پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:02 - 1402/11/09

حضور حجت الاسلام محسن قمی معاون ارتباطات بین الملل دفتر رهبری در جلسات معالم القرآن بنیاد قرآن

کارگر آنلاین | در جلسات معالم القرآن بنیاد قرآن حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی معاون ارتباطات بین الملل دفتر رهبری و عضو مجلس خبرگان رهبری به تدریس موضوع حکمرانی قرآنی پرداختند

به گزارش کارگر آنلاین ، در جلسات هفتگی معالم القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی معاون ارتباطات بین الملل دفتر رهبری و عضو مجلس خبرگان رهبری به تدریس موضوع حکمرانی قرآنی پرداختند. 

 

در جلسات معالم القرآن حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی به تدریس موضوع حکمرانی قرآنی پرداختند

در ابتدا جلسه با قرائت قرآن آغاز شد و پس از آن حجت الاسلام والمسلمین قمی به تدریس موضوع پرداختند.

وی گفت : در ابتدا مایلم از بنیاد قرآن، حجت الاسلام والمسلمین حسین زاده و دوستان و همکاران ایشان بابت ایجاد چنین جلساتی تشکر و قدردانی کنم، خیلی خوشحالیم که در کنار دوستان قرار گرفته‌ایم. مقرر شده که مختصر صحبتی پیرامون موضوع حکمرانی قرآنی داشته باشیم.

همانطور که حتما اطلاع دارید قرن گذشته رو قرن دانایی بشر نامیدند، در این دوران بشر در زمینه‌های مختلف خیلی پیشرفت کرد و کشف‌های مختلفی شد که همگی نشان دهنده توفیق بشر در مسئله علم و فناوری بوده است. به گونه‌ای که قرن بیستم با نوزده قرن گذشته قابل مقایسه نیست. در عین حال بشر در این مدت جنایاتی زیاد انجام داده که باز این موضوع هم با به نوزده قرن گذشته قابل مقایسه نیست. مثل اتفاق هیروشیما و ناکازاکی، بوسنی، فلسطین و…

حجت الاسلام والمسلمین قمی افزود : نکته تاسف بار این است که این پیشرفت‌های بشر در علم و فناوری و این جنایت‌ها همگی توسط یک سری از جوامع شکل گرفته است. یعنی همان‌هایی که بیشترین رشد علمی را داشتند بیشترین جنایات را انجام دادند. به عنوان مثال بمب اتم را کشورهای ضعیف از نظر علمی که نساختند یا کارهای استعماری را به همین صورت. یعنی یک گروهی از بشر بیشترین علم، بیشترین فناوری و بیشترین جنایت را همزمان داشته است.

 

وی تاکید کرد : امروزه بشر به این نتیجه رسیده است که علم و فناوری به تنهایی سعادت نمیاورد و کلید دستیابی به سعادت مسئله اخلاق و ایمان است. درواقع اگر ایمان و اخلاق در جامعه‌ای نباشد علم و فناوری چیزی جز بدبختی برای ما به همراه نمیاورد. به همین جهت است که امروز در موسسات آموزشی از طرح مسائل اخلاقی به شدت استقبال می‌شود. اینجاست شایسته تقدیر است موضوع مهم و اساسی که بنیاد قرآن راه اندازی کرده است یعنی حکمرانی قرآنی. حکمرانی قرآنی سراغ چیزهایی می‌رود که در بقیه علوم پیدا نمی‌شود و جدید هستند. یعنی چیزهایی که با علوم دیگر فرق دارد. به عنوان مثال پاسخ به سوالات اساسی بشر. برای یافتن پاسخ مناسب به این سوال باید به سراغ قرآن و دین رفت.

حجت الاسلام والمسلمین قمی  گفت : وزیر اسبق فرهنگ فرانسه گفته قرن بیست و یکم یا وجود نخواهد داشت یا همراه با فرهنگ و اخلاق است. امروزه در همه جا صحبت از ضرورت تغییر نظم بین المللی است ولی یک نکته دیگری وجود دارد و آن تغییر در نظام بین الملل است که غربی‌ها چنین چیزی را دوست ندارند. تغییر در نظام، تغییر در حکمرانان است و تغییر در شیوه حکمرانی است. بنابراین نظام بین الملل در حال تغییر است و خیلی‌ها مخالف این موضوع هستند و ذره ذره تغییرات را می‌پذیرند اما تغییر کلی این نظام را نه. بعضی دیگر از جوامع هم دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود هستند. عده‌ای دیگر نیز باور به تغییر نظام بین الملل دارند اما می‌ترسند که خیلی از کشورهای کوچک دنیا این حالت را دارند. برخی از کشورهای دیگر هم هستند که برای تغییر نظام بین الملل هزینه هم می‌دهند و ورود پیدا می‌کنند.اما قبل از هر چیزی به طرح و طراحی نیاز است که در آینده قرار است چه شود و امروزه هر کسی که بتواند طرح قابلی ارائه دهد و اقناع کند جلوتر است مثل همین کاری که بنیاد قرآن شروع کرده است که خیلی ارزشمند است و امروز استقبال می‌شود لذا پیشنهاد می‌شود کتاب‌ها و مطالب به زبان‌های زنده دنیا نیز ترجمه شوند.نکته اخر اینکه در روز یازدهم اسفندماه ما میخواهیم یک نمونه از حکمرانی قرآنی را در کشور ارائه دهیم. انتخابات ما در قرآن بیان شده است نه در نظام‌های لیبرالیستی.امام فرمودند: غدیر در صحنه سیاست هم باید ترجمه شود. غدیر یعنی مردم اگر نباشند امامت اگر نباشند کاری از پیش نمی‌رود و انتخابات یازدهم اسفندماه هم هر چه قدر مشارکت زیاد باشد تقویت رهبری است. بنابراین برای ما رای دادن و نظارت همگانی بر نمایندگان نه تنها یک حق بلکه یک تکلیف است.

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین