پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:26 - 1402/03/23

دولت سیزدهم نخستین دولت در مسیر ایران قوی است

کارگر آنلاین | عضو هیات علمی اندیشکده روابط بین الملل اظهار داشت: دولت سیزدهم به معنای واقعی برای نخستین بار در مسیر اسقلال در سیاست خارجی و موازنه ساز و به تعبیر واقعی ایران قوی گام برداشته است.   

به گزارش کارگر آنلاین ، دکتر مهدی خورسند کارشناس مسائل بین الملل و اوراسیا در گفتگوی اختصاصی با سراج24 گفت: قبل از هر چیزی باید به موقعیت ژئوپلیتیک ایران که جایگاه استراتژیک در دوران تحول ابرقدرتها است و نقش بی بدیل جغرافیای ایران در گذرگاه آسیا به اروپا و دسترسی کشورهای اوراسیا به آبهای گرم جنوبی نگاهی انداخت.


وی ادامه داد: بعداز جنگ جهانی دوم که موضوع استخراج نفت و موضوع انرژی جایگاه ویژه ای در مناسبات بین المللی پیدا کرد و ایران هم به دلیل منابع سرشار نفتی و گازی جایگاه ویژه ای یافت، و همچنین به عنوان تقاطع دنیا، لزوم اتخاذ یک رویکرد موازنه‌ساز و تعادل در نگاه به شرق و نگاه به غرب در قالب سیاست مستقل کاملا احساس می شود. 

کارشناس روابط بین الملل با اشاره به سیاست "نه شرقی و نه غربی" انقلاب اسلامی تاکید کرد: لازم است در سیاست خارجی برخلاف موازنه منفی و انزوا، با تکیه بر موازنه مثبت در عرصه روابط بین الملل نقش آفرینی کنیم. بعد از جنگ تحمیلی که شرایط عادی دولت - ملت برای کشور فراهم شد، از دوران مرحوم هاشمی رفسنجانی تا قبل از رویکار آمدن دولت سیزدهم متاسفانه در ایجاد موازنه مثبت و حتی منفی نسبت به حوزه سیاست خارجی ناموق بوده‌ایم و همواره رویکرد یکجانبه در سیاست خارجی دولت ها غالب بود. علارغم شعار دولت های مختلف ناشی از همکاری با شرق و غرب، عملاً شاهد رویکرد یکجانبه گرایانه و غرب محور بودیم. 

دولت سیزدهم نخستین دولت در مسیر ایران قوی است

خورسند اظهار داشت: با رویکار آمدن دولت سیزدهم تقریبا می شود گفت برای نخستین بار شاهد نگاه عملیاتی دولت برای ایجاد موازنه مثبت بین شرق و غرب هستیم. همانطور که طی 2 سال اخیر دیدم، دولت در گام نخست مشکلاتمان را با همسایگان حل کرد و سپس وارد حوزه اوراسیا و کشورهای عربی شدیم. در آستانه رسمی شدن عضویت در سازمان همکاری های شالنگهای هستیم و در حال ایجاد تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیه هستیم و پای ما بi آفریقای جنوبی و آمریکای جنوبی نیز باز شده و در حال پیگیری منافع اقتصادی و سیاسی و ایجاد روابط همه جانبه با کشورهای این مناطق هستیم. ، در عین حال روابط تعریف شده با چین و روسیه داریم و این روابط کاملا بر مبنای استقلال جمهوری اسلامی است.

**آزادسازی پولهای بلوکه شده بدون امتیازدهی هسته‌ای 

کارشناس مسائل اوراسیا سیاست خارجی دولت سیزدهم را ترکیبی و بر مبنای قدرت ملی توصیف کرد و گفت:  کاهش تنش با غربی ها نتیجه ا ین سیاست است که پس از 2 سال از عمر دولت سیزدهم شرایطی فراهم شده تا پول های بلوکه شده ما بدون هیچ محدودیت هسته ای در حال آزادسازی است. 

وی تشریح کرد: متاسفانه در دولت های غربگرا پیشین به خصوص در دولت آقای خاتمی و روحانی، در توافق سعدآباد و برجام محدودیت های هسته ای را پذیرفتیم که مغایر با اصل استقلال ما بود. دیروز هم رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه دستاوردهای هسته ای تاکید کرد که ما با توافق مشکلی نداریم اما نباید برای حوزه هسته ای ما محدودیتی ایجاد شود. این عدم پذیرش محدویدت هسته ای مسیر ما را مشخص می کند و دولت سیزدهم تمامی گام هایی که برداشته به خصوص در حوزه آزادسازی زندانیان سیاسی تقریباً در همین مسیر حفظ استقلال و موازنه مثبت با شرق و غرب بوده است. 

**ایران قوی یعنی فرای توافق آبنبات چوبی

خورسند به دستاوردهای دولت سیزدهم در سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: همه دولت هایی که بعد از جنگ تحمیلی در کشور ما بر سرکار آمدند، رویکردهای مشخصی در حوزه سیاست خارجی داشته‌اند و هیچکدام به دنبال ایران ورشکسته یا تجذیه کشور نبودند. ولی رویکردهای آنها به نتیجه های مناسبی نرسید و انتقاداتی هم که به رویکردهای آنان وجود دارد به همین مسئله باز می گردد. آنها به امید یک سیاست خارجی یکجانبه به دنبال گشایش امور بودند و حل مشکلات کشور را در حل مناقشات و عادی سازی با غرب می دانستند. 

به اعتقاد این کارشناس سیاست بین الملل، باید برای کاهش تنش و مشکلات با غرب تلاش و راهکارهای مناسب را پیدا کرد. نه اینکه دستاوردهای بومی کشور را در اختیار غربی ها قرار بدهیم و در مقابل آن به قول یکی از سران کشور "آبنبات چوبی" در اختیار بگیریم. 

او تاکید کرد: سخنان رهبری مبنی بر ایران قوی نیز بر همین مسئله استوار است که ما باید در کمین شرایط بتوانیم به سمت ایران قوی حرکت کنیم. موضوع ایران قوی در تجربه 44 ساله ما در دولت های مختلف به خصوص دولت های غرب گرا به این نتیجه رسیدد که باید به سمت یک موازنه مثبت حرکت کنیم. 

خورسند تشری کرد: یعنی در عین اینکه در سیاست خارجی همسایگان را دریابیم، کاهش تنش با غرب را داشته باشیم و وارد بازارهای جدید بشویم، از سمتی باید توانست بین هزمونی در حال خیزش شرقی و هژمونی سنتی غرب توازن برقرار کنیم تا بیشترین منافع را کسب کنیم و از این موازنه مثبت نهایت بهره را برای کشور ببریم. 

این کارشناس در پایان گفت: دولت سیزدهم در این مسیر گام برداشته در حالی که دولت های پیشین تصور می کردند با تکیه بر حل مناقشات با غرب می توان بر مشکلات فائق آمد که اشتباهی راهبردی بود. البته حقیقتاً دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی و گزارش دستاوردها بسیار مظلوم بوده است و رسانه های دوئلتی بیشتر باید این دستاوردهارا به مردم نشان داده و انها را آگاه سازند. 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین