پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:30 - 1399/11/28

مدیریت بحران کرونا ناشی از نگاه بهره ورانه بود

وزیر بهداشت : سالی که گذشت سال سختی بود که پیش از انقلاب و پس از آن سالی به این سختی تجربه نشد، اما ما با مدیریت بهره ورانه آن را به خوبی پشت سر گذاشتیم.

 آقای دکتر سعید نمکی در جشنواره بیمارستان‌های بهره ور با محوریت مدیریت هوشمند کرونا افزود: این جشنواره با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای افزایش بهره وری زیرساخت سلامت در همه دانشگاه‌های کشور برگزار شده است و یقین دارم به زودی مورد توجه بخش خصوصی هم قرار خواهد گرفت و امروز این طرح افزایش بهره وری مدیریت هوشمند کرونا به صورت آزمایشی کلید خواهد خورد.
وی ادامه داد: سه دانشگاه علوم پزشکی در تهران و سپس استان البرز و در نهایت نقاط دیگر کشور با محوریت مدیریت هوشمند فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و این حلقه مدیریت در تمام بیمارستان‌ها قرار خواهد گرفت.
آقای نمکی با بیان اینکه بهره وری و مدیریت بهره وری مهمترین کلید پیش روی جهان است، ادامه داد: باید به فکر انسان توسعه یافته‌ای باشیم که عنصر اصلی بهره وری است.
وزیر بهداشت گفت: تفاوت بین طول عمر و کیفیت زندگی بسیار اهمیت دارد که نشان می‌دهد افزایش طول عمر همواره با بهره وری مساوی نیست. اگر سطح افزایش بهره وری از بیمارستان‌ها بالاتر بیاید آنوقت شاهد موفقیت در مدیریت کشور خواهیم بود.
وی با بیان اینکه ما جزو کشور‌هایی هستیم که امروز در کیفیت زندگی مشکلات فراوانی داریم افزود: در وزارت بهداشت اگر بخواهیم برای افزایش بهره وری فراتر از بیمارستان‌ها عمل کنیم به عواملی، چون آموزش ها، پژوهش‌ها و منابع باید بیاندیشیم، زیرا در حال حاضر نظام آموزش، پژوهش ومنابع و در حوزه سلامت بهداشت و پیشگیری بر مبنای مدیریت بهره وری در نظر گرفته نشده است.
دکتر نمکی ادامه داد: این کشور با منابع محدود نیازمند بهره وری منابع و برون رفت از بحران اقتصادی است که نیازمند نگاه بهره ورانه است.
وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه امروز خیلی از منابع در کشور را دور می‌ریزیم و هدر می‌دهیم گفت: می‌شود از منابع کشور به شکل بهتری استفاده کرد و در واقع بهره وری بهتری داشت. بیمارستان‌ها انتهای خط ماست، جایی که اگر افزایش بهره وری گره گشایی کند نتیجه آن را بیماران خواهند دید، اما کمبود نگاه بهره ورانه به بقیه بخش‌ها در انتهای خط که بیمارستان‌ها هستند دیده می‌شود.
وی افزود: ما باید منابع را جائی قبل از بیمارستان‌ها مدیریت کنیم. امسال اگرچه سال بسیار سختی بود و حتی سالی به سختی امسال در قبل و بعد از انقلاب نداشتیم توانستیم با مدیریت بهره وری حماسه‌ای ایجاد کنیم که هیچ حقوقی عقب نیفتاد و با کرونا به گونه‌ای مدیریت شد که یک میلیارد دلار کمتر از سال بدون کرونا، ارز گرفتیم و همه پاداش بازنشستگان از سال ۹۴ پرداخت شد. همچنین کارانه همه پرستاران را به روز کردیم که نشان دهنده بازتاب نگاه بهره وری در حوزه سلامت است.
دکتر نمکی افزود: این دوره‌های طولانی مدت در پزشکی و دوره‌های تخصص و این همه ژنرال تربیت کردن آیا نشان دهنده نگاه بهره ورانه است؟ این دروس زیاد و بیش از حد و دوره‌های طولانی مدت آیا بهره ورانه است و یا باید در آن تجدیدنظر کنیم. این اندیشه دکتر زالی را اگر از بیمارستان‌ها به آموزش پزشکی ببریم، انقلابی در سلامت کشور ایجاد خواهد شد.

منبع: IRIB NEWS AGENCY | خبرگزاری صدا و سیما
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین