پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00005:41 - 1400/02/13

یهودیان چگونه می‌خواستند معجزات حضرت محمد (ص) را انکار و تحریف کنند؟

تفسیر اجمالی آیه ۷۵ سوره بقره و همچنین روایت امام حسن عسکری (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

أَفَتَطْمَعُونَ أَنْ یُؤْمِنُوا لَکُمْ وَقَدْ کَانَ فَرِیقٌ مِنْهُمْ یَسْمَعُونَ کَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ یُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ یَعْلَمُونَ

آیا طمع دارید که یهودان به (دین) شما بگروند در صورتی که گروهی از آنان کلام خدا را شنیده و به دلخواه خود تحریف می‌کنند با آنکه در کلام خود تعقل کرده و معنی آن را دریافته‌اند.

تفسیر آیه ۷۵ سوره بقره
امام حسن عسکری (ع) در روایتی فرمودند: وقتی پیامبراکرم (ص) با معجزات خود یهودیان را مغلوب نموده و با دلایل آشکار خود، بهانه آن‌ها را قطع کرد به‌طوری‌که امکان مقابله نداشته و نتوانستند مبارزه نمایند و پوشاندن حقّانیّت معجزات پیامبر (ص) ممکن نبود، گفتند: «ای محمّد (ص)! ما ایمان آورده‌ایم به رسالت شما و به اینکه شما هدایت‌کننده و هدایت‌شده‌ی [توسّط خداوند]هستی و علی (ع) برادرت وصی و ولیّ خدا است».

امّا وقتی با سایر یهودیان به خلوت می‌نشستند به آن‌ها می‌گفتند: «این ایمانی که ما به ظاهر آورده‌ایم ما را از ناراحتی‌هایی که از جانب ایشان می‌رسد مصون نگه‌می‌دارد و به ما در نابودکردن محمّد (ص) و اصحابش کمک می‌نماید؛ زیرا وقتی آن‌ها خیال می‌کنند از ایشان هستیم به ما اعتماد نموده اسرار خود را در اختیار ما می‌گذارند و چیزی از ما پنهان نمی‌کنند و ما بدین وسیله اطّلاعات آن‌ها را در اختیار دشمنان آن‌ها می‌گذاریم.

بیشتر بخوانید

چه چیزی باعث قساوت دل می‌شود؟ صوت
به این ترتیب دشمنان آن‌ها به کمک ما می‌توانند در هنگام اشتغال و گرفتاری آنان که امکان دفاع و دورکردن دشمن ندارند، قصد آزار و اذیّت آنان را کنند و بر ایشان حمله نمایند. [این یهودیان]در عین حال به دیگر یهودیان می‌گفتند: «معجزاتی که از پیامبر (ص) دیدید را از باقی مردم مخفی دارید تا به او ایمان نیاورند». امّا خداوند پیامبراکرم (ص) را بر این اعتقاد زشت و مداخلات بی‌جایشان و اینکه در مورد معجزات و دلائل واضح آن جناب، منکر مشاهدات خود هستند، آگاه کرد وای آیه را فرمود: «أَ فَتَطْمَعُونَ أَنْ یُؤْمِنُوا »

پیام‌های آیه ۷۵ سوره بقره
۱-انتظار ایمان آوردن مردم نیز نیکوست، ولی همه توفیق ایمان آوردن را ندارند، شما هم انتظار آن را نداشته باشید. «أَ فَتَطْمَعُونَ أَنْ یُؤْمِنُوا»

۲-با وجود دانشمندان لجوج و خطرناک، امیدی به اصلاح جامعه نیست. «أَ فَتَطْمَعُونَ أَنْ یُؤْمِنُوا لَکُمْ وَ قَدْ کانَ»

۳-در انتقاد، انصاف را مراعات کنیم. همه یهودیان اهل تحریف نبودند. «فَرِیقٌ مِنْهُمْ... یُحَرِّفُونَهُ»

۴-شناخت حقّ، غیر از قبول حقّ است. افرادی حقّ را می‌شناسند، ولی حاضر نیستند به آن اقرار کنند. «یُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ ما عَقَلُوهُ»

۵-تحریفاتی خطرناک‌تر است که کارشناسانه و آگاهانه باشد. «یُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ ما عَقَلُوهُ»

۶-جاهلِ مقصّر، مورد تهدید است نه جاهل بی خبر. «مِنْ بَعْدِ ما عَقَلُوهُ»

۷-تحریف، گناه علما و دانشمندان است. «یُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ ما عَقَلُوهُ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ»

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین