پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:05 - 1401/01/03

تاثیر جالب تغییر فصل روی عملکرد مغز انسان

کارگر آنلاین| عملکرد مغز تحت تاثیر محیط اطراف تغییر می کند یکی از این تغییرات جالب و تاثیر گذار تغییرات فصل می باشد.

فصلی که مغز در آن باهوش تر عمل می کند

قدرت ادراک در فصل زمستان فقط به روحیه افراد بستگی ندارد به طور عمومی معمولاً در فصل تابستان و پاییز نسبت به بهار و زمستان باهوش تر عمل می کنند یعنی مغز در فصل پاییز و تابستان قدرت بالاتری از خود نشان می دهد. این قضیه توسط آزمایش های نورولوژیستی و روانی در طول ماه های گرم تر به اثبات رسیده است و این تفاوت هنگام عملکرد حافظه و سرعت ادراک افراد کاملا به چشم می خورد.

البته که شاید این تفاوت فصلی و تاثیر آن روی انسان و ذهن ، خیلی مشکل بزرگی به نظر نرسد اما به طور کلی 24 درصد افراد در معرض این تغییرات قرار می گیرند و احتمال ابتلا به مشکلاتی مثل آلزایمر افزایش پیدا می کند؛ مخصوصاً زمانی که آزمایشات مربوط به آلزایمر در فصل بهار و زمستان باشد. تغییرات فصلی در طولانی مدت ممکن است اثرات خودش را نشان دهد.

البته دانشمندان هنوز در حال مطالعه بر روی تغییرات فصلی و عملکرد مغز هستند. سطوح سروتونین به روحیه افراد مرتبط است و در طول فصل ها نوسان پیدا می کند. همچنین ممکن است مشکلاتی در ژن و حتی ترکیب سلول خونی افراد دیده شود.

سروتونین

مثلاً 5 هزار ژن هستند که در فصل های مختلف قدرت متفاوتی دارند. همین تغییرات قدرت در ژن ها نه تنها روی عملکرد ذهن و درک تاثیر می گذارد ، بلکه سیستم ایمنی و توانایی آن را دچار تغییراتی می کند. در نتیجه ممکن است که سیستم ایمنی افراد در فصل زمستان بیشتر از قبل مستعد التهاب باشد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ، روانی و بیماری های خود ایمنی افزایش پیدا خواهد کرد.

دانشمندان این تغییرات را می شناسند و می دانند که حاصل از تغییر فصل است یا خیر . حتی می دانند که چه تغییراتی در افراد نشان دهنده تفاوت دما می باشد. این تغییرات فقط هنگام صبح یا شب رخ نمی دهند و معمولا چند روز پشت سرهم اتفاق می افتند. همین مورد نشان می دهد که عوض شدن ویژگی های شخصیتی ، حاصل تغییرات دما هستند که در طی فصل های مختلف بیشتر دیده می شود.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین