پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:01 - 1400/10/11

کدام دیدوبازدیدها دل امام زمان(عج) را شاد می کند؟!

با این کار دل امام زمان(عج) را شاد می کنید

کارگرآنلاین | صله رحم در سر زدن به اقوام خلاصه نمی شود بلکه یک منتظر باید از این فرصت برای یارگیری و منتظرپروری استفاده کند؛ توجه به امام زمان(عج) در دیدوبازدیدهای نوروزی می تواند برکات را برای یک سال آدمی رقم بزند.

به گزارش کارگرآنلاین حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد میرصادقی، مسئول اجرایی معاونت پژوهش مرکز تخصصی مهدویت درگفتگویی که به مناسبت فرا رسیدن ایام نوروز انجام شد، در پاسخ به این سوال که صله رحم به چه معناست؟، اظهار کرد: «صله» از کلمه وصل به معنای اتصال و پیوستگی گرفته شده و «رحم» نیز برگرفته از رحم به معنای جایگاه رشد جنین است و ارحام نیز به معنای ذی القربی است، یعنی افرادی که به واسطه ارتباط نسبی و حسبی، با فرد فامیل هستند.

وی ادامه داد: صله رحم به معنای محبت و نزدیکی با خویشان و آشنایان است و افرادی که به انسان نزدیک تر اند، در این زمینه دارای حقوق بیشتری هستند.

میرصادقی با بیان اینکه صله رحم واجب عینی است که انجام آن فی النفسه موجب رضایت و خشنودی امام زمان(عج) می شود، گفت: در کتاب «اصول کافی» بابی به نام صله رحم وجود دارد که دارای بیش از 30 روایت از اهل بیت(ع) در این زمینه است و نشان از اهمیت این عمل الهی دارد.

آثار و برکات صله رحم
مسئول اجرایی معاونت پژوهش مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به آثار و برکات صله رحم، تصریح کرد: امیرالمومنین امام علی(ع) می فرمایند: «إنَّ لِأهلِ الدِینِ علاماتٍ یُعرَفُونَ بها: صِدقُ الحدیثِ ، و أداءُ الأمانةِ ، و الوَفاءُ بالعَهدِ ، و صِلَةُ الرَّحِمِ، و رَحمةُ الضُّعَفاءِ، و قِلَّةُ المُؤاتاةِ للنساءِ، و بذلُ المعروفِ، و حُسنُ الخُلُقِ، و سَعَةُ الخُلُقِ، و اتّباعُ العِلمِ، و ما یُقَرِّبُ إلى اللّه ِ عزّ و جلّ، طوبى لَهُم و حُسنُ مَآبٍ؛ همانا دینداران را نشانه هایى است که با آنها شناخته مى شوند: راستگویى، امانتدارى، پایبندى به عهد و پیمان، به جا آوردن صله رحم، ترحّم بر ناتوانان، کمتر موافقت کردن با زنان، نیکى کردن، خوشخویى، صبر و حوصله داشتن، پیروى از دانش، و آنچه به خداوند عزّ و جلّ نزدیک مى کند. خوشا به حال اینان و فرجام نیکشان.» که براساس این روایت، افضل اعمال نیز صله رحم است.

وی با بیان اینکه یکی از آثار برجسته صله رحم، افزایش عمر است، ابراز کرد: امام صادق(ع) می فرمایند: «برای افزایش عمر، عملی را موثرتر از صله رحم نمی دانم.» از این رو، ممکن است فردی ۳۰ سال عمر برایش مقدر شده باشد اما به دلیل صله رحم عمرش دو برابر شود.

میرصادقی با بیان اینکه صله رحم، رزق و روزی انسان را افزایش می دهد، گفت: پیامبر (ص) می فرمایند: «هر کس برای من یک عمل را ضمانت کند، من برایش چهار چیز را ضمانت می کنم: هر کس صله رحم کند خدا او را دوست بدارد و روزی وی را گسترش دهد و عمرش را فزونی بخشد و او را به بهشتی در آورد که وعده داده است».

مسئول اجرایی معاونت پژوهش مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: پیامبر(ص) همچنین می فرمایند: «صِلَةُ الرَّحِمِ تَعمُرُ الدِّیارَ وَ تَزیدُ فى الأعمارِ وَ اِن کانَ اَهلُها غَیرَ اَخیارٍ؛ صله رحم، خانه ها را آباد و عمرها را طولانى مى کند، هر چند صله رحم کنندگان مردمان خوبى نباشند».

چگونه صله رحم موجب آزار امام زمان (عج) می شود؟
وی با اشاره به اینکه ترک صله رحم و یا افراط در آن موجب نارضایتی و آزار امام زمان (عج) خواهد شد، تصریح کرد: اگر صله رحم موجب اسراف و تزویر شود، نارضایتی حضرت حجت(عج) را به دنبال داشته و آثار مترتب بر صله رحم را نخواهد داشت.

میرصادقی در پاسخ به این سوال که چگونه از فرصت صله رحم در ایام نوروز برای تعمیق و ترویج باورهای مهدوی می توان بهره برد، ابراز کرد: صله رحم در سر زدن به اقوام خلاصه نمی شود بلکه از این فرصت، یک منتظر باید برای یارگیری و منتظرپروری استفاده کند.

صله رحم های نوروزی، فرصتی برای تربیت مهدوی یاروان
کارشناس مهدوی ابراز کرد: وجود قانون، حضور رهبری و آمادگی مردم سه پیش شرط ظهور امام زمان (عج) است و منتظران از فرصت حضور در میان اقوام می توانند برای تربیت مهدی یاوران استفاده کنند تا زمینه ساز ظهور باشند و به این منظور در دور هم نشستن ها می توانند از امام زمان (عج) سخن بگویند و برای ظهور دعا کنند که در این صورت، عمرشان نیز تلف نخواهد شد.

وی با اشاره به 5 برکت طلایی صله رحم که موجب رضایت امام زمان (عج) می شود، گفت: افراد برای سلامتی امام زمان (عج) صدقه می دهند اما صله رحم بالاتر از صدقه است و افراد می توانند به نیت رضایت حضرت حجت(عج) به دید و بازدید یکدیگر بروند؛ دومین برکت صله رحم پاک کردن گناهان انسان است.

میرصادقی بیان کرد: صله رحم موجب دفع بلایا از انسان و نیز موجب نزول باران رحمت الهی می شود، به این معنا که پرداختن به امام زمان (عج) در مهمانی های نوروزی می تواند نزول برکات الهی را در طول سال برای انسان ها رقم بزند.

مسئول اجرایی معاونت پژوهش مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: افزایش عمر از دیگر برکات صله رحم است و در نهایت صله رحم موجب رسیدن سریع پاداش می شود و اگر انسان به افرادی که تنها هستند، سر بزنند، سریع پاداش و ثواب آن را دریافت می کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: صله رحم در دید و بازدید حضوری خلاصه نمی شود، اگر انسان ها به دلیل بعد مسافت و فاصله شهرها امکان دید و بازدید با برخی از اقوام را ندارند، می توانند با یک تماس تلفنی و حتی یک پیام دل آنها را شاد کنند که در این صورت دل امام زمان (عج) نیز شاد می شود اما بهترین راه صله رحم، رفت و آمدهای حضوری است.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین