پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00000:43 - 1400/07/14

راه درمان از بین رفتن «حس بویایی» درکرونایی‌ها چیست؟

سلامت/فوق تخصص گوش،حلق و بینی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد موارد از بین رفتن حس بویایی در مبتلایان به کرونا به حالت اول برمی‌گردد، گفت:بیمار باید عطر گل رز، لیمو، محمدی،عصاره آویشن و اوکالیپتوس را به شکل عمیق ببوید.

محمد محسنی، استاد بیماری‌های گوش،حلق و بینی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که «راه درمان از بین رفتن حس بویایی در برخی مبتلایان به کرونا چگونه است؟»، بیان داشت: این حالت بیشتر در مدل‌های اولیه کرونا بود و درصد زیادی از بیماران کرونایی بویایی خود را از دست می‌دادند اما در نوع کرونای دلتا کمتر این موضوع مشاهده می‌شود.

  • وی با بیان اینکه حدود 90 درصد موارد از بین رفتن حس بویایی در مبتلایان به کرونا ظرف یک تا 1.5 ماه به حالت اول برمی‌گردد،گفت:با دو گروه زیاد مشکل داریم؛گروهی که این حالت دیر بر می‌گردد اما درصد بالایی نیستند.
  • این فوق تخصص گوش، حلق و بینی یادآور شد: مشکل عمده ما بیمارانی هستند که این افراد بویایی شان بر می‌گردد اما با یک حالتی بر می‌گردد که بیمار بوهای بد و نامطبوع در بینی خود احساس می‌کند و باید تحت درمان قرار گیرد.

محسنی افزود: ما به این افراد آموزش بویایی نیز می‌دهیم؛ به طوری که به بیمار می‌گوییم دو تا سه بار در روز و هربار به مدت 20 تا 30 ثانیه یک ماده بودار خاص مثلا عطر گل رز یا محمدی، عطر لیمو،عصاره آویشن و اوکالیپتوس  را به شکل عمیق ببوید.

وی خاطرنشان کرد: کمتر می‌بینیم بیمارانی را که مثلا بعد از 6 ماه بگویند حس بویایی ندارم؛ ضمن اینکه در نوع کرونای دلتا خیلی اختلال بویایی را نمی‌بینیم و این حالت در مدل‌های اولیه کرونا شایع تر بود؛ اما در کل بیماران خود به خود این حالت خوب می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین