پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ10108:07 - 1399/05/07

سود ۱۰۰ میلیون تومان سپرده بانکی چقدر می‌شود؟ / لیست نرخ سود ۱۸ بانک و موسسه اعتباری

کارگر آنلاین: مشتریان قادرند با صدمیلیون سپرده‌ بین یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 700هزارتومان سود دریافت کنند. برخی از بانک‌ها توجهی به نرخ مصوب قانونی ندارند.


به گزارش کارگر آنلاین،درحالی که اخیرا بار دیگر بانک‌مرکزی سقف سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری را تغییر داده است اما برخی از بانک‌ها هم‌چنان توجهی به نرخ ۱۶درصد سالیانه که مصوب قانونی است، ندارند و بعضا سودهایی۱۸،۱۵ و ۲۰ درصدی پرداخت می‌کنند. با وجود این هنوز هم بازدهی سرمایه‌گذاری در بانک بسیار کمتر ازسرمایه‌گذاری در بازارهای موازی آن است.

اواخر تیرماه شورای پول واعتبار با افزایش نرخ‌های سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری موافقت کرد. براین اساس سقف نرخ سودعلی‌الحساب سپرده‌های‌سرمایه‌گذاری با سررسید یکساله ۱۶ و دوساله ۱۸درصد تعیین شد. اما آیا نرخ سود تعیین شده در بانک‌ها رعایت می‌َشود؟

برای دریافت پاسخ این سوال به ۱۸بانک و موسسه اعتباری مراجعه کردیم. نتایج به دست آمده از گفتگو با متصدیان باجه در شعب بانک‌ها به شرح زیر است:
سرپیچی دسته‌جمعی از قانون

تعدادی از بانک‌ها برای سپرده یکساله سود ۱۸درصدی در نظر گرفته‌اند. ازجمله بانک شهر، پارسیان، کشاورزی، مسکن واقتصادنوین. به عبارتی اگر صدمیلیون تومان در این بانک‌ها سپرده‌گذاری کنید ماهانه(با فرض ماه ۳۱روزه) یک میلیون و ۵۲۹هزارتومان سود دریافت خواهید کرد.

بانک ایران‌زمین و موسسه اعتباری کوثر اما، به سپرده‌گذاران یک ساله خود سود ۲۰ درصدی می‌دهند. یعنی با صدمیلیون سپرده شما قادر به دریافت حدودا یک میلیون و ۷۰۰هزارتومان سود خواهید بود.

این نرخ‌ها اگرچه مغایر با دستورسیاستگذار است اما برخی کارشناسان با آن موافق هستند. به باور آنان عقب‌ماندگی شدید نرخ سود بانکی از تورم و عقب‌ماندگی بانک از بازارهای موازی‌اش درجذب نقدینگی هر دو دلایل منطقی‌ای برای بالا بردن نرخ سود سپرده‌ توسط بانک‌ها به نظر می‌رسد.

البته باید در نظر داشت که سرپیچی از قانون، هر چقدر هم که منطقی به نظر برسد، باز هم تخلف است.

در این حال برخی دیگر  هم از  آن سوی بوم افتاده‌اند و نرخ سودی کمتر از حد تعیین شده را اعلام می‎کنند. برای مثال بانک سامان و موسسه اعتباری توسعه برای صدمیلیون تومان سپرده، ماهانه یک میلیون و ۲۷۴هزارتومان به مشتریانشان پرداخت می‌کنند. یعنی ۱۵درصد سود روی سپرده سالانه.
سود قانونی صدمیلیون تومان

بانک‌های سرمایه، ملی، سپه، سینا، پاسارگاد، تجارت و ملت مطابق با دستور بانک‌مرکزی به سپرده‌های یکساله سود ۱۶درصدی می‌دهد. یعنی اگر صدمیلیون تومان سپرده در این بانک‌ها داشته باشید ماهانه یک میلیون و ۳۵۹هزارتومان سود به شما خواهند داد.
بانک‌ها در برابر پربازدهی‌ها

حالا نگاهی به بازدهی سرمایه‌گذاری در سایر بازارها و مقایسه آن با سرمایه‌گذاری در بانک خواهیم داشت تا ببینیم حتی اگر بانک‌ها نرخ مققرشده را رعایت کنند، آیا تصمیم بانک مرکزی برای افزایش سودسپرده‌ تا ۱۶ درصد، می‌تواند موجب ترغیب مردم به سپرده‌گذاری و درنهایت افزایش‌سپرده‌های بانکی و هدایت نقدینگی به این سو شود، یا خیر؟

بازدهی سرمایه‌گذاری بانک در سال ۱۶ درصد که در ماه می‌شود ۱٫۳درصد. درحالی که برای مثال در همین ماه گذشته بازارهای موازی ۷تا ۵۰ درصد بازدهی برای سرمایه‌گذاران داشته‌اند.

براساس داده‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، این بازار از ابتدای تیرماه تا انتهای آن بیش از ۵۰درصد سود داشته است.

پس از آن هم سکه ۲۹درصد، طلا ۲۰ درصد، دلار۱۰ درصد و در آخر( براساس آمار مرکز آمار ایران) مسکن حدود ۷ درصد بازدهی در ماه گذشته داشته‌اند.

 

منبع: تجارت نیوز

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین