پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ11005:52 - 1399/03/14

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی اجرایی می شود

پس از گذشت بیش از ۷۵ روز از سال ۹۹، همچنان میزان افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در هاله ای از ابهام باقی مانده است.
کارگر آنلاین: پس از گذشت دو ماه همچنان حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۹۹ طبق روال سال گذشته پرداخت شد، این در شرایطی است که حقوق تمامی بازنشستگان کشوری و لشگری به حداقل ۲۸۰۰ هزار تومان افزایش و از فروردین ماه نیز به ایشان پرداخت شده است.
 
طبق قانون افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی زمانی اتفاق می‌افتد که حداقل دستمزد کارگران در شورای عالی کار به نتیجه رسیده باشد، اما این تعیین دستمزد با گذشت دو ماه از ابتدای سال، هنوز نتیجه‌ای برای بازنشستگان در بر نداشته است.
 
هر ساله دستمزد کارگران پیش از شروع سال جدید مشخص می‌شد، اما امسال کرونا بهانه‌ای شد که نمایندگان کارفرمایی در شورای عالی کار در تشکیل جلسات تعلل کنند به همین دلیل تعیین دستمزد اواخر فروردین ماه ۹۹ مشخص نشد.
 
پس از مدتی جلسه شورای عالی کار، بدون رای و موافقت نمایندگان کارگری، با حداقل حقوق حدود یک میلیون ۸۰۰ هزارتومان به اضافه مبالغ تعیین شده از بابت حق مسکن، اولاد، بن و... برای کارگران شاغل به حدود دو میلیون ۸۰۰ هزار تومان رسید، البته این مبلغ به دلیل آن که مورد قبول نمایندگان کارگری نبود، هنوز حقوق کارگران در سال جدید افزایش پیدا نکرده است.
 
تکلیف دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی نیز در این بین در هاله ای از ابهام باقی مانده، اولین و مهم‌ترین دغدغه این افراد که بیش از سه میلیون و پانصد هزار نفر سرپرست خانوار هستند این است که چرا افزایش متناسب با دیگر بازنشستگان برای این افراد در نظر گرفته نشده و چرا بازنشستگان کشوری و لشکری حقوقشان افزایش یافت، اما حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی همچنان همان مبلغ ناچیزی است که پیش از این می‌گرفتند.
 
پیش از این، علی دهقان کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی درباره حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفته بود: حداقل حقوق بازنشسته تامین اجتماعی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده که بن این افراد از ۴۸ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان، حق اولاد از ۱۲ به ۱۵ هزارتومان، حق مسکن از ۲۲ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان، حق همسر از ۵۹ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان اعلام شد که در نهایت حقوق بازنشسته تامین اجتماعی ۲ میلیون و ۹ هزار تومان تعیین شده است!!؟؟؟.
 
حال سوال بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی این است که آیا با این مبلغ افزایش، بازنشسته ای که بیش از ۳۰ سال خدمت و حق بیمه پرداخت کرده با داشتن عروس و داماد و نوه، هزینه های سرسام آور و اجاره مسکن، شهریه دانشگاه و.... چگونه می توان زندگی کرد!؟ و چرا هیچ مسئولی صدای مظلومیت این افراد را نمی شنود. 
 
طبق ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی حداقل مزدی که برای کارگران در شورای عالی کار مشخص می‌شود به عنوان حداقل حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران نیز تعیین می شود، یعنی حداقل حقوق یک بازنشسته نباید از حداقل دستمزد یک کارگر کمتر باشد.
 
نویسنده :محمود شهرام فرد منبع/خبر آنلاین
 
 
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین