پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:54 - 1401/03/11

دیابت به این اندام داخلی و اصلی بدن آسیب می رساند

پیش از محققان دریافته بودند دیابت نوع ۲ با مشکلات حافظه و تفکر مرتبط است. نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که ضعف فوق به این دلیل است که این بیماری مغز را سریعتر پیر می کند. گروهی از محققان با نگاهی به داده‌های ۲۰ هزار فرد میانسال و مسن، دریافتند که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ معمولاً در تست‌ مهارت‌ های حافظه و تفکر بدتر از افراد بدون دیابت عمل می‌کنند. در این میان اسکن‌های ام آر آی نیز تفاوت ‌هایی را در نواحی مغزی مرتبط با این مهارت ‌ها نشان دادند. در واقع این تصاویر نشان داد افراد مبتلا به دیابت انقباض بافت بیشتری داشته و روند شتاب پیری مغز آن ها ۲۶ درصد سریع تر است. لیلیان موخیکا پارودی استاد دانشکده پزشکی دانشگاه استونی بروک در نیویورک و محقق ارشد این مطالعه در مورد موضوع فوق گفت: یافته‌ های جدید نشان می‌ دهد که افراد مبتلا به دیابت در همان نواحی مغزی مانند سایر افراد هم سن و سال خود دچار آتروفی می ‌شوند. به گفته محققین، در دیابت نوع ۲۲ بدن نمی تواند به درستی از هورمون انسولین استفاده کند. انسولین به سلول های بدن اجازه می دهد تا گلوکز (قند) را برای انرژی مصرف کنند. در نتیجه، سطح قند خون به طور مزمنی بالا است و این مساله می تواند به عروق خونی و اعصاب در سراسر بدن آسیب برساند. افراد مبتلا به این بیماری عموما در معرض خطر عوارض جدی مانند بیماری قلبی، بیماری کلیوی و سکته هستند. در این میان اما ارتباط دیابت و مغز فراتر از آن است. مغز مصرف کننده اصلی گلوکز است و اگر سلول های مغز (نرون ها) نتوانند از انسولین استفاده کنند، دچار مشکل می شود. متاسفانه اگر یک نورون گرسنگی بکشد، دچار آتروفی می شود. این مساله دلیل اصلی است که باعث پیری سریع‌ تر مغز می ‌شود. میکال بیری، پروفسور روانپزشکی در دانشکده پزشکی مونت سینا در شهر نیویورک نیز در این رابطه گفت: یافته ‌های مطالعات جدید نشان می‌دهد که افراد مبتلا به دیابت پیری تسریع شده را در مغز نشان می‌دهد که در تئوری، کنترل گلوکز باید این خطر را کاهش دهد. گفتنی است مطالعات انجام شده، استفاده از داروهای دیابت مانند متفورمین را با خطر کمتر زوال ذهنی مرتبط دانسته اند. همچنین در حال حاضر آزمایشات بالینی برای آزمایش متفورمین و برخی داروهای دیابت دیگر برای فواید مغز در حال انجام است. شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی پزشکی eLife منتشر شده است.

پیش از محققان دریافته بودند دیابت نوع ۲ با مشکلات حافظه و تفکر مرتبط است. نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که ضعف فوق به این دلیل است که این بیماری مغز را سریعتر پیر می کند.
گروهی از محققان با نگاهی به داده‌های ۲۰ هزار فرد میانسال و مسن، دریافتند که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ معمولاً در تست‌ مهارت‌ های حافظه و تفکر بدتر از افراد بدون دیابت عمل می‌کنند.
در این میان اسکن‌های ام آر آی نیز تفاوت ‌هایی را در نواحی مغزی مرتبط با این مهارت ‌ها نشان دادند. در واقع این تصاویر نشان داد افراد مبتلا به دیابت انقباض بافت بیشتری داشته و روند شتاب پیری مغز آن ها ۲۶ درصد سریع تر است.
لیلیان موخیکا پارودی استاد دانشکده پزشکی دانشگاه استونی بروک در نیویورک و محقق ارشد این مطالعه در مورد موضوع فوق گفت: یافته‌ های جدید نشان می‌ دهد که افراد مبتلا به دیابت در همان نواحی مغزی مانند سایر افراد هم سن و سال خود دچار آتروفی می ‌شوند.

به گفته محققین، در دیابت نوع 2۲ بدن نمی تواند به درستی از هورمون انسولین استفاده کند. انسولین به سلول های بدن اجازه می دهد تا گلوکز (قند) را برای انرژی مصرف کنند. در نتیجه، سطح قند خون به طور مزمنی بالا است  و این مساله می تواند به عروق خونی و اعصاب در سراسر بدن آسیب برساند. افراد مبتلا به این بیماری عموما در معرض خطر عوارض جدی مانند بیماری قلبی، بیماری کلیوی و سکته هستند.
در این میان اما ارتباط دیابت و مغز فراتر از آن است. مغز مصرف کننده اصلی گلوکز است و اگر سلول های مغز (نرون ها) نتوانند از انسولین استفاده کنند، دچار مشکل می شود. متاسفانه اگر یک نورون گرسنگی بکشد، دچار  آتروفی می شود. این مساله دلیل اصلی است که باعث پیری سریع‌ تر مغز می ‌شود.
میکال بیری، پروفسور روانپزشکی در دانشکده پزشکی مونت سینا در شهر نیویورک نیز در این رابطه گفت: یافته ‌های مطالعات جدید نشان می‌دهد که افراد مبتلا به دیابت پیری تسریع شده را در مغز نشان می‌دهد که در تئوری، کنترل گلوکز باید این خطر را کاهش دهد.
گفتنی است مطالعات انجام شده، استفاده از داروهای دیابت مانند متفورمین را با خطر کمتر زوال ذهنی مرتبط دانسته اند. همچنین در حال حاضر آزمایشات بالینی برای آزمایش متفورمین و برخی داروهای دیابت دیگر برای فواید مغز در حال انجام است.
شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی پزشکی eLife منتشر شده است.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین