پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00000:00 - 1399/06/30

افت بورس در روز بازگشایی ناامیدکننده پالایشی ها

بازار سرمایه که هفته قبل را با رشد حدود 10 درصدی شاخص کل و درجازدن شاخص کل هم وزن پشت سرگذاشته بود، هفته جدید را با افت هر دو شاخص بورس و رشد شاخص کل فرابورس آغاز کرد

به گزارش کارگر آنلاین ، با افت 4600 واحدی شاخص کل بورس در معاملات دیروز، این شاخص مهم سطح 1.7 میلیون واحد را از دست داد. دیروز هم افت شاخص کل هم وزن از نظر درصدی تقریبا دو برابر شاخص کل بود که نشان می دهد همچنان فشار فروش در شرکت های کوچک بیشتر از شرکت های بزرگ است. دیروز حتی شاخص کل به مدد صعود برخی نمادهای بزرگ فلزی، پتروشیمی و بانکی، صعودی بود و می توانست روز اول این هفته را هم صعودی به پایان ببرد اما بازگشایی ناامیدکننده نمادهای پالایشی پس از مدت ها توقف، مانع این اتفاق شد.

از چهار نماد پالایشی که در صندوق دارادوم یا همان پالایشی یکم هم حضور دارند، تنها نماد پالایشگاه بندرعباس در بازه مثبت (کمتر از یک درصد مثبت) بازگشایی شد اما نماد پالایش نفت تهران با 11 درصد افت و پالایشگاه های تبریز و اصفهان با حدود 7 درصد افت بازگشایی شدند و شاخص کل را هم نزولی کردند.این اتفاق در حالی رخ داد که امروز یک شنبه آخرین مهلت پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم است و با افت دیروز، قیمت نمادها به طور متوسط از مقادیر روز چهارم شهریور که مرجع قیمتی فروش سهام به مردم در قالب دارادوم است، کمتر شد. البته فروش به مردم نسبت به قیمت های 4 شهریور با 20 درصد تخفیف انجام می شود اما با افت دیروز بخشی از این تخفیف از بین رفت.

البته برای ارزیابی جذابیت مشارکت در پذیره نویسی دارادوم روند آینده نمادها مهم است. دیروز قیمت ها بعد از کشف قیمت اولیه به طور کلی اندکی صعودی شدند تا انتظار برای بهبود در معاملات امروز ایجاد شود. با این حال فروش حقوقی در همه این نمادها در بازه منفی، شرایط سختی را برای تحلیل ایجاد کرده است. دیروز حقوقی ها به جز نماد پالایشگاه تبریز در دیگر نمادهای بازگشایی شده، بیش از خریدار، فروشنده بودند.گفتنی است، همچنان مباحث درباره کیفیت و کمیت حمایت از بورس و موضوعاتی نظیر برداشت از صندوق توسعه داغ است. انتقادات زیادی نیز از دولت وجود دارد که با وجود وعده حمایت و خرید حقوقی ها، همچنان سیاست شفاف و عمل گرایانه ای در خصوص بورس ندارد.

منبع: روزنامه خراسان
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین