پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00019:35 - 1398/09/17

گزارش:

اولین واکنش بخش‌خصوصی به دلار ۸۵۰۰ تومانی در بودجه

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: چنانچه سال آینده در سامانه نیما دلار با نرخ ۸۵۰۰ تومان دستوری تعیین شود تقاضای ارز در این سامانه افزایش خواهد یافت؛ چرا که نرخ ارز نیمایی پایین‌تر از نرخ ارز بازار آزاد است و اکثر فعالان اقتصادی با خرید نرخ ارز نیمایی قصد واردات کالا را دارند. بنابراین با چنین رفتارهایی صادرکنندگان هم در عدم عرضه ارز به این سامانه مقاومت خواهند کرد.
به گزارش کارگر آنلاین، بودجه سال ۹۹ امروز توسط دولت در حالی تقدیم مجلس شد که در بخشی از این لایحه درباره قیمت ارز نیمایی تعیین تکلیف شده است. حسن روحانی، رئیس جمهور در جمع نمایندگان مجلس به موضوع نرخ ارز پرداخت.
 
او درباره قیمت ارز در بودجه سال ۹۹ گفت که «در سال آینده برای کالاهای اساسی دلار ۴۲۰۰ تومانی را اختصاص داده‌ایم. برای کالای غیر اساسی ارز نیمایی با قیمت هشت هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.»
 
فعالان بخش‌خصوصی می‌گویند هر چند که قرار بود دولت درباره قیمت‌گذاری ارز نیمایی مداخله‌ای نداشته باشد و قیمت ارز نیمایی براساس عرضه و تقاضا تعیین شود اما این دخالت و صراحت بیان رئیس جمهور در دلار هشت هزار و پانصد تومانی باعث آشفتگی بازارهای صادراتی و وارداتی خواهد شد.
 
 
قیمت‌گذاری دلار نیمایی چه آثار سویی دارد؟
 
در همین حال رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که تعیین نرخ دلار نیمایی با قیمت هشت هزار و ۵۰۰ تومان در بودجه سال آینده چه تاثیری در بخش اقتصاد دارد؟ به تجارت‌نیوز می‌گوید: بانک مرکزی همیشه اذعان داشت که بازار نیمایی براساس عرضه و تقاضا و بدون دخالت بانک مرکزی فعالیت دارد. بنابراین اگر چنین باشد قیمت دلار در بازار نیما هم باید همپای قیمت دلار در بازار آزاد باشد و براساس عرضه و تقاضا قیمتش مشخص شود.
 
محمد لاهوتی می‌افزاید: اعلام نرخ در جلسه تقدیم لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس بیشتر حس و حال نرخ دستوری را دارد. بنابراین اگر عدد مشخصی درباره قیمت دلار در بازار نیمایی از سوی بانک مرکزی تعیین شود قطعا این نرخ اعلامی دستوری خواهد بود و تابع عرضه و تقاضای بازار نیست. همین موضوع آثار سویی را می‌تواند برای بخش کلان اقتصاد به همراه داشته باشد.
 
او در بخش دیگر سخنانش به رفتار صادرکنندگان در برابر نرخ دستوری دلار نیمایی اشاره می‌کند.
 
لاهوتی در این باره می‌گوید: صادرکنندگانی که در این بازار قصد عرضه ارز را دارند باتوجه به اینکه قیمت کالاهای صادراتی آنها براساس نرخ ارز آزاد تعیین می‌شود اگر فاصله نرخ ارز آزاد با سامانه نیمایی زیاد شود همان اتفاق شش ماهه نخست سال ۹۷ تکرار خواهد شد.
 
نرخ دستور قیمت دلار را گران می‌کند
 
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره آثار سو نرخ دستوری دلار در بازار نیما می‌افزاید: چنانچه این اتفاق در عمل رخ دهد تقاضای ارز در نیما افزایش خواهد یافت؛ چرا که نرخ ارز نیمایی پایین‌تر از نرخ ارز بازار است و اکثر فعالان اقتصادی با خرید نرخ ارز نیمایی قصد واردات کالا را دارند. همچنین با چنین رفتارهایی نیز صادرکنندگان هم در عدم عرضه ارز به این سامانه مقاومت خواهند کرد.
 
لاهوتی در ادامه می‌گوید: چنانچه ما عملکرد بازار نیما در سال گذشته را بخواهیم مورد ارزیابی قرار دهیم، شاهد این هستیم که هر چه قیمت ارز نیمایی با بازار آزاد همراستا شد رانت و تقاضا برای واردات هم کمتر شد. همچنین عرضه ارز در بازار نیما نیز افزایش پیدا کرد که همین مسئله کاهش قیمت دلار در بازار آزاد را به همراه داشت. از سوی دیگر در یک تا دو ماه گذشته عرضه ارز در سامانه نیما بیشتر شد یعنی حدود یک میلیارد دلار از محل بازگشت ارز حاصل از صادرات به بازار نیمایی تزریق شد که همین مسئله قیمت دلار در بازار آزاد را به کمتر از ۱۱ هزار تومان رساند.
 
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران اظهار می‌کند: قیمت ارز نیمایی به قیمت هشت هزار و پانصد تومان زمانی پذیرفته خواهد شد که نوسان قیمت ارز آزاد با ارز نیمایی حدود سه تا پنج درصدی باشد. در غیر اینصورت اما اگر در تقاضای خرد قیمت دلار ۱۲ هزار تومان باشد و نرخ نیما هشت هزار تومان باشد هم صادرکنندگان متضرر و هم واردات کاذب در کشور بیشتر می‌شود؛ همچنین تفاوت نرخ ارز انگیزه استفاده رانت نیمایی را دو چندان می‌کند.
 
نرخ دلار نیمایی نباید دستوری باشد
 
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی در پاسخ به این پرسش که تعیین نرخ دلار نیمایی با قیمت هشت هزار و ۵۰۰ تومان در بودجه سال آینده چقدر واقعی است؟ به تجارت‌نیوز می‌گوید: با دستور نمی‌توان در اقتصاد کلان کشور دخالت کرد. دلار نیما براساس ضوابطی در چرخه اقتصاد کشور در حال گردش است. به طوری‌که دلار نیمایی حاصل از صادرات کالاهای صادرکنندگان است که قیمت آن در این سامانه بر اساس عرضه و تقاضا کشف می‌شود.
 
ناصر ریاحی می‌افزاید: قطعا این مداخله دولت و بانک مرکزی در تعیین ارز نیمایی مزیت صادرات را برای صادرکنندگان از بین می‌برد و از طرف دیگر در حوزه واردات نیز چالش‌هایی پدید خواهد آمد. به غیر از دو ماه گذشته صادرکنندگان برای اخذ دلارهای خود هزینه‌های گزافی را متحمل شدند. چناچه افراد بخواهند نرخ دلار نیمایی را دستوری تعیین و تکلیف کنند شاهد مخدوش شدن چهره اقتصاد خواهد شد و نوسان قیمت دوباره در بازار ارز پدید خواهد آمد.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین