پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:21 - 1400/09/08

شهیدی که با تحصیلات عالی، خود را بی‌سواد معرفی می‌کرد

کارگر آنلاین | یکی از همرزمان شهید ولی‌الله محمدی نقل می‌‌کرد: شهید محمدی در جبهه و در زمان تکمیل فرم‌های اطلاعات فردی در قسمت تحصیلات می‌نوشت بی‌سواد، اما این فرد در دوران جنگ مدرک کارشناسی داشت و برای تحصیل در کارشناسی ارشد پذیرفته شده بود.

 صحبت‌کردن درباره شهدا و مقام شامخ آنان کار ساده‌ای نیست چرا که آنان با پشت ‌پا‌زدن به تمام لذات مادی و دنیوی، با اراده پولادین خود، در راه خدا و امام شهدا گام برداشته و به شهادت رسیدند.

در این بخش به زندگینامه شهیدی از دیار علویان شهرستان نور می‌پردازیم که خاکی بود و نمی‌خواست در بین رزمندگان به او نگاه دیگری شود و به جهت اینکه تحصیلاتش از دیگران بالاتر باشد و با وجود تحصیلات عالی خود را بی‌سواد معرفی می‌کرد.

شهیدی که با تحصیلات عالی، خود را بی‌سواد معرفی می‌کرد

خلاصه‌ای از زندگینامه شهید محمدی

  • شهید ولی‌الله محمدی در سال 1335 در روستای سلیاکتی از توابع شهرستان نور در خانواده‌ای روستایی و کشاورز چشم به جهان گشود.
  • او تحصیلات ابتدایی را در همین روستا به پایان رساند و برای ادامه تحصیل راهی شهر نور مرکز شهرستان شد و پس از شش سال تلاش تحصیلات متوسطه را با کمال موفقیت به پایان رسانید.
  • او که شیفته علم و دانش و خدمت بود برای ادامه تحصیلات به تهران رفت و در آزمون سراسری دانشگاه‌ها شرکت و پس از احراز قبولی در دانشگاه تربیت معلم راهی این مرکز آموزشی شد.

فعالیت‌های اجتماعی

دو سال از آغاز تحصیلات عالی شهید نگذشته بود که به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی و به تبع آن ظهور انقلاب فرهنگی به فرمان امام (ره) برای طاغوت‌زدایی و زدودن فرهنگ غربی و غیراسلامی، جانشین کردن فرهنگ غنی اسلامی، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تعطیل شد.

شهید محمدی برای لبیک‌گویی به ندای حضرت امام(ره)برای ریشه‌کن کردن جهل و بی‌سوادی در سنگر نهضت سوادآموزی به عنوان آموزش‌یار به مدت چهار ماه در روستای سلیاکتی مشغول فعالیت شد و به مدت سه ماه نیز به عنوان پرسنل دفتری واحد نهضت سوادآموزی نور به فعالیت پرداخت.

  • در این زمان بنا به درخواست شورای مرکزی جهادسازندگی شهرستان وارد این نهاد مقدس شد و در کمیته کشاورزی جهاد مشغول انجام وظیفه شد و پس از مدتی خدمت در جهادسازندگی نور با هماهنگی شورای مرکزی جهاد استان مازندران برای مسئولیت جهادسازندگی محمودآباد انتخاب شد.
  • از دیگر فعالیت‌ها و خدمات شهید محمدی در کنار سایر فعالیت‌ها در نهادهای مقدس انقلاب اسلامی می‌توان به تشکیل انجمن اسلامی با همراهی چند تن از دیگر همفکرانش و بعدها ایجاد گروه مقاومت (باهمکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نور) نام برد و همچنین فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی، تبلیغی و نظامی او اشاره کرد.
  • شهید محمدی در انجمن اسلامی با دایرکردن کلاس‌های عقیدتی، سیاسی و اخلاقی به ساختن نیروهای جوان و بارورکردن افکار جوانان از فرهنگ اسلامی و ارشاد و راهنمایی مردم و تبلیغ مبانی انقلاب اسلامی پرداخت.
  • وی در تبلیغ دین سعی وافر داشته و از هیچ کوششی در پاسداری از سنگرهای ایدئولوژیکی انقلاب اسلامی در حد توان خویش دریغ نورزید و در این راه حتی تا آخرین لحظه عمر مادی خویش از تبلیغات مسموم کوردلان و منافقان از خدا بی‌خبر در امان نبود.

ادامه تحصیل

شهید ولی‌الله محمدی پس از بازگشایی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی راهی دانشگاه شد، به این صورت که چهار روز در هفته را در دانشگاه و بقیه ایام را در جهادسازندگی شهرستان نور یا محمودآباد به انجام وظیفه مشغول بودند تا اینکه در سال 63-64 در رشته جغرافیا فارغ‌التحصیل و به اخذ درجه لیسانس نائل شد و پس از فارغ‌التحصیل شدن ابتدا در واحد آموزش و شورای مرکزی جهاد نور مشغول فعالیت شد و سپس راهی آموزش و پرورش منطقه چمستان و در این سنگر مقدس، به تعلیم و تربیت و سازندگی دانش‌آموزان این منطقه همت گمارد.

حضور در جبهه‌های حق علیه باطل

  • شهید محمدی معلمی دلسوز، مهربان، پرکار، جهادگری پرتلاش و خستگی‌ناپذیر، رزمنده‌ای دلیر، فداکار و نمونه یک مجاهد فی‌سبیل‌الله بود.
  • سراسر زندگیش را به مبارزه و تلاش برای اجرای احکام دین مبین اسلام سپری کرد.
  • او در کنار این فعالیت‌ها لحظه‌ای از جنگ غافل نبود و از بدو تحمیل جنگ ناپیوسته اما همواره در جبهه جنگ شرکت می‌کرد.
  • عشق به لقاءالله و اشتیاق به شهادت، شهید را نسبت به این دنیای فانی و مسائل مادی زندگی بیگانه کرده بود به طوریکه بیش از 9 بار در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شرکت داشت.

لحظات آسمانی شهید

  • او که در عملیاتی مجروح شد و نیاز به بستری ‌شدن در بیمارستان و مدتی استراحت برای رفع نقاهت داشت با این حال با خدای خود عهد بسته بود که به هر ترتیبی هست در مرحله بعدی عملیات شرکت داشته باشد و با همان مجروحیت دوباره راهی میدان جنگ شد و سرانجام در عملیات کربلای یک پس از آزادسازی شهر مهران به سوی خدای خود شتافت و به آرزوی دیرینه‌اش یعنی شهادت رسید.
  • در وصف شهید بزرگوار همین بس که در چند روز قبل از شهادت از طریق خانواده و از طرف دانشگاه به او خبر می‌دهند که برای اخذ مدرک دانشگاهی فوق‌لیسانس در همان رشته تحصیلی به دانشگاه شهید بهشتی تهران مراجعه کند اما او مدرک ماندگار و باقی شهادت را بر مدرک فانی دنیوی ترجیح می‌دهند.
  • تا جایی که یکی از همرزمان شهید اهل روستای عبدالله‌آباد چمستان نقل می‌کرد که در جبهه و در زمان تکمیل فرم‌های اطلاعات فردی متوجه شدم که شهید محمدی در قسمت تحصیلات کلمه بی‌سواد را نوشته بود لذا به ایشان اعتراض کردم شما که دارای تحصیلات عالی هستید چرا بی‌سواد نوشتید که در جوابم گفت: من در اینجا و در میان آتش و خون با دیگران چه فرقی دارم.

گزیده‌ای از وصیت‌نامه شهید

  • هان ای ملت مسلمان، لحظه‌ای اندیشه کنید، تفکر کنید که حتما راه نجات در صراط مستقیم است.
  • برادرانم، رهبری در جامعه اسلامی از اهم مسائل است.
  • رهبری آنهم جامعه ما (رهبر انقلاب اسلامی) نماینده امام زمان (عج) است.
  • مبادا خدای ناکرده زبانم بریده باد از او دوری کنید، پیرو رهبر باشید، وسوسه‌های شیاطین و چهره‌های آنها زیاد است مواظب باشید، نکند خدای نکرده شما را بفریبند. فقط و فقط پیرو رهبر جامعه اسلامی باشید.
  • ای مسئولان جامعه می‌دانید که مستضعفان عقب نگهداشته‌شدگان تاریخ، چشم به کارهای شما دوخته‌اند و شما خیلی بیشتر مسبوق به ماجرا هستید و حتما هر روز بیش از روز دیگر برای رفاه جامعه و برای رضای خداوند گام بر می‌دارید که در غیر این صورت کیفر خداوند بیشتر شامل حال شما است (لایکلف الله نفسا الا وسعها)
  • ای فرهنگیان تربیت و هدایت اجتماع را شما به عهده دارید.
  • استعدادهای درونی و نهفته جامعه را همانند انبیا شکوفا می‌کنید و بر همین امر مهم هم واقف، پس کوشش دارید خداوند به همه شما اجر دهد.

 

منبع: فارس
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین