پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:12 - 1399/06/05

کارگرآنلاین گزارش می‌دهد؛

دولت بی‌سر و صدا از بودجه «کاهش فقر مطلق» کسر کرد

دولت بی‌سر و صدا بیش از ۵ هزار میلیارد تومان از بودجه «کاهش فقر مطلق» مددجویان بهزیستی و کمیته امداد کسر کرد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کارگرآنلاین، جامعه بیش از ۲.۵ میلیون نفری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد، اغلب در شرایط سختی گذران عمر می‌کنند و دولت‌ها ادعا می‌کنند که در برنامه‌های حمایت معیشتی آنها در اولویت هستند اما جالب است که پیش از اِعمال ۱۵ درصد افزایش مستمری مددجویان بهزیستی، حتی تا اواخر تیر ماه امسال نیز هر مددجوی بهزیستی در ماه فقط ۱۰۸ هزار تومان مستمری می‌گرفت که برحسب بُعد خانوار افزایش می‌یافت، مثلاً برای خانوار ۲ نفره به ۲۴۸ هزار تومان می‌رسید. زمانی که قانون بودجه ۹۹ تدوین می‌شد، تبلیغات گسترده‌ای در راستای اختصاص ۱۵ هزار و ۵۵۵ میلیارد تومان تحت عنوان بودجه «کاهش فقر مطلق» مطرح و تصویب شد اما هیئت وزیران در آیین‌نامه اجرایی که بعداً صادر کرده، عملاً ۵ هزار و ۲۵۵ میلیارد تومان از این بودجه کاهش فقر مطلق کسر کرده است.
 
بهروز مروتی، مدیر کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت و فعال حقوق معلولان درباره کسر بیش از ۵ هزار میلیارد از بودجه کاهش فقر اظهار داشت: در بند ۲۴ تبصره ۱۴ ماده واحده قانون بودجه سال ۹۹ کل کشور ۹۵ درصد از مبلغ ۱۵ هزار و ۵۵۵ میلیارد تومان را به کاهش فقر مطلق مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اختصاص داده است و همچنین مابقی آن یعنی ۵ درصد از این مبلغ نیز به اجرای ماده ۶ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت و ماده ۳۸ قانون ایثارگران اختصاص داده است. 
 
ماده ۶ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت به خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی اختصاص دارد و طبق این ماده؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است پوشش بیمه سلامت افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان را به گونه‌ای تأمین نماید که علاوه بر تأمین خدمات درمانی مورد نیاز این افراد، خدمات توانبخشی جسمی و روانی افراد دارای معلولیت را پوشش دهد. 
 
ماده ۳۸ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اذعان دارد کهحقوق وظیفه جانبازان غیرحالت اشتغال مشمول قوانین نیروهای مسلح براساس مقررات مربوط در نیروهای مسلح محاسبه و توسط نیروی مربوط پرداخت می‌گردد.
 
بنابراین حدود ۵ درصد بودجه تخصیص یافته به ۲۴ تبصره ۱۴ ماده واحده قانون بودجه ۹۹ که حدوداً ۷۵۰ میلیارد تومان است. 
 
گفتنی است که در ۹۵ درصد بودجه کاهش فقر مطلق سهم سازمان بهزیستی ۳۳ درصد و سهم کمیته امداد ۶۶ درصد خواهد بود.
 
بهروز مروتی با اشاره به اینکه قانون بودجه ۹۹ در اسفند ماه ابلاغ شد اما هیئت وزیران در اواخر خرداد ماه آیین نامه بند ۲۴ تبصره ۱۴ ماده واحده قانون بودجه سال ۹۹ را به تصویب رساند و در آن تنها ۱۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به اختصاص داد. متاسفانه خودشان قانون بودجه را با رقم بیشتری بستند و وقتی به آیین‌نامه داخلی آن رسیدند، بدون سر و صدا بیش از ۵ هزار میلیارد تومان از جیب افراد محروم تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و معلولان زدند که ًعمدتاً نیز مربوط به افزایش مستمری آنها بود. 
 
این فعال حقوق افراد دارای معلولیت خاطرناشنکرد: این گزارش به هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین می‌رسد که در تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۲۹ با شماره ۲۵۱۵۸ رای به مغایرت قانونی مصوبه هیئت وزیران داده است.
 
وی افزود: علت رای به مغایرت هم عدد متفاوت با قانون بودجه ۹۹ بوده است. اما متاسفانه بعد از رای هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، باز هم سازمان برنامه و بودجه قانون را اجرا نمی‌کند و مبلغی پرداخت نمی‌کند. 
 
مروتی بیان کرد: ما در حال پیگیری این مسئله از طریق نمایندگان مجلس هستیم و به آقای جهانگیری نیز نامه نوشته‌ایم که به ما وعده پیگیری داد. 
 
مروتی تصریح کرد: تاکنون از بودجه ماده ۶ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت هم هیچ مبلغی در این ۵ ماه پرداخت نشده است. ما امیدوار بودیم که با پرداخت تمام و کمال بودججه، مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد تکانی بخورد اما متاسفانه با این تخلف دولت و سازمنا برنامه و بودجه این امر محقق نشد. 
 
 این فعال حقوق معلولان گفت: در حال حاضر اندک مستمری معلولان صرفاً شاهد افزایش ۱۵ درصدی خواهد بود که واقعاً مبلغ کمی است. دولت بعد از تصویب قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در سال ۹۷، به ماده ۲۷ آن عمل نکرده است و کاستن از بودجه بهزیستی به معنای ادامه تضییع حقوق افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید است. 
 
طبق ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت؛  دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور نماید.
 
مروتی تاکید کرد: متاسفانه حتی با افزایش ۱۵ درصدی مستمری مددجویان بهزیستی، آن چهار ماهی که مستمری‌ها به روال قبل پرداخت می‌شد نیز جبران نشد ومابه‌التفاوت آن پرداخت نشد. 
 
او ادامه داد: دولت برای سال جدید نزدیک به ۶۵ درصد حقوق کارمندان خود را افزایش داد. چطور دولت به راحتی می‌تواند دست به چنین افزایش حقوقی بزند اما مددجویان بهزیستی و کمیته امداد که مشکلات معیشتی شدیدی دارند، کاملاً با بی‌توجهی دولت‌ها رها می‌شوند. واقعاً با مستمری ۱۰۸ هزار تومانی چه دردی از مشکلات معیشتی را در این دوره گرانی و تورم می‌توان حل کرد؟ این واقعاً بی‌عدالتی و حق‌کُشی است. 
 
وی تصریح کرد: تاکنون کمیته امداد یک سری پیگیری‌هایی برای حل این مشکل انجام داده است. مددجویان بهزیستی و کمیته امداد انتظار دارندف مجلس و دولت این مسئله را سریعتر رفعع کنند و مابه‌التفاوت مستمری که از ابتدای سال به مددجویان پرداخت نشده و تاخیر پیش آمده را جبران کنند.
 
جالب اینجا است که وقت‌کُشی یکی از روش‌های سازمان برنامه و بودجه برای عدم پرداخت بخشی از بودجه بوده است. سال گذشته نیز ۲۷ درصد از بودجه اندک قانون حمایت از حقوق معلولان و ۲۶ درصد از بودجه اندک سازمان بهزیستی به این روش توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت نشد. اما آیا واقعاً در شرایطی که دستمزدها مطابق واقعیت‌های معیشتی افزایش نیافته؛ وضعیت بیکاری به علت کرونا به بحران نزدیک شده و تورم بیش از ۳۰ درصدی منجر به افزایش مالیات تورمی مردم به دولت و سرمایه‌داران شده است، آیا زدن بودجه «کاهش فقر مطلق» جز کشیدن کبریت در انبار باروت نیست؟
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین