پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:39 - 1399/10/28

تعدیل ۲۰۰۰ نیروی ایران ایر، عیدی مدیرعامل بازنشسته به کارکنان!

از بهمن ماه سال گذشته که رسماً شیوع ویروس کرونا در ایران تایید شد، دولت تلاش کرد تا با استفاده از راهکار‌هایی از تعدیل نیرو‌ها در کسب و کار‌های مختلف جلوگیری کند. همچنین وزیر راه و شهرسازی طی مصاحبه‌های مختلفی اعلام کرد که شرکت‌های حمل و نقل حق تعدیل نیرو را ندارند. حالا شنیده‌ها حکایت از آن دارد که شرکت ایران ایر قصد تعدیل ۲۰۰۰ نیروی خود تا پایان سال جاری را دارد!

کارگرآنلاین|صنعت هوایی کشور بعد از اعمال تحریم ها شرایط سختی را به خود دید به طوری که با وجود 323 فروند انواع هواپیمای مسافربری با 48 هزار ظرفیت صندلی حمل و نقل هوایی، حدود 50 درصد آن به علت زمین گیر شدن هواپیماها و نبود قطعات فعلا قابل استفاده نمی باشند.

 کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی طی مصاحبه هایی اعلام کرده اند که اگر موتور مورد نیاز هواپیماهای زمین گیر شده در ایران تامین شود، شرکت های حمل و نقل هوایی می توانند تا 270 فروند هواپیمای مسافری را در ایران فعال کنند.

گفتنی است پس از امضای برجام و رفع تحریم‌ها شرکت‌های ایرانی برای توسعه ناوگان هوایی خود بیش از ۲۵۰ فروند انواع هواپیمای مسافری را به شرکت‌های سازنده معتبر سفارش دادند؛ اما به علت تحریم‌های یکجانبه آمریکا در مجموع ۱۶ فروند (۱۳ فروند ای تی آر و ۳ فروند ایرباس) هواپیمای جدید تحویل ایران شد و تحویل مابقی این هواپیماها به‌رغم امضای توافق‌نامه فروش بین شرکت‌های ایرانی و تولیدکنندگان به علت فشار خزانه‌داری آمریکا در ادامه دشمنی‌های این کشور با ملت ایران، عملا منتفی شد.

به دلیل آنکه تحریم ها اجازه نمی دهند که شرکت های هوایی ایران اقدام به خرید هواپیماهای نو کنند، ناوگان هوایی ایران سال به سال پیرتر می شود و عمر متوسط ناوگان هوایی فرسوده کشور به ۲۵ سال رسیده است.

در این شرایط که صنعت هوایی کشور درگیر تحریم ها بود، شیوع ویروس کرونا در کشور نیز ضربه مهلک دیگری را به صنعت هوایی کشور وارد کرد و جابجایی های کمتر با شرایط خاص تر در دوران کرونا مستقیما درآمدهای شرکت های هواپیمایی را نشانه گرفت.

کاهش درآمدهای شرکت های هواپیمایی به دلیل تحریم ها و کرونا موجب شده است تا زیان انباشته این شرکت ها رفته رفته بیشتر شود و در نتیجه درصدد یافتن راهکارهایی برای خروج از این وضعیت برآیند.

به عنوان نمونه زیان انباشته شرکت هواپیمایی ایران ایر به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های هواپیمایی ایران بر اساس آخرین صورت های مالی منتشر شده، در انتهای سال 97 به بیش از 4 هزار و 760 میلیارد تومان رسیده است که رقم قابل توجهی است.

تعدیل 2000 نیرو تا پایان سال 99، راهکار مدیرعامل ایران ایر!

با توجه به اینکه درآمدهای شرکت های هواپیمایی با مشکل مواجه شده است، حالا این شرکت ها به دنبال راهکارهایی برای کاهش هزینه های خود هستند. به عنوان نمونه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه مدیرعامل ایران ایر به دنبال تعدیل 2000 نیرو تا پایان سال 99 می باشد. خبری که با نامه کارکنان ایران ایر در 17 دی 99 رسانه ای شد.

در این نامه با اشاره به حضور مدیرعامل جدید ایران ایر پس از شیوع کرونا آمده است:

"ایشان سیاست تعدیل نیرو را برای شرکت در پیش گرفتند تا برخی از بخش‌های هواپیمایی ایران‌ایر را که حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران بوده و از توانایی بالقوه فراوانی برخوردار می‌باشد را به یک سری شرکت واسطه واگذار کنند.
این شیوه خود نه تنها باعث ضرر مالی فراوان به بیت‌المال می‌شود، بلکه مسبب بیکاری بیش از 2000 نفر از نیروهای خدوم و زحمتکش پیمانی در شرایط وخیم اقتصادی کشور است. کارمندانی که نه تنها زندگی خودشان بلکه زندگی اعضای خانواده آنها نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و در این میان تنها عده‌ای قلیل از شرکت‌های واسطه سود می‌برند".

تعدیل نیرو در شرایط کرونایی و برخلاف صحبت های وزیر راه و شهرسازی!

این تعدیل نیرو در حالی در شرکت دولتی ایران ایر دنبال می شود که اولاً دولت در شرایط کرونایی در تلاش بوده تا نیروهای شاغل در بخش خصوصی بیکار نشوند و ثانیا وزیر راه و شهرسازی بارها تاکید داشتند که شرکت های حمل و نقلی حق تعدیل نیرو را ندارند. به عنوان نمونه محمد اسلامی در مورخه 30 فروردین ماه 99 گفت: هیچ شرکت حمل و نقلی حق تعدیل نیرو‌های انسانی خود را ندارد و در صورت انجام چنین اقدامی از تمامی مزایای تسهیلاتی بی بهره می‌ماند.

ماجرای بازنشستگی و چند شغله بودن مدیرعامل ایران ایر چیست؟

نکته جالب دیگر که در نامه کارکنان ایران ایر به چشم می خورد و البته فعلا در اولویت پایین تری نسبت به تعدیل نیرو در ایران ایر قرار دارد، ماجرای بازنشستگی و چند شغله بودن مدیرعامل ایران ایر است. در بخشی از این نامه آمده است:

"در حالی که شرکت دولتی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران موظف به قراردادی کردن کارمندان پیمانی با سابقه بالای 5 سال بوده نه تنها هیچ گونه اقدامی در این جهت نکرده بلکه اقدام به اخراج مقطعی کارمندان پیمانی از ماه جاری نموده است و با کارمندان قراردادی خویش به جای قرارداد 5 ساله همچنان قراردادهای یک ساله می‌بندد. همه این مسائل در حالی است که مدیر عامل جدید ایران ایر خود بازنشسته ارتش بوده (طبق قانون افراد بازنشسته حق حضور در شرکت‌های دولتی را ندارند) و با بیش از 35 سال سابقه نه تنها به عنوان حقوق بازنشستگی دریافت می‌کند بلکه به عنوان مدیرعامل شرکت ایران‌ایر نیز هم اکنون مشغول به کار است و همزمان در شرکت‌های هواپیمایی دیگر همچون معراج و زاگرس نیز به عنوان خلبان فعالیت دارد (اصل تک شغله بودن مدیران در قانون نیز نقض شده است)".

گفتنی است در مرداد ماه سال جاری بود که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی طی حکمی، علیرضا برخور را به مدت چهار سال به عنوان عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، منصوب کرد.

امیر سرتیپ خلبان علیرضا برخور که متولد مشهد است در سال 1362 به جمع آبی پوشان نیروی هوایی ارتش پیوست و در خرداد ماه 96  پس از ۳۴ سال خدمت بازنشسته شد.

حالا باید نهادهای ذی ربط درباره انتصاب ایشان به مدیرعاملی ایران ایر به عنوان یک بازنشسته ارتش اظهارنظر کنند و به این پرسش پاسخ داده شود که آیا مدیرعاملی ایشان به عنوان بازنشسته ارتش، در شرکت دولتی ایران ایر مغایر قانون است یا خیر؟ و همچنین به این پرسش نیز پاسخ داده شود که آیا ایشان همزمان با مدیرعاملی ایران ایر، در شرکت های دیگر همچون معراج و زاگرس نیز خلبان است یا خیر؟

به هر صورت در انتها اشاره به این نکته ضروری است که هر چند که گفته می شود در شرایط کرونا وضعیت شرکت های هوایی مساعد نیست اما در همین ایام کرونایی قیمت بلیط هواپیما افزایش یافته و تقریبا دو برابر شده است و از طرف دیگر خدماتی که در هواپیماها ارائه می شد از جمله بسته های پذیرایی، به یک آب معدنی و دستمال الکلی کاهش یافته است که این مسئله در کاهش هزینه های شرکت های هوایی حداقل در مسافرت های داخلی تاثیر داشته است.

به نظر می رسد که برای کاهش هزینه های شرکت های هواپیمایی از جمله شرکت ایران ایر تعدیل نیرو در این شرایط کرونایی باید آخرین گزینه روی میز باشد و این نکته هم فراموش نشود که شاید با جابجایی قدرت در آمریکا شرایط تحریمی در یک سال آینده تغییر کند و با بهبود اوضاع برای شرکت های هواپیمایی باز هم این شرکت ها نیاز به نیروی کار داشته باشند. در آن صورت، استخدام دوباره نیروها برای این شرکت ها هزینه برتر خواهد بود.

 

منبع: تابناک
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین