پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00019:24 - 1398/10/23

چه کردیم که نعمت به نقمت تبدیل شد؟

ذکر و دعایی که ما را از گرفتاری‌های امروز نجات می‌دهد

حجت‌الاسلام ریاضت می‌گوید: در روایات همواره سفارش شده انسان روزی ۷۰ مرتبه استغفار کند؛ زیرا موجب آمرزش گناهان و گشایش امور است.

به گزارش کارگرانلاین، حجت‌الاسلام محمود ریاضت، واعظ و سخنران مذهبی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در فضای مجازی، پستی به نقل از مستمعین آیت‌الله جاودان منتشر کردم که توصیه به استغفار برای رفع مشکلات سیاسی و اجتماعی کشور در روزهای اخیر داشته‌اند.

روزی ۷۰ مرتبه استغفار کنید، زیرا موجب آمرزش گناهان و گشایش امور است
وی افزود: این بیان آیت‌الله جاودان، براساس روایات است که همواره سفارش شده تا انسان روزی ۷۰ مرتبه استغفار کند؛ زیرا موجب آمرزش گناهان و گشایش امور است. به انسان توصیه شده است اگر می‌خواهی در امور شخصی، اجتماعی و ... گشایشی ایجاد شود و گره و مشکلات شما برطرف شود، استغفار کن.

این سخنران مذهبی افزود: اثر وضعی گناهان موجب می‌شود تا نعمت خداوند به نقمت تبدیل شود یا انسان نتواند به درستی از نعمت خدا استفاده کند که برای از بین رفتن آن، سفارش به استغفار شده است.

استغفار می‌تواند مشکلات اخیر کشور را برطرف کند
ریاضت ادامه داد: در آیه ۳۰ سوره شوری نیز داریم: «وَمَا أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُو عَنْ کَثِیرٍ؛ و هر آسیبی به شما رسد به سبب اعمالی است که مرتکب شده‌اید و [خداوند] از بسیاری [از همان اعمال هم] درمی‌گذرد.» در آیات قرآن سفارش شده است به سوی خداوند برگردید که این بازگشت ذکر خاصی ندارد و می‌توان استغفار کرد و همان صیغه توبه: «استغفر الله ربّی و اتوب الیه؛ از خداوند طلب بخشش و غفران می‌کنم و به سوی او باز می‌گردم» را روزی ۷۰ مرتبه گفت که این توصیه‌ای برای رفع تمام مشکلات است و می‌تواند این مشکلات اخیر را که ناشی از نوع رفتار و عملکرد ماست، برطرف کند.

این سخنران مذهبی اضافه کرد: در شرایط کنونی اشتباه و خطا ولو اینکه انسان تقصیری هم نداشته باشد، رخ می‌دهد، به دلیل آن‌که معصوم نیستیم و با استغفار می‌توان اثر وضعی این اشتباهات را از بین برد.

سفارش حضرت زهرا (س) به قرائت دعای سمات در غروب جمعه
وی در پاسخ به این سوال که «قرائت دعای سمات توصیه دیگری است که برخی از بزرگان برای این روزها سفارش کرده‌اند. آیا این عمل هم اثرگذار است؟» گفت: این بیانات بزرگان براساس توصیه‌های اهل بیت(ع) است. در روایت داریم که حضرت زهرا (س) می‌فرماید: هر هفته، موقع غروب جمعه به من خبر دهید تا دعای سمات را بخوانم؛ زیرا نقش موثری در گره‌گشایی زندگی انسان دارد. در این دعا، خداوند را به اسماء و صفات حق تعالی قسم می‌دهیم تا گره‌های ما را باز کند؛ همانطور که به حق این اسماء، گره‌ها را برای انبیاء الهی باز می‌کرد. پیامبران الهی هر زمان دچار مشکل و گره در امور می‌شدند، خداوند را به اسماءالحسنی قسم می‌دادند تا مشکلشان برطرف شود.

ریاضت در پایان خاطرنشان کرد: در این دعا نوعی استغفار هم مطرح است، اما آن توصیه که مداومت روزانه برای آن بیان شده است، ۷۰ مرتبه ذکر استغفار در روز است و قصد قلبی به اینکه انسان دیگر بنای گناه کردن نداشته باشد.

یادآور می‌شود، آیت‌الله جاودان در پاسخ به یکی از مستمعین سخنرانی‌هایش، «غرور» را موجب گرفتاری‌های اخیر و «استغفار» را کلید نجات از وضعیت فعلی کشور دانسته است.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین