پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:55 - 1398/12/21

قرنطینه خانگی کرونا؛ چگونه مهارت زندگی کردن در خانه را یاد بگیریم؟

رواشناس اجتماعی به تشریح چگونگی تنظیم روابط خانوادگی در روزهای سخت کرونایی پرداخت و بر لزوم افزایش مهارت زندگی در کنار هم در فضای خانه تاکید کرد.
در دوران قرنطینه خانگی چگونه مهارت زندگی کردن در خانه را یاد بگیریم؟
 
دکتر مرجان انصاری در گفت وگو با ایسنا گفت: در ایامی که به دلیل کرونا در قرنطینه خانگی به سر می‌بریم باید ملزوماتی را رعایت کنیم.
 
وی افزود: پذیرش واقعیت در این روزها بسیار مهم است یعنی هر کسی در منزل حضور دارد باید واقعیت شرایط و لزوم حضور در منزل را بپذیرد و با آن مواجه شود.
 
روانشاس اجتماعی بیان کرد: واقعیت شامل دو موضوع است، نخست چیزهایی که می‎توانیم تغییر بدهیم و چیزهایی که نمی‎‌توانیم. باید زندگی در فضای محدود را برای خود تعریف کنیم و آن را به مثابه جامعه فرض کنیم.
 
وی گفت: در گام نخست باید کارهایی که در این جامعه کوچک می‌خواهیم انجام بدهیم را لیست کنیم. یعنی لیستی از همه کارهایی که آنها را سرگرم می‌کنند را تهیه کنیم.
 
وی اظهارکرد: گاهی چنان درگیر زندگی مدرن شده‌ایم که خیلی از کارهایی که در گذشته با خیال راحت و فراغ بال انجام می دادیم از جمله تفریحات خانگی ساده از ذهن‌مان رفته است. این بحران با وجود ترس‌هایی که آورده است زمان خوبی است که یک بازنگری در سبک زندگی انجام دهیم.
 
انصاری اظهارکرد: فرضا لیستی از کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم را تنظیم کنیم و به کارهایی که هیچ وقت، حوصله و وقت انجام آن را نداشتیم بپردازیم. مثل کتاب خواندن، رسیدگی به احوالات اهل منزل و تنظیم روابط خانوادگی از مهمترین این کارها است.
 
وی گفت: محبت را باید در این زمان در منزل دو چندان کرد. در این روزها باید حضور را به عنوان پدر و مادر و برادر پررنگ کنیم. زیرا مدرنیته باعث می‌شود که افراد از هم دور شوند و خانواده کارکردی که باید داشته باشند را از دست بدهد.
 
این روانشناس اجتماعی بیان کرد: همیشه باید تهدید را به فرصت تبدیل کرد. بحران کرونا به یک بحران ملی و جهانی مبدل شده است و به هیچ قوم و مذهب و طبقه اجتماعی نیز محصور نیست. همه درگیر آن هستیم ولی همه ما با یک شکل درگیر این مساله شده‌ایم . پس بهتر است که افراد خشم و استرس و غرزدن‌ها را دور کنند و به جای استرس دردسرساز به استرس کارساز برسند.
 
وی گفت: استرس دردسر ساز استرسی است که اجازه نمی‌دهد که انسان از زندگی و خانه و روابط خانوادگی‌اش لذت ببرد. نمی‌گذارد انسان از زندگی کردن در خانه لذت ببرد و بیشتر انسان را درگیر فضای وسواس و... می‌کند.
 
وی اظهارکرد: این درحالی است که استرس کارساز تشویق می‌کند که انسان با رعایت نکات بهداشتی زندگی بهتری را برای خود بسازد و از سختی‌ها بگذرد. استرس کارساز باعث می‌شود انسان به خود بیاید و مشکلات را رفع کند.
 
وی تصریح کرد: در تفریحات خانگی باید به سه بخش توجه کنیم تفریحات فردی، جمعی و کودکان. تفریحات فردی شامل کارهایی است که همیشه فکر می‌کردیم می‌توانستیم انجام دهیم ولی به دلیل مشاغل مختلف از آنها دور ماندیم. تفریحات خانگی می‌تواند کارهای فرحبخش در منزل به شکل جمعی باشد. حتی دیدن یک فیلم یا سریال و جمع شدن همگی برای دین آن می تواند از جمله همین تفریحات باشد.
 
انصاری اظهارکرد: یکی از نکاتی که به هیچ وجه نباید از آن غافل شد آن سات که این روزها کودکان بسیاری از تفریحات خود را از دست داده‌اند به همین خاطر می‌توانیم با یک جستجوی مفید بازی های آپارتمانی مفید را در منزل بازسازی و ایجاد کنیم.
 
وی گفت: به شکل مجازی توانیم از حال هم با خبر شویم و ایجاد احساسات منفی را با ویدئوکال و چت و عکس و فیلم از هم دور کنیم. می‌توانیم در این روزها به هم انرژی بدهیم و در کنار هم بودن را یک بار دیگر مرور کنیم. منبع/ایسنای قم
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین