پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:07 - 1399/06/26

رییس بانک مرکزی از مثبت شدن رشد اقتصادی در برخی گروه‌ها خبر داد

رشد اقتصادی فصل بهار سال جاری در اواخر فصل تابستان مجددا توسط «صفحه اینستاگرامی» رییس کل بانک مرکزی و بدون انتشار گزارشی مبسوط و مفصل توسط نهادهای ذی‌ربط منتشر شد. در این آمار نرخ رشد اقتصادی بدون نفت منفی ۰.۶ درصد و با نفت منفی ۲.۸ گزارش شده است. در بین بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات بیشترین کاهش رشد مربوط به بخش خدمات است که منفی ۱.۶ درصد گزارش شده است.

به گزارش کارگر آنلاین، با مقایسه نرخ رشد اقتصادی در ۳ ماه ابتدایی سال جاری با دو سال گذشته می‌توان دریافت که این نرخ در شرایط تحریم و شیوع گسترده کرونا در کشور تقریبا مشابه نرخ رشد اقتصادی در تابستان سال ۹۷ است. با وجود سیاست‌های مالی و پولی برای کمک به رشد اقتصادی اما به نظر می‌رسد با هر تکانه‌ای چه سیاسی و بین‌المللی باشد و چه شیوع بیماری واگیردار، برنامه‌ریزی‌های سیاستگذاران به هم می‌ریزد و همین امر بر شاخص‌های کلان اقتصادی تاثیر می‌گذارد. در ۹ فصل گذشته اقتصاد ایران تنها دو بار در بهار ۹۷ و پاییز ۹۸ رشد اقتصادی مثبت داشت.

 

نرخ اعلامی توسط همتی افزایشی حدود دو درصدی داشته و به «صفر» نزدیک می‌شود. اما نکته این است که «احساس افزایش نرخ رشد اقتصادی» در جامعه وجود دارد؟ چقدر مردم معتقدند، ارزش افزوده‌ای که اقتصادشان طی فصل بهار ایجاد کرده دو درصد رشد داشته و اگر داشته پس چرا برای رونق تولید میلیاردها تومان پول به بازارها تزریق شده؟ به نظر می‌رسد در خصوص آمارهای اخیر در مورد شاخص‌های اقتصادی باید تفاوتی بین اقتصاد آکادمیک و آنچه در «کف خیابان» اتفاق می‌افتد، قائل شد.

 

تاثیر کرونا بر رشد اقتصادی تخلیه می‌شود

عبدالناصر همتی دوشنبه شب در صفحه شخصی خود گزارش اولیه ارقام رشد اقتصادی در فصل نخست سال جاری را اعلام کرد. او در این خصوص نوشت:«گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد، رشد گروه کشاورزی مثبت ۳.۸درصد، رشد گروه صنایع و معادن مثبت ۲.۵ درصد و رشد اقتصادی گروه خدمات منفی ۱.۶ درصد است.» همتی در بخش دیگری از نوشته خود به بیان ۳ نکته پرداخت: نکته اول اینکه «اقتصاد در مسیر بازگشت به تعادل بعد از شوک کروناست. در مقایسه با کشورهایی که مواجه با هیچ تحریمی نبودند و اقتصادشان صرفا با ویروس کرونا درگیر بوده، عملکرد رشد اقتصادی کشور امیدوارکننده است.»

 

او در نکته دوم ضمن تاکید بر این موضوع که صرفا بخش‌های نفت و خدمات رشد اقتصادی منفی داشته، خاطرنشان کرد:«رشد منفی این دو بخش به‌ دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا قابل پیش‌بینی بود لذا بازیابی رشد در بخش غیرنفتی همراستا با ارقام رشد تیر و مرداد ماه شرکت‌های صنعتی دور از دسترس نیست.» به باور او «منفی بودن رشد نفتی در مقایسه با بهار ۹۸ هم به ‌دلیل فشار تحریم‌ها و هم به ‌دلیل کاهش تقاضای جهانی ناشی از کرونا طبیعی است».

 

«کام بک» بخش صنعت و معدن

بر اساس آنچه همتی منتشر کرده، رشد بخش صنعت و معدن در فصل اول سال جاری مثبت ۲.۵ درصد بوده است. این در حالی است که رشد این بخش‌ها در سال‌های ۹۷ و ۹۸ منفی ۹.۱ و منفی ۱۴.۷ گزارش شده که نشان از افزایش ۱۱.۶ درصدی نسبت به سال ۹۷ و ۱۷.۲ درصد نسبت به سال ۹۸ با وجود کرونا، تعطیلی بنگاه‌های تولیدی و تولید کمتر از ظرفیت بوده است.

 

تداوم نرخ رشد اقتصادی ۹۸ در بهار ۹۹

عدد رشد اقتصادی در بهار سال جاری دقیقا به اندازه رشد اقتصادی در سال ۹۸ و ۰.۱ درصد بیشتر از رشد اقتصادی تابستان ۹۷ است. به نظر می‌رسد، اقتصاد ایران در فصل‌های بعد از تحریم جز یکی، دو فصل که رشد اقتصادی مثبت داشت در حال درجا زدن است. هر چند واقعا جای سوال دارد که چگونه می‌توان از رشد مثبت ۱.۶ درصد بدون نفت در پاییز ۹۸ به رشد منفی ۲.۵ درصد در زمستان همان سال رسید اما آنچه مشخص است، اعمال سیاست‌های کوتاه‌مدت و مقطعی برای پوشش عیوب و نقصان‌های اقتصادی است.

انتقاد از امارسازی همتی

منبع: سرپوش
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین