پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:06 - 1399/02/31

سرنوشت پرداخت بیمه بیکاری کارگران به کجا رسید؟/ هشدار قوه قضائیه جواب داد

همزمان با آنکه کرونا مهمان ما ایرانی ها شد تعداد بسیار زیادی از کسبه و اصناف مختلف مجور به تعطیل کردن کار و کاسبی خود شدند که طی آن افراد زیادی نیز بیکار شدند.
کارگر آنلاین: همزمان با آنکه کرونا مهمان ما ایرانی ها شد تعداد بسیار زیادی از کسبه و اصناف مختلف مجور به تعطیل کردن کار و کاسبی خود شدند که طی آن افراد زیادی نیز بیکار شدند. اما اکنون بعد از گذشت سه ماه از آغاز شیوع آن در ایران تعطیلی بعضی از صنوف مانند رستوران ها، هتل ها، کافی شاپ ها و… کماکان ادامه دار است.
 
از روز اولی که این اصناف به ورطه تعطیلی کشانده شدند آنچیزی که فکر و ذهن شاغلین در این حوزه ها را به خود مشغول کرده بود این بود که چگونه قرار است مخارج خود در رزوهایی که کاری برای انجام دادن را ندارند تامین کنند؟ طبیعتا اولین پاسخی که مخاطب به این پرسش می‌دهد آن است که وظیفه بیمه گذار است که به تامین درآمدهای آنان در این روزهای عمل کند اما متاسفانه بعد از سه ماه هنوز اتفاقی نیفتاده است و قول های مسئولان وزارت کار تا کنون بینتیجه مانده است.
 
در ابتدا عنوان شد افرادی که بیکار شده اند و مایل به گرفتن بیمه بیکاری هستند می بایست به سایت bimebikari.mcls.gov.ir روند و مشخصات خود را در آنجا ثبت کنند.
 
در این میان تا روز گذشته در این سامانه قریب به 820 هزار نفر ثبت نام کرده اند که با درخواست 690 هزار نفر از آنها موافقت شده است و قرار است بیمه بیکاری آن ها برای ماه های اسفند و فروردین ماه پرداخت شود
 
اما تا آخرین لحظه هنوز خبری از واریز این بیمه نشده است. همین امر منجر به آن شد که سخنگو قوه قضائیه صراحتا وزارت کار را تهدید کند در صورتی که به تعهدات خود عمل نکند میبایست برای عواقبش چاره جویی کند.
 
سخنگوی دستگاه قضا گفت: دستگاه قضا از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی میخواهد تا پیش از قضایی شدن این پرونده و حتی گامی زودتر از مطالبه این افراد ضعیف که بیکار شدند و درآمدی برای امرار معاش ندارند به وظیفه قانونی خود عمل کند.
 
پس از گذشت ساعتی از این موضع قاطع سخنگوی دستگاه قضا بود که وزارت کار دست بکار شد و با دادن اطلاعیه ای از دادن پیامک برای بیکارشدگان ماه اسفند برای پرداخت هزینه بیمه بیکاری ظرف 24 ساعت آینده خبر داد.
 
اما سوال ساده و اساسی اینجاست که اگر هشدار صریح قوه قضائیه نبود تا چند وقت دیگر قرار بود تا کارگران بیکار شده از کرونا ، قربانی بدعهدی وزارت کار بشوند؟ منبع/سایت نبض بازار
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین