پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:48 - 1400/05/28

از ختم صلوات تا روزه گرفتن به یاد شهدای تشنه کربلا/سوگواری ترکمن‌های گلستان در غم سالار شهیدان

کارگرآنلاین|روحانی اهل سنت گلستان گفت: ترکمنان هر ساله در ماه محرم با برگزاری مراسمی مانند ختم صلوات و قرآن، روزه گرفتن و صدقه دادن در غم شهدای کربلا سوگواری می‌کنند.

 آخوند عبدالجلیل فرهمند مدرس حوزه علمیه اهل سنت شهرستان‌های کلاله و مراوه‌تپه گفت: از نگاه اهل سنت اباعبدالله حسین (ع)، امام هدایت و آزادی است و مومنان در پرتوی حیات عالمانه و سعادتمندانه این امام شهید می‌توانند به اهداف و آرمان‌های بلند انسانی خود دست یابند.

او بابیان اینکه مسلمانان به خصوص اهل سنت به دوستی با اهل بیت پیامبر (ص) افتخار می‌کنند، افزود: به تایید قرآن، خاندان و اهل بیت پیامبر (ص) بویژه حضرت امام حسین (ع) تا روز قیامت مشعل‌دار هدایت و نجات انسانیت هستند و محبت و دوستی آنان مایه مباهات هر انسانی قلمداد می‌شود.

مدرس حوزه علمیه اهل سنت شهرستان‌های کلاله و مراوه‌تپه اضافه کرد: عالمان دینی اهل سنت، امام حسین (ع) را راهی برای هدایت انسان‌ها به سمت خداوند به عنوان محبوب حقیقی می‌دانند و فقط یک عده محدود به وصیت رسول مکرم اسلام (ص) در محبت به این بزرگوار عمل نکردند و با به شهادت رساندن این شهسوار کربلا، ننگ ابدی را برای خود خریدند.

آخوند فرهمند گفت: ترکمن‌ها حرمت زیادی برای ماه محرم قائل هستند و این ماه به ویژه روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی را فرصت خوبی برای گسترس دوستی می‌دانند و افرادی را که به دلایل مختلف با یکدیگر قهر هستند، به احترام این ماه و امام حسین (ع)، آشتی می‌دهند.

او با اشاره به برخی مراسم‌های ترکمن‌های استان گلستان در ماه محرم، گفت: پخت غذای نذری مانند سوپ، آش و نان‌های محلی و توزیع آن بین همسایگان، روزه گرفتن به یاد تشنگی و گرسنگی شهدای کربلا در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی، خواندن نماز‌های مستحبی، ختم قرآن و صلوات و نثار آن به روح امام حسین (ع) و یاران شهیدش بخشی از این مراسم‌ها است.

این روحانی اهل سنت گلستان افزود: مردان ترکمن با حضور در مساجد و خانم‌های ترکمن در خانه به صورت دسته جمعی هر ساله ماه محرم مراسم ختم صلوات و قرآن برگزار می‌کنند که امسال با توجه به شرایط کرونایی جامعه این رسم دیرینه از طریق شبکه مجازی در حال برگزاری است.

آخوند فرهمند ادامه داد: برپایی سفره افطاری برای روزه داران بعد از نماز مغرب و عشا در مساجد مرسوم است و سخنران مراسم به تبیین واقعه کربلا و از خود گذشتگی امام حسین (ع) برای دفاع از ارزش‌های واقعی دین اسلام می‌پردازد، اما امسال به خاطر کرونا این مراسم در جمع‌های کوچک خانوادگی برگزار می‌شود.

او گفت: در بین ترکمن‌ها رسم است اگر خانواده‌ای فرزند دوقلو پسر به دنیا بیاورد برای نشان دادن محبت و ارادت خود به خاندان عصمت و طهارت (ع) نام کودکان خود را حسن و حسین می‌گذارد، زیرا یاد واقعه کربلا و فداکاری امام حسین (ع) بغض و اندوه را در دل هر انسان آزاده‌ای می‌اندازد.

منبع: ایرنا

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین