پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00022:10 - 1398/12/19

تاثیر حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی بر کالاهای اساسی / مرغ و تخم مرغ چقدر گران می‌شود؟

مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی کرده است که با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ تخم مرغ ۷۳ درصد و مرغ ۴۹ درصد افزایش یابد.

 به گزارش کارگر آنلاین، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی سیاست دلار ۴۲۰۰ در دو سال گذشته و تدام آن در سال آینده پرداخته است.

براساس این گزارش درحالی که حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی منجر به افزایش قیمت کالاهای اساسی شده و شاخص قیمت مصرف‌کننده را در حدود شش درصد افزایش می‌دهد، ادامه اجرای این سیاست می‌تواند منجر به تورم ۱۵ درصدی شود.

یکی از تبعاتی که برای تخصیص دلار ارزان روی کالاهای اساسی داشته این است که کنترل قیمت با واردات شدید انجام شده و در نتیجه آن به تولید داخل آسیب وارد شده و منابع ارزی هدر رفته است. این موضوع در خصوص مرغ و تخم مرغ که از کالاهای اساسی است رخ داده است.

درحالی که ایران در سال‌های گذشته صادرکننده مرغ بوده، در ۹ ماهه نخست سال ۹۸ بیش از دو میلیون دلار واردات گوشت مرغ داشته است. کنترل‌های قیمتی صورت گرفته بر روی قیمت مرغ باعث آسیب جدی به تولید مرغ در ایران شده و ضرر و زیان برای این واحدهای تولیدی به همراه داشته است.

 

 

بر اساس جدول بالا که مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود آورده است، پیش‌بینی کرده که بیشترین انتظار افزایش قیمت برای تخم مرغ و سپس برای گوشت مرغ وجود دارد.

به طوری که انتظار می‌رود با حذف ارز ترجیحی قیمت تخم مرغ و مرغ در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ ،به ترتیب ۷۳ و ۴۹ درصد افزایش یابد. هرچند این افزایش قیمت قابل توجه است، اما در هر صورت کمتر از افزایش متناسب یعنی افزایش ۲٫۶ برابری (با افزایش نرخ ارز از ۴۲۰۰ به ۱۱۲۰۰ تومان) است.

با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی برای سال آینده قیمت هر کیلو گرم گوشت مرغ حدود ۲۰ هزار تومان و تخم مرغ با نرخ ۱۶ هزار و ۱۰۰ پیش‌بینی شده است. اما اگر این ارز حذف نشود افزایش قیمت این دو کالا بیش از نرخ‌های اعلامی خواهد بود.

در سال آینده در حدود پنج میلیارد دلار درآمد ارزی دولت باشد که با پیش‌بینی اختصاص ۱۰٫۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی، ۵/۵ میلیارد دلار از این منابع باید از بازار نیما تهیه شده و با نرخ ترجیحی عرضه شود.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین