پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:33 - 1400/05/27

دولت باید بخش خصوصی را وارد ساختمان‌سازی کند

کارگرآنلاین|حسین رضوی‌پور گفت: دولت اگر تمام بودجه خود را برای ساخت یک میلیون مسکن صرف کند علاوه بر اینکه کمبود بودجه و تورم ایجاد می‌شود، قیمت مسکن نیز بالاتر می‌رود و بهتر به جای آن مردم و بخش خصوصی را وارد این صنعت کند.

نوروزی، سخنگوی قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، گفت: ساخت سالانه یک میلیون مسکن، تقویت بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها، تسریع در جاده ترانزیت شمال به جنوب، تکمیل راه‌آهن ایران به چین از مسیر افغانستان، توجه جدی به مسکن اجتماعی، تکمیل و اتمام مسکن مهر و ساماندهی بافت‌های فرسوده شهری از جمله برنامه‌های رستم قاسمی است.

حسین رضوی‌پور کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با آنا به بررسی ابعاد مختلف ساخت یک میلیون مسکن در سال پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانیم.

برای ساخت یک میلیون مسکن باید از منابع خود مردم استفاده کرد

آنا: ساخت یک میلیون مسکن یکی از وعده‌هایی است که در برنامه رستم قاسمی آمده است؛ این وعده برای تحقق یافتن چه چالش‌هایی را پیش رو دارد؟

رضوی پور: در مورد برنامه رستم قاسمی، وزیر پیشنهادی وزارت راه‌ و شهرسازی حرف و سخن بسیار است، اینکه ما اذعان داشته باشیم سالانه یک میلیون مسکن در کشور نیاز داریم، مسئله ما را حل نمی‌کند.

بله، ما یک میلیون مسکن سالانه نیاز داریم ولی این به این معنی نیست که دولت رأساً اقدام به تولید این یک میلیون مسکن کند و مسئولیت تولیدش را خودش به عهده بگیرد.

وعده ساخت مسکن درحالی است که شاهد محدودیت‌های فعلی بودجه در کشور هستیم و پندارهایی مانند اینکه می‌توانند منابع بانکی را به حوزه ساخت مسکن تخصیص دهند، در برنامه‌ریزان دولت سیزدهم وجود داشته برخی از این پندارها، پندارهای واقع‌گرایانه‌ای نبوده و بعضاً به تبعات این تصمیمات توجه زیادی نشده است.

اگر ما بخواهیم هزینه‌های مورد نیاز برای این مقدار از ساخت مسکن را از طریق تأمین بودجه دولت اختصاص دهیم، با کسری بودجه مواجهیم و به تورم دامن خواهیم زد.

اگر بخواهیم از طریق هدایت منابع بانکی این کار را انجام دهیم باید این را در نظر داشته باشیم که منابع بانکی باید با نرخ تعادلی خود بازار یا نرخ بهره بانکی فعلی ارائه شوند که برای تحقق این میزان از ساخت مسکن، وقتی تقاضای اضافه‌ای به بازار پول تحمیل شود، طبیعتاً‌ نرخ بهره را هم بالا خواهد برد و دولت نمی‌تواند انتظار داشته باشد که منابع بانکی به صورت رایگان یا ارزان‌قیمت توسط بانک‌ها برای ساخت مسکن تأمین شود. استفاده از اینکار باعث گران‌تر شدن مسکن می‌شود.

کاری که دولت می‌تواند انجام دهد این است که منابعی را تخصیص دهد به طور مثال تخفیف‌هایی در بازپرداخت سود تسهیلات ساخت مسکن. پس مسئله اینقدری که مسئولان ساده به آن فکر کرده‌اند، ‌ساده نیست.

دولت باید بخش خصوصی را وارد ساختمان‌سازی کند

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین