پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:20 - 1399/06/01

صنایع دفاعی روی سکوی پرتاب به سوی خودکفایی

صنایع دفاعی جمهوری اسلامی با حمایت دستگاه اجرایی توانسته‌ از طریق تولید یا بازآمادی تجهیزات نظامی، توان دفاعی کشور را ارتقا داده و محاسبات دشمنان از ظرفیت‌ و قابلیت‌های نظامی ایران را برهم بزند.

کارگر آنلاین : واپسین روز مردادماه روز «صنعت دفاعی» نامیده شده است؛ صنعتی که با بومی‌سازی فناوری‌های مختلف نظامی و دفاعی، وضعیت کشور را  اکنون در شرایطی بهتر از همیشه قرار داده است.

وضعیت صنعت دفاعی کشور نشان می‌دهد که می‌توان با خودباوری و تکیه بر توان و دانش داخلی، به موفقیت رسید و نیازهای نظامی و دفاعی کشور را بدون وابستگی به دیگر کشورها، تامین کرد. 

آسمان‌ها زیر بال صنایع دفاعی ایرانی

دستاوردهای دفاعی ایران در سال جاری و در بخش مراقبت از آسمان‌های کشور، بسیار چشمگیر و درخشان بوده است. در فروردین ماه امسال فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی ایران ابتدا از تحویل پهپادهای نسل جدید «کرار» و «ابابیل ۳» خبر داد که به خط تولید انبوه رسیده و تحویل نیروهای نظامی کشور شده و سپس از سامانه‌های راداری راهبردی «خلیج فارس» و «مراقب» رونمایی کرد؛ سامانه‌هایی که به دست متخصصان داخلی تولید شد و قادر است گستره‌ی وسیعی از آسمان کشور را پایش کند.

 در اردیبهشت ماه امسال، ماهواره «نور» به عنوان نخستین ماهواره نظامی کشور، در مدار قرار گرفت و برد رصد تحرکات دشمنان ایران را افزایش داد. ایران اکنون قادر است از فضا هم تحرکات دشمنان را رصد کند. پرتاب ماهواره‌ی نور نشان داد که توان نظامی ایران قابل مقایسه با گذشته نیست و صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران، با صنایع دفاع کشورهای پیشرفته قادر به رقابت است.

پس از آن و در تیرماه امسال سه فروند هواپیمای جنگنده «کوثر» تحویل ارتش شد. این هواپیماهای جنگی که با تکیه بر توان داخلی ساخته شده است، گویای این واقعیت است که صنعت دفاعی ایران حرف‌های بسیاری برای گفتن در آسمان‌ها دارد. تحویل تعداد قابل‌توجهی بالگردهای بازآماد شده به نیروهای نظامی کشور و تجهیز بالگردهای سبک هوانیروز به سیستم اطفای حریق، از جمله دیگر پیشرفت‌های قابل توجه در صنعت دفاعی کشور بود. آمادگی صنایع هوایی کشور برای تولید انبوه بالگرد ملی «صبا» خبر خوش دیگری بود که در امسال در صنعت دفاعی کشور به گوش رسید و نشان داد که ایران علاوه بر ساخت هواپیمای جنگنده، قابلیت تولید بالگردهای مختلف را نیز دارد. 

همچنین در تیر و مرداد امسال از سامانه‌ی شبیه‌سازی پرواز هواپیمای «ایلوشین» رونمایی شد و مسئولان صنعت دفاعی کشور یادآوری کردند که تاکنون هواپیماهای F۴E، F-۷، سوخو ۲۴، میگ ۲۹ شبیه‌سازی شده و به زودی شبیه‌ساز هواپیمای کوثر هم انجام خواهد شد. تولید این دستگاه‌ها باعث می‌شود تا امکانات آموزش‌های خلبانی نیروهای مسلح ایران کیفیت بیشتری پیدا کند و مهارت تیزپروازان ایرانی باز هم بهتر شود. همچنین در مرداد ماه امسال نیز از برج مراقبت پرواز سیار فرودگاهی رونمایی شد؛ محصولی که کشور را از واردات دستگاه‌های مشابه، بی‌نیاز خواهد کرد. 

نگاهی به کارنامه صنایع دفاعی در زمین، دریا و هوا

صنایع نظامی ایران، امسال در بخش تجهیزات نظامی حوزه نیروی دریایی پیشرفت‌هایی چشمگیر به خود دیده است. الحاق زیردریایی بازآماد شده کلاس «غدیر» به نیروهای دریایی ایران، خبر خوشی بود که در فروردین ماه امسال شنیده شد. کمی بعد صنایع دفاعی کشور ۱۰۰ فروند شناور جدید را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحویل داد.

این شناورها با تکیه بر فناوری و توان داخلی تولید و تحویل نیروی دریایی سپاه شد. در همین زمان بود که نشریه «فوربس» اعتراف کرد که ایران اکنون جزو باشگاه دارندگان زیردریایی‌های بدون سرنشین است؛ باشگاهی که تا پیش از این تنها انگلیس و آمریکا عضو آن بوده‌اند. آزمایش موفق کروزهای جدید دریایی کشور، خبری بود که در خردادماه به گوش رسید و فرمانده نیروی دریایی ایران تاکید کرد که صنایع دفاعی کشور به زودی قادر به تولید موشک‌های فراصوت خواهد شد و بهتر از گذشته می‌تواند از عرصه‌های دریایی کشور پاسداری کند.

رونمایی از موشک «شهید حاج قاسم» برگ دیگری از کارنامه افتخارات صنایع دفاعی ایران است.

منبع: ایرنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین