پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00006:32 - 1400/02/26

بررسی عملکرد مرحوم اکبر ترکان در مدیریت نظام مهندسی ساختمان/خط‌مشی ۱۷ گانه کاغذی و دیگر هیچ!

بررسی عملکرد ۳ ساله اکبر ترکان در شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور حکایت از آن دارد که در این مدت تنها دستاورد وی ارائه خط‌مشی ۱۷ گانه‌ آنهم روی کاغذ بوده است.

کارگرآنلاین|گزارش مستند خبرگزاری تسنیم در27 مرداد سال 95 عینا بازنشر داده می شود.

 امروز آخرین باری است که اکبر ترکان در جایگاه "رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور" اجلاس سراسری هیات عمومی نظام مهندسی ساختمان را اداره می‌کند و قطعا با وجود آن‌که اعتبارنامه اش تا بهمن امسال اعتبار دارد، در دوره بعدی دیگری خبری از وی نخواهد بود.

وی دوشنبه 14 تیرماه سال جاری پس از دو سال رو در روی خبرنگاران قرار گرفت. ترکان در این نشست اظهارنظرهای جالبی در خصوص اتفاقات پیرامون سازمان نظام مهندسی ساختمان داشت که یکی از آنها مربوط به تخلف مالی در هیئت مدیره قبلی سازان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بود. جاییکه وی از واژه اختلاس برای توضیح این ماجرا استفاده کرد :«اصل بر این است که این کار که سپرده‌های سازمان نظام مهندسی به بانک داده شود و در مقابل آن هم سود هم بگیرند ایرادی ندارند، اما این‌که به پشتوانه آن تسهیلات برای شرکتی که به نظان مهندسی ربطی ندارد، پرداخت شود این سوء استفاده مالی و "اختلاس" است.»

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در همین نشست بود که علنا از مخالفت با آئین‌نامه کنترل ساختمان خبر داده و گفته بود: سازمان نظام مهندسی ساختمان با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به دلایلی از جمله حذف نقش سازمان های نظام مهندسی در کنترل نقشه و حذف  سازمانهای نظام مهندسی از چرخه تعیین ناظر برای پروژه‌های ساختمانی، مخالف است.

ترکان با بیان این‌که در آئین‌نامه مذکور سازمان های نظام مهندسی نمی‌توانند پایان کار شناسنامه فنی ساختمان صادر کنند، افزود: قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مثل قانون یک اتحادیه صنفی نیست بلکه کنترل ساختمان بخشی از قانون نظام مهندسی است.

وی  همچنین در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم مبنی بر این‌که به جز خط مشی 17 گانه شورای مرکزی نظام مهندسی چه دستاورد دیگری داشته است، گفت: عملکرد سه ساله را در شورا گزارش می‌دهم. هر ساله هم گزارش دادیم. پارسال به هیئت عمومی گزارش دادیم و امسال هم به هیئت  عمومی گزارش می‌دهیم. مناسب نیست گزارش عملکرد را قبل از این‌که به مرجع عالی ارائه دهم، به رسانه‌ها اعلام کنم.

به گزارش تسنیم، دیروز و امروز نوزدهمین اجلاس سراسری هیات عمومی نظام مهندسی ساختمان در کیش برگزار شد و طبق گفته قبلی ترکان باید در این اجلاس وی گزارش عملکرد سه ساله خود را به "شورا" ارائه می‌کرد.

مشاور کنونی رئیس‌جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد در دویست و سومین جلسه شورای مرکزی تنها به این جمله بسنده کرد: «در خصوص اصلاح آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و در جلسات مشترک نمایندگان سازمان نظام مهندسی ساختمان و وزارت راه و شهرسازی توافقات بسیار خوبی صورت گرفته که در 7 محور توافقات کلی حاصل شده است.»

آئین‌نامه‌ای که البته وی حدود دو هفته پیش از مخالفت با آن سخن گفته بود. ترکان خردادماه 93 از خط‌مش 17 گانه‌ رونمایی کرد و درباره آن گفت: 17 خط مشی‌کاری و راهبردهای عملی در سازمان نظام مهندسی ساختمان در نظر گرفته شده است که با توجه به راهبردهای اساسی در این خط مشی سازمان نظام مهندسی به بالندگی حرفه ای و بهینه سازی جایگاه کنونی خواهد رسید.

وی تاکید کرد: پس از ارائه خط مشی به هیأت عمومی اجلاس هفدهم برنامه ریزی اجرایی آن در دستور کار شورای مرکزی قرار می‌گیرد.

به گزارش تسنیم  تقویت و توسعه فرهنگ و ارزشهای اسلامی در معماری و شهرسازی، تقویت نگاه ملی در موضوع صرفه‏‌جویی در مصرف انرژی، شناسایی راه‌های جلوگیری از تولید و مصرف مصالح ساختمانی غیراستاندارد و نامرغوب و بیان ره‏اوردهای آن، به روز کردن دانش فنی اعضاء و صاحبان حرفه‏‌ها، تلاش در جهت تقویت و توسعه آموزشهای فنی و حرفه‌‏ای به منظور تربیت نیروی کار ماهر توسط مراجع آموزشی ذی‌ربط، هدایت صنعت ساختمان به سمت نیروی مولد متخصص و برخوردار از صلاحیت و اهلیت حرفه‌‏ای، اهتمام در جهت بازتعریف «نظام فنی، اجرایی و کنترلی» متناسب با کارفرمایی بخش خصوصی، حمایت همه جانبه و مؤثر از سازندگان حرفه‏‌ای و متخصص و معرفی انواع قراردادهای ساخت، فراهم‏ کردن بازار خدمات مهندسی در تمام نقاط کشور و ازجمله روستاها، تبیین نوع و نحوه نظارت بر عملکرد «شرکت‏های کنترل و بازرسی» به‏‌عنوان اعضاء حقوقی سازمان و تنظیم رابطه منطقی با صدور شناسنامه فنی، تنظیم رابطه منطقی بین «تسهیلات بانکی- بیمه کیفیت ساختمان- بازرسی فنی» و هم‌‏پیوندی آنها، اهتمام ویژه در مسیر عملیاتی نمودن مفاد «بیمه کیفیت ساختمان» موضوع ماده 168 قانون برنامه پنجم، عملیاتی کردن موضوع «نظارت مقیم» در کارگاه‌های ساختمانی متوسط به بالا به منظور تأمین منافع بهره‏‌برداران و رعایت شاخص‏های کیفی در فرآیند تولید ساختمان، ارائه خدمات متنوع مهندسی در مناطق آزاد به عنوان مناطق پیشرو در صنعت ساختمان، تلاش در جهت کاهش حوادث ساختمانی، با تأکید ویژه بر تأمین ایمنی و سلامت منابع انسانی، اهتمام به رعایت الزام‏های زیست محیطی در تولید ساختمان و  برخورد با تخلفات حرفه‌‏ای به عنوان تضمین حیثیت حرفه‏‌ای عموم مهندسان 17 خط‌مشی بود که قرار بود موجبات ارتقای و پیشرفت روزافزون سزامان نظام مهندسی ساختمان را فراهم آورد.

این در حالی است که یک بررسی اجمالی نشان می‌دهد هیچکدام از این خط‌مشی ها در دوره سه ریاست اکبر ترکان عملیاتی نشد. به‌عنوان نمونه بند هفدهم مربوط به برخورد با تخلفات حرفه‌ای است، اما آیا در این بخش سازمان نظام مهندسی اقدامات لازم را برای جلوگیری از امضافروشی مهندسان به عمل آورده است؟ یا این‌که چه اتفاقاتی روی داد تا تخلف 40 میلیارد تومانی نظام مهندسی استان تهران یا به قول اکبر ترکان اختلاس رقم خورد؟

اعتبارنامه اکبر ترکان برای رباست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی که رئیس‌جمهوری آنرا امضا کرده تا بهمن ماه امسال اعتبار دارد و در این مدت وی با دو چالش اساسی مواجه خواهد بود؛ یکی آئین‌نامه کنترل ساختمان و دیگری تخلف‌های میلیاردی. باید دید وی می‌تواند در این مدت چاره‌ای برای این معضلات بیاندیشد؟

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین