پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:40 - 1399/06/02

ایران دارای با کیفیت‌ترین نظام ثبت سرطان در دنیا

قنبری مطلق گفت: سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۰ نظام ثبت سرطان در ایران را به عنوان باکیفیت ترین نظام ثبت سرطان به دنیا معرفی کرده است. 

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علی قنبری مطلق، رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت در  مراسم رونمایی از سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات سرطان اظهار کرد: برای ما ایده آل است که اطلاعات این سامانه را به صورت وب سرویس و مستقیم از مراکز پاتولوژی دریافت کنیم. در واقع صفحه کاربری برای پاتولوژیست ها درست کرده ایم و اگر مرکز پاتولوژیست ها امکان وب سرویس دیتا را نداشته باشند با این روش می توانند اطلاعات خود را وارد کنند؛ این روند از ابتدای مهر آغاز می‌شود.

او  تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم پزشکان ما برای خدمات دهی دچار مشکل شوند، بلکه سعی کرده ایم با ثبت این سامانه، کار آنها را نسبت به نسخه نویسی مکتوب راحت تر کنیم.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت ادامه داد: تامین مالی برای مدیریت نظام اطلاعاتی سرطان در مجلس شورای اسلامی از حدود ۴ دهه پیش قانون داشته و به ثبت رسیده است.

او افزود: با تشکیل دبیرخانه ملی مدیریت سرطان، برنامه ملی سرطان از جمله نظام اطلاعاتی، شتاب بیشتری پیدا کرده است. 

قنبری مطلق تصریح کرد: در حوزه نظام اطلاعاتی و ثبت سرطان برنامه های زیادی در حوزه توسعه نیروی انسانی و زیر ساخت ها انجام داده ایم. این سامانه از ۵ سال پیش فعالیت می‌کند اما تاکنون بخش های جدیدی به آن اضافه شده است.

امکان ارائه اطلاعات دقیق از سرطان در سانانه سیمای سرطان

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت تاکید کرد: سامانه یک پارچه اطلاعات مدیریت سرطان به اختصار سیمای سرطان نامیده می شود و امکان اتصال به سامانه های دیگر را دارد، در واقع این سامانه برای درمان بیماری سرطان ساخته شده است. سیاست‌گذاران برای تصمیم گیری، پزشکان برای ثبت اطلاعات، بیماران برای دریافت خدمات بهتر، پژوهشگران برای ساماندهی مطالعات بهتر و سازمان های مردم نهاد برای تشخیص سرطان بیماران از آن استفاده می‌کنند.

قنبری مطلق گفت: با استفاده از این سامانه می توان اطلاعات زیادی را از سرطان در اختیار افراد قرار داده و  آموزش داد. مدیران در سطح وزارت بهداشت آمار را از این برنامه دریافت می‌کنند همچنین بیماران در سطح عمومی از فیلم های آموزشی و مستندات تایید وزارت بهداشت، استفاده کنند.

او افزود: بحث داشبوردی اطلاعات سرطان از مهر ماه در اختیار پژوهشگران، محققان و سیاست گذاران کشور قرار خواهد گرفت و دسترسی های تحریف شده و انواع متغیرها در سامانه وجود دارند.

امکان ثبت، تشخیص و درمان سرطان در سامانه سیمای سرطان 

قنبری مطلق ادامه داد: ثبت تشخیص و درمان سرطان در این سامانه وجود دارد که ثبت سرطان در اخبار عمومی با عنوان ثبت تشخیص شناخته شده و از سال ۹۵ فعالیت دارد. در این سامانه امکان ثبت بیماران، محل سکونت و گزارش های تشخیصی وجود خواهد داشت و از طریق مراکز پاتولوژی و کارشناسان ثبت تشخیص سرطان ها اتفاق خواهد افتاد.

او گفت: نسخه الکترونیکی این سامانه از مهر ماه در اختیار افراد قرار خواهد گرفت و امکان جست و جوی پیشرفته بیماری بر اساس کد ملی و سایر آمار او امکان پذیر خواهد بود و سوابق سرطان بیماری به راحتی در اختیار پزشکان از سوی وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت تاکید کرد: گزارش های ساختاری برای تشخیص و پاتولوژی سرطان ایجاد شده تا فعالیت پزشکان را تسهیل کند و سیاست گذاران برای سرانجام رساندن این بیماری مورد تأکید خواهد گرفت، ثبت شرایط و آزمایش های بیمار از دیگر ویژگی های این سامانه است.

قنبری مطلق ادامه داد: گزارش های منظم ثبت سرطان از چند سال پیش منتشر شده و در وب سایت این سامانه قابل مشاهده است، به همین علت در سال ۲۰۲۰ سازمان جهانی بهداشت نظام ثبت سرطان در ایران را به عنوان باکیفیت ترین نظام ثبت سرطان به دنیا معرفی کرده است. 

او اضافه کرد: سازمان های بیمه گر باید از وجود سرطان در بیماران مطمئن شوند که با استفاده از این سامانه به راحتی قابل اجرا خواهد بود. نظام اطلاعاتی سرطان کمک زیادی به جامعه پزشکی خواهد کرد.

قنبری مطلق یادآوری کرد: وزارت بهداشت در قالب بسته های حمایتی به دانشگاه ها مبالغی را پرداخت می کند تا به راحتی در اختیار بیماران سرطانی قرار بگیرد و سیاست‌گذاران آن را با برنامه درست و مناسب برای حمایت از بیماران سرطانی اجرا کند. در واقع، اطلاع از تشخیص و مرحله بیماری هم با استفاده از این سرطان برای کاهش بیماری موثر خواهد بود.

استفاده از مکانیسم های تشویقی برای پزشکان نسخه نویس

در ادامه رضوی، رئیس دبیر خانه شورای عالی اظهار کرد: در حال حاضر برای اینکه پزشکان به این سامانه علاقه مند شوند، دبیر خانه شورای عالی بیمه و اعضا با این امر موافقت کرده اند که از مکانیسم های تشویقی برای پزشکان نسخه نویس استفاده کنند، چرا که وقت گیر بوده و شروع آن ممکن است با مشکل همراه باشد اما به مرور می فهمیم که کار کردن با آن بسیار آسان خواهد بود و فعالیت بدون آن بعد از مدتی امکان پذیر نخواهد بود.

او گفت: فرهنگ سازی و زیرساخت های این سامانه در حال آماده سازی است. در شورای عالی بیمه در نظر داریم تا ویزیت پزشکان و کسانی که در قالب نسخه الکترونیک کار می کنند ویزیتشان اصلاح شده و در نظام پرداخت به این افراد یعنی دارو خانه ها و بیمارستان ها تسهیلات داده شود تا در آینده پزشکان با استفاده از نسخه الکترونیکی فعالیت خود را به سرانجام برسانند.

رضوی، رئیس دبیر خانه شورای عالی بیمه اظهار کرد: ۳۱ خرداد آئین نامه اجرایی استفاده از سامانه نسخه الکترونیکی از سوی وزارت بهداشت به مراکز درمانی ابلاغ شد. برنامه سیمای سرطان به ۲ مرکز در تهران و ۱ مرکز در شهرستان ارسال خواهد شد.

او افزود: در شرایط فعلی، تصمیم گیری بدون داشتن اطلاعات در یک فضای مبهم خواهد بود که استفاده از این سامانه از مشکلات بیماران مراجعه کننده کم خواهد کرد؛ در حال حاضر بیماران در تاییده داروها و ساماندهی وضعیت خود تحت فشار هستند.

رضوی تصریح کرد: هماهنگی بین تیم پزشکی، مرکز کنترل و فرآوری داروها وجود ندارد؛ چرا که پزشکان نسخه نوشته و افراد در داروخانه های مختلف باید به دنبال آن باشند.

رئیس دبیر خانه شورای عالی بیمه اظهار کرد: کمتر کشوری دیده می شود که داروی ضدسرطان را به راحتی در اختیار افراد قرار دهد، امیدواریم تیم پزشکی ما به صورت متحدد با برنامه هماهنگ شده با استفاده از این سامانه داروخانه هایی که داروی بیماران را دارند، پیدا کرده و بیماران را از این نظر تحت پوشش قرار دهیم.

او گفت: راحتی بیماران و بهتر شدن وضعیت آنان در قالب استفاده از این سامانه از نظر دسترسی آنان به داروها اولویت اول ماست که علی رغم مشکلات مادی آسایش افراد مورد توجه خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان | YJC
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین