پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:39 - 1401/01/22

تکنیک مراقبت از پوست و زیبایی در ماه رمضان

مراقبت از پوست در هر ماهی مهم است و نکات مختص به خود را درارد یکی از مهم ترین ماه ها که بیشتر باید از پوست مراقبت کرد ماه رمضان است.

.
تمام گروه های غذایی را در سحری و افطار مصرف کنید
به دلیل تغییر نظم و حجم مواد غذایی در ماه رمضان، برای پیشگیری از کمبود آهن، ویتامین ها، روی و سایر مواد معدنی که موجب رشد موها و ناخن می شوند باید غذایی کامل شامل همه گروه های غذایی را در وعده سحر و افطار بگنجانید. مثلا از غذاهای پرکالری تر، کربوهیدرات ها، پروتئین ها و سبزیجات در وعده سحری و غذاهای سبک تر مانند لبنیات به همراه سبزیجات و انواع سالاد در وعده افطار استفاده کنید.
مراقبت های پوستی
پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب
تا حد ممکن غذا های پرچرب و تند مصرف نکنید زیرا موجب تشنگی بیشتر شما می شود. همچنین این نوع غذاها احتمال ایجاد آکنه و حساسیت های پوستی را افزایش می دهند.
مصرف مواد غذایی حاوی فیبر
فیبر کمک بسیاری به سلامت پوست می کند. از مواد غذایی حاوی فیبر مانند جو، ماهی، سبزیجات، آجیل و میوه ها در وعده سحر و افطار خود استفاده کنید تا موجب حفظ شادابی پوست شما شوند.
نوشیدن آب کافی
تغییرات رژیم غذایی و کاهش مصرف آب در ماه مبارک رمضان باعث از دست رفتن رطوبت و کشش پوست می شود. برای مراقبت از پوست در این ماه و حفظ شادابی پوست و همچنین پیشگیری از خشکی آن، باید ه اندازه کافی مایعات در وعده های سحر و پس از افطار نوشیده شود. در این ایام نباید از مایعات ادرار آور مانند چای پر رنگ استفاده کنید زیرا موجب از دست دادن آب بدن می شود.
 مصرف میوه و سبزیجات
از سبزیجات و میوه های تازه که سرشار از ضد اکسیدان ها، ویتامین A، آهن، پتاسیم، کلسیم و منیزیم هستند و موجب افزایش سلامت پوست می شوند در وعده سحر و افطار استفاده کنید.
مصرف مکمل ها
بسیاری از خانمها از مشکل کمبود آهن، روی و مواد معدنی دیگر رنج می برند. بهتر است که با نظر پزشک متخصص، مکمل های مورد نیاز بدن خود مانند مکمل های ویتامین گروه B را استفاده کنند تا از ریزش مو و شکنندگی ناخن پس از ماه رمضان پیشگیری کنند.
استفاده از مرطوب کننده صورت
بهتر است که صورت خود را در طی روز چندین باربا آب معمولی شستشو دهید تا گرد و غبار اضافی از روی پوست پاک شود. از مرطوب کننده های پوستی برای جلوگیری از آسیب های پوستی استفاده کنید.
داشتن خواب کافی و مناسب
همانطور که ذکر شد ماه رمضان تغییرات زیادی در زندگی روزه داران ایجاد می کند و به هم ریختن ساعت خواب یکی از این تغییرات است. بسیاری از مردم زمان کمتری برای خواب دارند مثلا افراد شاغل .به همین دلیل باید سعی کنید تا 7 الی 8 ساعت خواب مناسب داشته باشید، در غیر اینصورت با خواب عصر گاهی ، کمبود خواب خود را جبران نمائید.
مواد مغذی مهم برای پوست در ماه رمضان
ویتامین A
ویتامین A یکی از مهم ترین ویتامین ها برای سلامت پوست است که با ایجاد بافتی نرم باعث جلوگیری از خشکی پوست می شود. هویج سرشار از ویتامین A است.این ویتامین را می توان در زردآلو ، اسفناج و سبزیجات با برگ سبز یافت. بنابراین در ماه رمضان از این میوه ها و سبزیجات برای حفظ سلامت پوست استفاده کنید.
ویتامین B

کمبود این ویتامین ممکن است منجر به کم آبی پوست شود در نتیجه موجب چین و چروک در پوست خواهد شد. گوشت قرمز، غلات سبوس دار و عدس سرشار از این ویتامین هستند در وعده های غذایی ماه رمضان، گوشت قرمز، مرغ گریل شده و ماهی را اضافه کنید.
شما می توانید با جایگزین کردن نان سفید با نان سبوس دار از مزایای آن به خوبی بهره مند شوید. اضافه کردن سوپ عدس و لوبیا را فراموش نکنید.
سوپ عدس
ویتامین C
این ویتامین تاثیر بسیار زیادی در کنترل و نگهداری یکپارچگی و درخشندگی پوست دارد. ویتامین C را در میوه هایی همچون پرتقال، توت فرنگی و هندوانه می توان یافت.
ویتامین E
ویتامین E به نگهداری ظاهر پوست و کاهش چین و چروک آن کمک می کند. علاوه بر این موجب بهبود تولید دوباره سلول ها می شود. ویتامین E در آجیل ها و روغن سبزیجات پیدا می شود.
آنتی اکسیدان ها:
علاوه بر ویتامین ها، آنتی اکسیدانها تاثیر زیادی در حفظ سلامت و شادابی پوست دارند. سلنیوم و روی از آنتی اکسیدان هایی هستند که نقش مهمی در حفاظت از سلول های پوستی و داشتن پوستی سالم دارند. این آنتی اکسیدانها را می توان در گوشت و غذاهای دریایی یافت. بنابراین در وعده افطار، غذاهای دریایی و گوشت استفاده کنید.
اسیدهای چرب امگا3
یکی از مهمترین مواد لازم برای حفاظت از پوست و شادابی آن، اسیدهای چرب مانند امگا 3 است. بدن توانایی تولید این نوع اسیدها را ندارد و باید از طریق مواد غذایی، آنها را تامین کند. یکی از منابع مهم امگا 3، ماهی است. بنابراین سعی کنید دوبار در هفته، ماهی میل کنید.
امگا3
نکته آخر:
اگر از قبل مشکل پوستی یا ریزش مو داشته و دوره درمان با دارو را طی می کنید، بهتر است برای تغییر ساعت مصرف داروها، حتما به پزشک خود مراجعه کنید و هرگز ساعت مصرف و میزان دارو ها را به طور خودسرانه تغییر ندهید زیرا ممکن است عوارض جبران ناپذیری را برای پوست و موی شما در پی داشته باشد.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین