پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:51 - 1400/09/30

با این راه حل‌ها با فشار خون بالا مقابله کنید

جلوگیری از عوارض جبران ناپذیری فشارخون بالا

کارگرآنلاین| فشار خون به نیرویی اطلاق می‌شود که قلب با پمپ کردن خون در سیستم عروقی ایجاد می‌کند. عوامل مختلفی می‌توانند فشار خون را تحت تاثیر قرار دهند، از جمله: استرس یا اضطراب،‌ فعالیت بدنی و رژیم غذایی.

به گزارش کارگرآنلاین فشارخون بالا به دلیل عوارض جبران ناپذیری که بر ارگان‌های بدن می‌گذارد، به یکی از دغدغه‌های مهم پزشکی تبدیل شده است و درمان آن از اولویت‌های کادر درمان است.

رفع علت زمینه‌ای

درمان فشارخون صبحگاهی شامل پرداختن به علت اصلی آن است. اگر بیماری زمینه‌ای یا تنظیم نبودن داروهای ضد فشار خون عامل اصلی هستند باید جهت رفع آن‌ها به پزشک مراجعه کنید.

سبک زندگی سالم

قدم اول در درمان فشار خون بالا در برخی افراد، شامل تغییر در شیوه‌ی زندگی است مانند متوقف کردن مصرف دخانیات، تغذیه‌ی سالم و قطع مصرف الکل.

پیروی از رژیم غذایی سالم شامل مصرف پنج وعده میوه و سبزیجات در روز، کاهش چربی اشباع و کل چربی‌ها و مصرف شکر تصفیه شده است.

کاهش مصرف نمک به کم‌تر از ۵ گرم در روز (دقیقا یک قاشق چای خوری) تاثیر زیادی در کنترل فشار خون دارد.

هر هفته ۹۰ تا ۱۵۰ دقیقه ورزش کنید و شاخص توده‌ی بدنی (BMI) را بین ۱۸/۵ تا ۲۴/۹ حفظ کنید. هر ۵ کیلوگرم کاهش وزن، فشار خون را ۲ تا ۱۰ میلی متر جیوه کاهش می‌دهد.

تکنیک‌های مدیریت استرس و آرامش مانند یوگا یا مدیتیشن را تمرین کنید.

دارو درمانی

در صورتی که تغییر شیوه‌ی زندگی و رعایت موارد گفته شده در بهبود فشار خون تاثیری نداشته باشد، داروهای ضد فشار خون تجویز می‌شوند. افرادی که علاوه بر فشار خون بالا دارای قند خون بالا،‌ کلسترول خون بالا یا آسیب کلیوی هستند، بیش‌تر در معرض خطر حملات قلبی و سکته‌ی مغزی نیز قرار دارند. بنابراین بررسی منظم قند خون، کلسترول خون و آلبومین ادرار اهمیت دارد.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین