پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:56 - 1401/12/13

کارشناس اقتصادی: نوسانات ارزی ناشی از تورم است

کارگر آنلاین | کارشناس اقتصادی گفت: نوسانات ارزی امروز ناشی از تورم بوده که بخشی از ریشه‌های آن در ساختارهای اقتصادی غلط دولت قبل است. 

به گزارش کارگر آنلاین ، شاهین شایان آرانی تحلیلگر و کارشناس اقتصاد  پیرامون نوسانات نرخ ارز عنوان داشت: سیاست‌های دولت قبل به منظور سوق دادن سرمایه به سمت بازار سرمایه موجب مشکلات مالی و اقتصادی زیادی از جمله ایجاد حباب و سپس ترکیدن آن و از دست رفتن ثروت بسیاری افراد در بازار ارز و افزایش تورم شد که تبعات منفی آن تاکنون در حال پیشروی است و همین مقوله در ذهن افراد زیادی نیز تاثیرات منفی نسبت به بازار سرمایه برجای گذاشت. 

وی با اشاره به ریشه‌های ساختاری مشکلات اقتصادی که در دولت قبلی شکل گرفته است، افزود: دولت فعلی درگیر تورم‌های ناشی از سیاست‌های دولت قبل از جمله انباشت تورم، و تورم توأم با تحریم‌ها است همچنین محدودیت‌های ارزی یکی از مشکلات عمده ناشی از سیاست‌های دولت قبل است که طبیعتا کار کنترل این بازار را با چالش‌های زیادی روبرو کرده و  راه و برون‌رفت از چنین شرایطی بسیار دشوار بوده و دولت سعی در مهار تورم، نرخ ارز و بازارهای مختلف از قبیل بازار خودرو، طلا و... دارد. 

کارشناس اقتصادی با اشاره به نحوه مدیریت بانک‌ها و اثرات آن بر وضعیت اقتصادی کشور، بیان داشت: بانکداری خصوصی اگر با مدیریت درست نباشد می‌تواند یکی از بخش‌های اقتصادی در مشکلات ارزی کشور باشد چراکه اگر بانک‌های خصوصی باعث به وجود آمدن بحران و افزایش مطالبات معوق شوند منجر به کسری بودجه و مشکلات نقدینگی می‌شود و فشار بر بانک مرکزی  برای دریافت پول را اضافه خواهد کرد که اثرات منفی در تورم و به دنبال آن در بازار سرمایه پدید می‌آورد. 

شایان‌ آرانی با تاکید بر ایجاد بخشی از ریشه‌یابی نوسانات ارزی در دولت قبل تصریح کرد: مشکل بازار ارز ما ناشی از تورم است و زمانی که تورم در کشور بالا بوده حدود 40 درصد باشد همواره تلاطم، ابهام و نوسانات شدید در بازار خواهیم داشت و تا در صورتی که تورم مدیریت نشود این تلاطم‌ها پابرجا خواهند بود. 

کارشناس ارشد بازارهای مالی بین‌الملل با اشاره به تبعات ناشی از نوسانات ارزی در کشور، اضافه کرد: جایگاهی که الان نرخ ارز دارد مربوط به تورم بوده که سفته‌بازی، فرصت‌طلبی و دلال‌ بازی را افزایش می‌دهد و موجب ایجاد ابهام در دورنمای اقتصادی در ذهن مردم نسبت به بازار ارز می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی برخی افراد فکر می‌کنند بازار ارز بازار مناسبی نیست که ثروتشان را به نوعی بیمه کنند و از این‌رو به سمت بازار سرمایه سوق پیدا می‌کنند و چون در بازار سرمایه افزایش قیمت سهام به دلیل صادرات محصولات شرکتها وجود دارد سودشان بالا می‌رود اما باید در نظر داشت که این سود ناشی از رشد اقتصادی نبوده بلکه بخشی از آن تحت تاثیر افزایش نرخ ارز است و حتی بالا رفتن شاخص بورس نیز نشأت گرفته از رشد نرخ ارز است که دولت سعی در اصلاح این ساختار دارد.

منبع: سراج 24
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین