پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ11000:17 - 1399/09/27

اسرار خلقت دریا که نامش در قرآن و حدیث آمده/ چگونه خداوند کشتی‌ها را بر سطح دریا نگه می‌دارد؟

طبق آیات قرآن کریم، خداوند دریا را در تسخیر انسان درآورده تا گوشت تازه و جواهرت را از دریا کسب کند و کشتی‌ها بر روی دریا به آسانی حرکت کنند.

، وجود دریاها بر روی زمین نعمت بزرگی است که خداوند متعال در اختیار ما و سایر موجودات زنده قرار داده است. سه‌چهارم سطح این کره خاکی را آب فراگرفته که شامل دریاها و اقیانوس‌هایی می‌شود که همگی به یکدیگر ارتباط دارند. این آب‌ها کاربردهای بسیاری دارند: بخش مهمی از مواد غذایی مورد نیاز ما از دریا به دست می‌آید. مواد گوناگونی هم از دریا گرفته می‌شود که در صنعت به کار می‌روند. در عین حال از زمان‌های بسیار قدیم برای حمل و نقل از آن استفاده می‌شد؛ اما مهم‌تر از همه این است که دریاها در آبیاری خشکی‌ها از طریق تشکیل ابرها نقش مهمی دارند. درمجموع می‌توان ادعا کرد که شگفتی‌های آفرینش دریا آن‌قدر گسترده است که خداوند در قرآن کریم دریاها و کشتی‌ها را از نشانه‌های حق شمرده و ما را دعوت کرده تا در خلقت و اسرار آن مطالعه کنیم.

دریا در قرآن

همه ما با دریا و بخشی از نعمت‌هایی که خداوند از این طریق به ا عطا فرموده، آشنا هستیم. اما می‌خواهیم بدانیم چرا از دریا در قرآن و حدیث یاد شده است؟

کلمه دریا در قرآن کریم هفت بار تکرار شده است و در هر آیه به بخشی از شگفتی‌های آن اشاره شده است. البته این کلمه در زبان عرب به صورت «بحر» آمده است. در مورد «بحر» هم خوب است بدانیم که این کلمه به معنی آب بسیار و گسترده است و در عین حال در مورد هر چیز وسیعی هم گفته می‌شود. به عنوان مثال متبحر به کسی می‌گویند که علم بسیاری داشته باشد و یا تغییرات زیاد و ناگهانی در بیماری را هم بحران می‌گویند.

به هر حال خداوند دریاها را در اختیار انسان قرار داده تا از آن بهره‌مند شوند. در آیه 14 سوره مبارکه نحل هم به این نکته اشاره فرموده است که: «وَ هُوَ الَّذِی سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْکُلُوا مِنْهُ لَحْماً طَرِیّاً وَ تَسْتَخْرِجُوا مِنْهُ حِلْیَةً تَلْبَسُونَها وَ تَرَ الْفُلْکَ مَواخِرَ فِیهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ؛ او کسی است که دریا را مسخّر (شما) ساخت تا از آن، گوشت تازه بخورید و زیوری که آن را بر خود می‌پوشانید (همچون مروارید) از آن استخراج کنید و کشتی‌ها را می‌بینی که سینه دریا را می‌شکافند تا شما (به تجارت بپردازید و) از فضل خدا بهره گیرید، شاید شکر او را به جای آورید.»

در این آیه خداوند تأکید فرموده که دریا را در تسخیر و سلطه انسان درآورده و در این زمینه به سه نکته اشاره فرموده است: اول اینکه ما می‌توانیم گوشت تازه را از دریا به دست بیاوریم. دوم اینکه خداوند نیازهای غیرضروری ما هم توجه داشته و جواهرات و وسایل زینتی را هم در دریا قرار داده تا بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم. و سوم آنکه همه شرایط و لوازم را فراهم کرده تا کشتی‌ها بر روی دریا به آسانی حرکت کنند و هرقدر هم که وزن کشتی‌ها زیاد باشد باز هم بر روی آب قرار بگیرند و بدون هیچ مشکلی مسافت‌های زیادی را حرکت کنند.

 

 

منبع: تسنیم
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین