پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:17 - 1400/02/31

شهر تهران چه کم دارد؟+نظر چهره سرشناس معماری وشهرسازی

دکتر حسن ابوتراب فارغ التحصیل رشته دکترای مهندسی معماری از دانشگاه تورینوی ایتالیا ، استاد دانشگاه و متخصص شهرسازی و برنامه ریزی شهری است، به نظر او ، اقتصاد و پول و اولویت مادی طی سال های اخیر به شدت بر حوزه ساختمان سازی حاکم بوده و از دیگر مسائل ساختمان سازی پر اهمیت تر شده است. معماری های سنتی و مبتنی بر عقلانیت و فرهنگ ایرانی از بین رفته و با تقلید کورکورانه از فرهنگ غربی ساختمان هایی می سازیم که فکر آینده آن را نکرده ایم. او می گوید: «براساس علمی ما ضوابط را براساس و اصول مبتنی بر علم ساختمان سازی و تکنولوژی مبتنی نکرده ایم و صرفا بسنده کرده ایم به آنکه اگر زلزله بیاید، شیشه می ریزد و بخشنامه داده ایم که ساختمان شیشه ای دیگر ساخته نشود. این غلط است. آینده نگری در معماری و شهرسازی براساس فرهنگ بومی چیزی است که در دیدگاه ابن سینا و فارابی و رهبر انقلاب وجود دارد و یک ضرورت حیاتی است».

متن یادداشت دکتر حسن ابوتراب به این شرح است؛

به نام خداوند جان و خرد
به مناسبت گرامی داشت فردوسی
با عرض  تبریک و گرامی داشت شاعر و حکیم فرزانه ابوالقاسم فردوسی معنا و مفاهیم پند آموز و ارزشمند آثار نغز وی در این ایام بهار و تقارن انتخابات پیش رو، خصوصاً انتخاب شورای اسلامی تهران، بر آن شدم با توجه به برهه زمانی که بسیاری از نگاه ها را معطوف بخود ساخته در حد بضاعت به پردازم به دو پند و اندرز ایشان در باب انتخاب درست و اصلح افراد.

در میان ابیات فردوسی می توان به مفاهیم والایی دست یافت که مبنای ارزش های انسانی شناخته شده که مفهوم وحدت، همدلی، یکرنگی دل ها و ذهن ها از شاخصه های بارز بوده و به منظور پیروزی و چیرگی بر دشمنان غالب است که فی المثل در جنگ ایرانیان با تورانیان همدلی و وحدت و اتحاد را رمز پیروزی دانسته و اینگونه میفرماید:


ز دانا تو نشنیدی این داستان                         که بر گوید از گفته ی با ستان
که گر دو برادر نهد پشت، پشت                   تنِ کوه را باد ماند به مشت

و امّا شاعر فرزانه توس با شناخت کامل و درایتی بلیغ که از جامعه و آحاد مردم زمان خود در باب سپردن امور و در واگذاری کارها تا رسیدن به اهداف متعالی به وجه احسن التحین فرموده؛


سر ناکسان را برافراشتن                                وز ایشان امید بهی داشتن
سر رشته خویش گم کردن است                           به جیب اندرون مار پروردنست 
درختی که تلخ است وی را سرشت                  گرش در نشانی به باغ بهشت
گر از جوی خلدش به هنگام آب               به بیخ انگبین ریزی و شهد ناب
سر انجام گوهر به کار آورد                   همان میوه تلخ بار آورد

حال با توجه به انتخابات پیش روی شوراها و انتخاب درست و صحیح افراد اصلح میتواند پیام آور همدلی، اتحاد، اعتماد عمومی و مشارکت مردم در امر تصمیم گیری قرار گرفته و نهایتاً شهر و شهروندانش را به سمت جامعه ای در خور شأن و منزلت انسانی سوق دهد. شهری که در سه اصل تعریف می یابد.

1.    امنیت
2.    آسایش
3.    زیبایی

والسلام
دکتر حسن ابوتراب

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین