد این مبلغ به دست کشاورز می رسد چون بخشی از این مبلغ برای مشاور، پیمانکار، ناظر و پروسه اداری و... هزینه می‌شود.

  • حدود ۸ میلیون و پانصد هزار هکتار اراضی کشاورزی در کشور وجود دارد که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از این اراضی به انواع سامانه های آبیاری تجهیز شده‌اند.

سامانه های آبیاری مصرف آب را در مزارع کشاورزی ۳٠ درصد کاهش می‌دهند ۴۰ درصد تولید یا عملکرد محصول و با توجه به نوع سامانه و نوع محصول ۴۰ تا ۹۰ درصد بهره‌وری آب را افزایش می‌دهند.

بنابراین با توجه به بحران آب و خشکسالی در کشور لزوم توجه کشاورزان به استفاده از شیوه های نوین آبیاری ضروری است اما از آنجا که هزینه‌های تجهیز این سامانه‌ها برای گروه زیادی از کشاورزان سنگین است حمایت‌های دولتی و بازنگری در قوانین برای اعطای کمک های بلاعوض دولتی ضروری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین