پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:55 - 1397/08/06

استاد ارشد اقتصاد تشریح کرد:

تجدید در سیاست های ارزی به نفع کارگر و کارفرما ضروری است

کی از دغدغه‌های مهم کارگران در کنار امنیت شغلی، موضوع تامین معاش است که متاسفانه طی سال های گذشته به دلیل فاصله زیاد دستمزدبا نرخ تورم واقعی ، قدرت خرید آنها کاهش یافته است .

کارگر آنلاین :  یکی از دغدغه‌های مهم کارگران در کنار امنیت شغلی، موضوع تامین معاش است که متاسفانه طی سال های گذشته به دلیل فاصله زیاد دستمزدبا نرخ تورم واقعی ، قدرت خرید آنها کاهش یافته است .

طبق روال سال‌های گذشته، امسال هم میزان افزایش حداقل دستمزد کارگران یکی از موضوعات چالش‌برانگیز اقتصادی بود ؛ موضوعی که زندگی میلیون‌ها نفر را در کشور تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و اندکی تغییر در آن می‌تواند پیامدهای سنگینی داشته باشد.

از ابتدای سال جاری که تکانه های ارزی آغاز شد و نرخ ارز در مسیر صعود قرار گرفت، روز به روز ارزش پول ملی و متعاقب آن قدرت خرید مردم کاهش یافت.

این در حالی است که با افزایش قیمت ها در بازار، کارگران با بحران مالی روبه رو شده اند و سبد خانوار آنها بیش از پیش کوچک شده است که در این خصوص" علی ربیعی"  وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته بودکه حمایت از کارگران در شرایط کنونی با توزیع بسته حمایتی انجام خواهد شد ، زیرا امکان افزایش دوباره دستمزد وجود ندارد.

 در این بین کسانی که حقوق و دستمزد ثابت سالانه داشتند، بیشتر از سایرین متضرر شدند. از جمله کسانی که بیشترین آسیب را از افزایش نرخ ارز خوردند، کارگران بودند. حقوق و دستمزد این قشر با افزایش قیمت ها دیگر جوابگوی زندگی روزمره آن ها نیست . قدرت خرید جامعه کارگری طی سال های گذشته افت شدیدی داشته و سبد معیشت کارگران از واقعیت‌های روز زندگی فاصله گرفته است؛ به نحوی که دستمزد کارگران بیش از ۱۰ روز را جوابگو نیست .

این درحالی است که نمایندگان تشکل‌های کارگری سال هاست از پایین بودن مزدکارگران سخن گفته و همواره از دولت خواسته‌اند که با اتخاذ راهکارهای مناسب، حقوق و دستمزد کارگران را پلکانی افزایش دهند و فاصله بین دستمزد فعلی و واقعی را جبران کند.

این موضوع را با "حسین راغفر" استاد دانشگاه الزهرا و از کارشناسان ارشد اقتصادی در میان گذاشتیم .

راغفر معتقد است دولت باید با تجدید نظر در سیاست های ارزی شرایط بهتری را برای کارفرما و نیروی کار فراهم  کند.

"حسین راغفر" کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص فاصله بین دستمزد و تورم موجود درکشور،گفت : متاسفانه با اقدامات متعارفی که تاکنون توسط دولت ها صورت گرفته است ، مشکلات دستمزد درکشور بر طرف نخواهد شد .

حل مشکلات حقوق و دستمزد ،  نیازمند اقدامات ریشه ای است

وی با بیان اینکه لازمه برطرف کردن مشکلات مربوط به حقوق ودستمزد ،  اقدامات ریشه ای و اساسی است ، افزود : در شرایط فعلی افزایش دستوری نرخ ارز تاثیر بسیاری بر حقوق و دستمزد گذاشته است .

راغفر ادامه داد : در صورت ادامه روند فعلی نرخ ارز، اقدامات دولت و کارفرمایان ، تامین کننده شکاف حاصل از تورم ناشی از افزایش دستوری قیمت ارز نخواهد بود و این نارضایتی ها ادامه خواهد داشت .

ضرورت بازگشت نرخ ارز به قیمت های قابل قبول برای تولید کننده

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا بیان داشت : راه حل اصلی بر طرف شدن مشکلات مربوط به حقوق ودستمزد در کشور  ، بازگشت نرخ ارز به قیمت های قابل قبول برای تولید کننده است تا بتواند به حیات اقتصادی خود ادامه دهد .

افزایش دستمزدها ، کارخانجات تولیدی را به تعطیلی می کشد

وی در خصوص تاثیر افزایش دستمزدها بر تعدیل نیروی کار ،خاطر نشان کرد : به طور طبیعی افزایش دستمزد توسط کارفرما ، کارخانجات تولیدی را با  تعطیلی روبه رو می کند و در این خصوص نیروی کار وکارفرما هیچ کدام مقصر نبوده و مقصر اصلی دولت ومجلس است که افزایش قیمت ارز را امکان پذیر و عملی کرده است .

راغفر اظهار داشت : در شرایط کنونی اقشار نزدیک به خط فقر با افزایش نرخ ارز به زیر خط فقر رفته اند و وضعیت زندگی افراد زیر خطر فقر نیز نسبت به قبل ضعیف تر شده است .

آسیب های جدی پیش روی  نیروی کار

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا ادامه داد : با ادامه وضعیت فعلی اقتصاد، نیروی کار با آسیب های بیشتری نسبت به قبل روبه رو خواهد شد .

به گفته راغفر،  تورم نسبت به 70 سال گذشته ، در سطح چشمگیری افزایش یافته است  و ادامه این وضعیت پیامدهای گسترده ای در زندگی مردم در بر خواهد داشت .

تجدید در سیاست های ارزی به نفع کارگر و کارفرما ضروری است

وی ادامه داد : دولت باید با تجدید نظر در سیاست های ارزی شرایط بهتری را برای کارفرما و نیروی کار فراهم کند.

هدفمندی یارانه ها اقدام سیاسی وغیر کارشناسی است

راغفر با اشاره به طرح هدفمندی یارانه ها عنوان کرد : متاسفانه با اجرای این طرح ، بخش قابل توجهی از منابع کشور اتلاف و می توان گفت این طرح در واقع هدفمندی نبوده و اقدامی سیاسی وغیر کارشناسی  برای جلب رای مردم بود .

به گفته وی ، طرح هدفمندی یارانه ها عملا امکان هدف گیری گروه های محروم را از بین برده وبا افزایش شدید تورم قدرت خرید مبالغ یارانه ای نیز کاهش یافته است .

هدفمندی یارانه ها نیازمند بازنگری است

 استاد دانشگاه الزهرا تصریح کرد : تورم لجام گسیخته منجر به کاهش نقش یارانه ها در زندگی افراد شده و به طور کلی هدفمندی یارانه ها اقدامی بی اثر ونیازمند بازنگری و تجدید نظر است .

ارائه بسته های حمایتی اقدام نمایشی است

این کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص بسته های حمایتی یاد آور شد : دولت برای جبران مشکلات ناشی از تورم ، طرح بسته های حمایتی را مطرح کرده است ، اما ارائه بسته های حمایتی بیشتر از هر چیزی یک اقدام نمایشی است  و آثار موثری  بر زندگی خانوارها ندارد .منبع : اقتصاد کلان

گزارش از سمیرا بابایی

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین