پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ21107:17 - 1398/08/22

مشکلات زیاده؟هر کاری می کنید به در بسته می خورید؟ این ذکر را قرائت کنید

یکی دیگر از آثار عجیب استغفار زیاد شدن روزی است: «وَ یَرزقُهُ مِن حیثُ لا یَحتَسِبُ» می فرماید وقتی دچار مضیقه شدی استغفار کن...
 
به گزارش کارگر آنلاین ، در روایتی جالب امام صادق علیه السلام  می فرماید که خداوند متعال به داود نبی علیه السلام وحی نمود و چنین فرمود: «یا داود !..بشّر المذنبین ، وأنذر الصدّیقین ، قال : کیف أُبشّر المذنبین وأُنذر الصدّیقین ؟.. قال: کیف ابشّر المذنبین أنی أقبل التوبه وأعفو عن الذنب ، وأنذر الصدّیقین أن لا یعجبوا بأعمالهم ، فإنه لیس عبدٌ أنصبه للحساب إلا هلک»
 
«ای داود!به بندگانم بشارت بده و بندگان صدیقم را بترسان ، داود عرض کرد:خداوندا!چگونه به گنهکاران بشارت دهم و بندگان صالحت را بترسانم؟خداوند فرمود : به گنهکاران این مژده را بده که من توبه آنها را می پذیرم و از گناهان آنان می گذرم و صدیقین را از این جهت بترسان که آنها به اعمال خویش مغرور نشوند ، زیرا اگر من از بندگانم به طور دقیق حساب بکشم، همه آنها هلاک شده هستند.» (حدیث قدسی، باب ۸، ص ۱۴۴،ح۱۴۲٫)
 
** معصیت را خنده می آید ز استغفار ما
البته استغفار تنها به گفتن جمله أستغفر الله نیست لذا حضرت امیر (ع) به شخصی که این کلام را بدون توجه به زبان آورد فرمود: «مادرت به عزایت گریه نماید، آیا می دانی استغفار چیست؟ همانا استغفار درجه علیین است و آن اسمی است که به شش معنی واقع می گردد: اول پشیمانی بر گذشته، دوم عزم و اراده برای دوری از آن گناه تا ابد، سوم حق مخلوقات را ادا نمایی تا خدا را پاک و مطهر ملاقات کنی و حقی از مخلوقات بر عهده تو نباشد، چهارم اینکه به سوی هر فریضه ای که ضایع نموده ای روی آورده و حق آن را ادا کنی، پنجم اینکه گوشتی را که به واسطه حرام روییده شده به واسطه اندوهها آب کنی تا پوست به استخوان چسبیده و گوشت تازه بین آنها روییده شود. ششم اینکه درد و رنج فرمانبرداری و اطاعت را به جسم بچشانی چنان چه شیرینی معصیت را به آن چشانده بودی، پس در آن هنگام می توانی بگویی "أستغفرالله".» (نهج البلاغه، حکمت ۴۱۷)
 
توبه بر لب، سُبحه (تسبیح) بر کف دل پر از شوق گناه
معصیت را خنده می آید ز استغفار ما!
** راه رهایی از غصه و اندوه
اگر مال کسی بر گردن ما باشد با استغفار زبانی حل نمی شود. باید صاحب مال را راضی کرد. بدنی که از مال حرام فربه شده باید روزه بگیرد تا اموال حرامش را آب کند. اگر شب تا صبح در مجلس گناه بود باید شب ها را احیاء بگیرد تا خدا از تقصیر او بگذرد. خلاصه هر گناهی استغفار خاص خودش را می طلبد.
 
البته استغفار زبانی هم آثار فراوانی دارد و نباید گمان کرد بی اثر است.
 
یکی از خواص استغفار گفتن رهایی از غم و غصه است: «مَن اَکثَر الاستغفار جَعلُ الله مِن کلِ هَمٍّ فرجاً» (بحار الانوار ج ۷۴,ص۱۷۴)
 
همچنین در روایت آمده استغفار موجب احساس امنیت در انسان می شود تا از چیزی نترسد: «وَ مِن کُلِ خوفٍ اَمناً»
 یکی دیگر از آثار فراوان استغفار گفتن نجات از تنگنا های زندگی است: «و مِن کُلِ ضِیقٍ مَخرَجاً» درست موقعی که احساس می کنی همه راه ها به رویت بسته شده با استغفار از تنگنا خودت را خارج کن.
 
** اثر عجیب استغفار بر افزایش روزی
 یکی دیگر از آثار عجیب استغفار زیاد شدن روزی است: «وَ یَرزقُهُ مِن حیثُ لا یَحتَسِبُ» می فرماید وقتی دچار مضیقه شدی استغفار کن، خدا از جایی که گمانش را هم نمی کردی روزی ات را می رساند. البته این را از یاد نبریم که وقتی سخن از رزق و روزی می شود فقط پول را شامل نمی شود. بلکه رزق شامل امور معنوی هم می شود، همسر خوب، دوست مومن، توفیق زیارت و عبادت و نماز جماعت و غیره همه و همه رزق است.
علی تبریزی؛ پژوهشگر دینی از خبرگزاری رضوی
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین