پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:24 - 1400/03/14

برگ گیاه بی ضرربا ۳۰۰ برابر شیرین‌تر از قند و شکر

برگ گیاه استویا منبعی طبیعی برای تولید شیرین کننده‌های جایگزین قند و شکر است.

منشا شیرینی برگ‌های استویا، وجود موادی موسوم به استویوزاید و ربودیوزاید آ است که شیرین کنندگی آن‌ها ۲۰۰ تا ۳۰۰ برابر شکر است و در عین حال بـدون کالـری بـوده و مضرات  قند  و  شکر  و هیچ گونـه عـارضه جانبـی دیگر ندارد.

ترکیبات گیاه استویا جایگزین مناسبی برای قند و شیرین کننده‌های قندی در مبتلایان به دیابت و دیگر افراد دارای رژیم‌های بدون قند است.

 این گیاه پس از کشف توسط دانشمندان به اروپا و  آسیا  نیز منتقل شد. با این حال در سال‌های اخیر موفقترین کشور در کشت گیاه استویا کشور  چین  است که با دارا بودن کارخانه‌های پیشرفته سالانه مقدار زیادی شیرین کننده استویا را خالص سازی می‌کنند.

  سازمان غذا و داروی آمریکا  (FDA) از سال ۲۰۰۸ مصرف شیرین کننده‌های گیاه استویا را تایید کرده و بر این اساس این ترکیبات طبیعی، مکمل مناسبی برای چغندر قند و نیشکر محسوب شده و می‌تواند از لحاظ اقتصادی، پزشکی و صنعتی، صرفه بسیار زیادی برای کشور داشته باشد.

استویا، گیاهی چند ساله و حساس به  سرما  است و تعداد برداشت و چین بستگی به دمای منطقه دارد. هر چقدر منطقه در مدت زمان طولانی تری گرم باشد تعداد چین افزایش می‌یابد. در مناطقی با  زمستان  ملایم تا پنج سال گیاه در  زمین  باقی می‌ماند.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین